Skip to main content

Goedemorgen

Ik ben op zoek naar een 4G prepaidkaart of een 4G abonnement waarbij het mogelijk is om via ddns op een router een verbinding op te zetten waarbij het publieke ipadres gelijk is aan wat er wordt opgevraagd via bijvoorbeeld whatismyip.com (vaak wijkt dit af met wat er op de router wordt getoond en op de website van whatismyip.com en daardoor is het niet mogelijk om ddns te koppelen)

Daarnaast is het belangrijk dat de poorten openstaan en niet worden geblokkeerd.

Wij zoeken namelijk een oplossing waarbij er soms op locatie geen internet oplossing mogelijk is. Wij moeten namelijk onze api kunnen koppelen aan onze applicatie en dat gaat via ddns of een vast publiek ipadres.
 

Is bovenstaande mogelijk bij KPN?
 

Hallo @Stephan De Vries , dat lijkt mij duidelijk een zakelijke vraagstelling en daarvoor kun je beter terecht bij KPN zakelijk, 0800 0403.

Succes.


Hallo @JanD

Bedankt voor uw reactie. 

Ik zal het u even uitleggen. 

  1. Als eerst had ik contact met een medewerker via jullie chat programma, die begreep het niet en verwees mij door naar jullie zakelijke telefoon. Ik vroeg of hij dit bericht intern kon doorsturen, maar dat was niet mogelijk 
  2. Toen heb ik gebeld met jullie zakelijke nummer. De meneer die ik toen sprak vond het allemaal te lastig en ik moest een bericht plaatsen op jullie forum (waar ik alleen een vraag kan stellen als ik een KPNID heb of een Facebookaccount, dat is ook zo flexibel). Daar waren ze namelijk handiger en konden ze direct een antwoord geven op mijn vraag. 
  3. Vervolgens een bericht geplaatst. 
  4. Nu zegt u weer dat ik moet bellen.  

Wat moet ik nu doen? Het is het wel bekende kastje naar de muur verhaal en dan weer terug. 

Groet Stephan 


Hallo @Stephan De Vries , er bestaat ook een zakelijk forum, dat zakelijke forum zal de hlpdsk-medewerker ook bedoeld hebben.

Om aan een forum mee te kunnen doen hoef je geen klant te zijn maar je moet je wel eerst even aanmelden, dat is bij alle fora zo, niet alleen bij KPN.

Onderstaand de link van het zakelijke forum:

Uw vraag beantwoord door klanten en KPN’ers | Zakelijk KPN Forum

Succes

 


Je moet hiervoor wel een echte 4G router aanschaffen. Een oplossing via de hotspot van een mobiele telefoon werkt sowieso niet.

Als je echter een 4G router hebt, dan denk ik dat een normaal mobiel abonnement al geschikt is. Daarbij moet je dan de apn instellingen wel wat aanpassen.


@Nick83 Dat klopt! we doen dat ook via een 4G router. Ik heb nu al een paar providers geprobeerd "noem geen namen". Dus ik ben aan het navragen welke providers dit kunnen.  (i.p.v. geld verspillen en tijd) 

Als ik tegelijkertijd een publiek IP-adres bekijk via de router of via Whatismyip.com dan zie ik twee verschillende publieke IP-adres. Als ik dan een DDNS wil koppelen via no-ip (bijvoorbeeld) dan werkt dit niet.  Wat mij dan ook opvalt is dat poort 8080 / poort 3389 bereikbaar zijn. 

Hoi @JanD, dat zou best kunnen dan.  Ik wist niet dat er ook een zakelijkforum was. Maar daarnaast kan deze vraag ook door een consument worden gesteld. Als ik op de camping met een vast ip-adres wil werken doormiddel vaan DDNS om zo bijvoorbeeld camera's te bekijken of wat anders.  Dan maakt dat toch niet uit dat ik de vraag hier stel? Ik zal de vraag stellen op het zakelijke forum. En het klopt dat je bij andere forums ook moet aanmelden, maar niet met Facebook ;-) 

 

Het enige wat ik wil weten is of het met een 4G prepaid of 4G abonnement kan zonder beperkingen.  


APN=advancedinternet

Werkt niet voor prepaid.

Als je admin rechten op je smartphone hebt, kan je portforwarding doen. Moet je wel zelf de tools vinden.


Moet het ook echt een IP-adres zijn via een DDNS-oplossing of zou een (sub-)domeinnaam ook kunnen werken? Ik heb hier zelf bijvoorbeeld een 4G Failover verbinding draaien voor als de verbinding op mijn vaste netwerk wegvalt. Om toch gebruik te kunnen maken van diensten zoals bijvoorbeeld NAS of webserver wordt iedere minuut mijn IP-adres gecheckt en via de Cloudflare API wordt er één A-record bijgewerkt, alle andere DNS-entries verlopen dan via een CNAME naar dat ene A-record. Als mijn verbinding dan wegvalt is alles binnen vijf minuten weer bereikbaar (ik gebruik op al mijn apparaten de Cloudflare DNS-diensten). In mijn DNS-gegevens noem ik het dan voor het gemak home.dns.domain.com (domain.com is natuurlijk niet het echte domein) en als ik een andere locatie zou hebben dan zou dat een andere naam kunnen krijgen, bijvoorbeeld nl.dns.domain.com.

Dit scriptje is een simpel bash-script dat via een cronjob wordt uitgevoerd op een Raspberry Pi en is licht genoeg om op een Raspberry Pi Zero te kunnen draaien.

Een statisch IP-adres op een 4G-verbinding is niet mogelijk binnen de consumentenmarkt en KleinZakelijk. Misschien dat de afdeling Zakelijke Markt hier nog wel een optie voor heeft maar daar durf ik niets over te zeggen. 

De APN die @tmoesel schrijft klopt trouwens, die heb ik hier voor mijn failover ook in gebruik, bij alle anderen zit er nog een firewall tussen en kunnen daardoor niet gebruikt worden voor dergelijke oplossingen zoals ik ze gebruik.


Moet het ook echt een IP-adres zijn via een DDNS-oplossing of zou een (sub-)domeinnaam ook kunnen werken?

In principe is een DDNS oplossing juist het gebruik van een (sub-)domeinnaam.
Om daarmee wisselende WAN IP-adressen te kunnen inzetten.

Maar wat @Stephan De Vries bedoelt, is dat ondanks het gebruik van DDNS daar toch een discrepantie in kan zitten met wat je via een webbrowser krijgt voorgeschoteld als WAN IP-adres, en wat er in de router zelf wordt aangeven als WAN IP-adres.

Een min of meer vergelijkbare situatie kan ik ook bewerkstelligen, met een tethered USB connectie van een smartphone met een routertje wat ik hier heb liggen. Bij controle van het WAN IP-adres in dat geval in de smartphone zelf, als ik met internet verbind, en het WAN IP-adres, via een webbrowser op een laptop bekeken met wat achter het routertje hangt.

Twee verschillende IP-adressen als ik het KPN APN toegangspunt  "internet”  gebruik.
Gebruik ik het  “advancedinternet”  APN toegangspunt klopt het wel met elkaar. En vind ik tevens ook terug als WAN IP-adres bij mijn account van de DDNS service met wat ik gebruik.
(Synology DDNS service).

Het lijkt in ieder geval nodig te zijn in dat geval het “advancedinternet”  APN toegangspunt in te zetten, om verschillen daarin uit te sluiten. Datgene wat jezelf ook doet.

Of het echter een garantie is, of achterliggende services van buitenaf benaderd kunnen worden, is nog afwachten.

Zelf heb ik geëxperimenteerd met "port forwarders" tussen smartphone en router, wat in de situatie van een tethered USB verbinding aan de hand is, als dubbel NAT. (Overigens zonder succes).
Dat is echter een andere situatie dan direct een SIM-kaart in een speciale 3G/4G router.

Met een redelijk compacte Synology MR2200ac router kan ik echter ook een "QuickConnect” inzetten. Daarmee maakt de router contact met de Synology server. Een Client kan op zijn beurt via die Synology server van buitenaf dan toch connectie leggen met dat routertje.
Een vergelijkbare service is misschien ook te bedenken voor @Stephan De Vries ??

Een VPN-verbinding van buitenaf naar binnen via die methode is echter geen mogelijkheid.
Andersom kan wel, uitgaand als VPN Client naar een VPN-server elders.


@Babylonia Dit is exact wat ik bedoel 🙂 Bedankt voor je uitgebreide reactie.  Ik heb dan de APN nodig van advanced internet.  Heb ik hiervoor nog andere gegevens nodig? Zoals username / password. Authenticatie type. ?

En kan dat met een prepaidkaart of alleen met een 4G abonnement? Weet je dan ook toevallig welke ik daarvoor nodig heb? 

 


@NHendriks Ook jij bedankt! Cloudfare dat ken ik wel, alleen niet geprobeerd.  Misschien ga ik dat in de toekomst een keer onderzoeken. Voor nu werkt DDNS via NO-IP.com harstikke goed, alleen nog de juiste provider vinden :-) 
 


@Babylonia Dit is exact wat ik bedoel 🙂 Bedankt voor je uitgebreide reactie.  Ik heb dan de APN nodig van advanced internet.  Heb ik hiervoor nog andere gegevens nodig? Zoals username / password. Authenticatie type. ?

In de door mij beschreven situatie maak ik gebruik van een tethered verbinding met een smartphone.
De SIM-kaart zit in mijn geval dus gewoon in de smartphone. Is onder het "Android" OS, in de menu'’s een kwestie van een "advanced" toegangspunt erbij zetten, actief instellen, en het werkt.
Achterliggende instellingen worden automatisch overgenomen.

Ik vermoed dat menu's van een 3G/4G router waar je de SIM-kaart instopt, vergelijkbare opties heeft?
Mochten gegevens handmatig aangevuld moeten worden, heb je mogelijk baat bij < DEZE info >
Wat verder naar beneden van de reactie.

Verder zou je hier op het forum kunnen zoeken naar info m.b.t. internet in het buitengebied, waarbij mensen met vergelijkbare mobiele opties gebruik willen maken voor thuis services (NAS - VPN), die ze vanaf buitenaf willen bereiken.

Weet niet of jezelf een mobiel abonnement hebt voor een smartphone bij KPN (of een kennis)?
Door de SIM-kaart ervan even eruit te halen en in de router te stoppen, kun je uitproberen of het werkt. Zou dat in ieder geval altijd eerst van tevoren proberen, alvorens al meteen extra kosten te maken, om er achter te komen dat het missschien toch niet werkt?
 

En kan dat met een prepaidkaart of alleen met een 4G abonnement?
Weet je dan ook toevallig welke ik daarvoor nodig heb?

Ik vermoed alleen met 4G abonnement? (Niet prepaid).
(Zelf heb ik een gewoon consumenten KPN mobiel telefoon abonnement).
Mogelijk bieden zakelijke mobiele abonnementen nog wat meer keus in af te stemmen APN toegangspunten om te benaderen services van buitenaf beter te kunnen benaderen??