Skip to main content
Beantwoord

4G backup werkt niet met pulbiek IP-adres op eigen router en KPN ÉÉN 1GB Standaard

• 13 maart 2025
  • 16 reacties
  • 70 keer bekeken

Vraag is al eerder gesteld (KPN ÉÉN 1Gb Glas Standaard met 4G Backup: publiek IP-adres op eigen router, alleen 4G backup werkt dan iniet | KPN Community) maar topic is gesloten.

Ik heb een soortgelijke vraag. Een van de antwoorden verwijst naar het Zakelijk KPN forum, maar als ik op de link klik, dan kom ik meteen weer op dit forum terecht.

Dan het eigenlijke probleem. We hebben Zakelijk Internet van Ziggo. Aansluiting met een aantal vaste IP-adressen. De modem van Ziggo is een modem - geen combi-apparaat met allerlei toeters en bellen. Aansluiten op de eigen router, IP-adressen e.d. intikken en klaar.

Verleden maand hebben we KPN Een erbij genomen als fall-back. Dit is een zakelijke glasvezel die ook met zijn eigen vaste IP-adressen komt.

In mijn onnozelheid ging ik er vanuit dat KPN hetzelfde zou werken als Ziggo. Modem aan de glasvezel, en de UTP poort inprikken op onze eigen router. Nou, nee? Naast de Nokia XGS-PON wordt een KPN Box 12 geleverd. Naarstig op zoek geweest naar documentatie van de KPN box, maar ik kom alleen wat summiere info tegen. Inmiddels begrijp ik uit het oude topic dat bridge mode niet ondersteund wordt. Dus ik vraag me af of ik die Nokia XGS-PON rechtstreeks aan kan sluiten op onze eigen router?

En als dat kan, hoe kan ik dan gebruik maken van de 4G-fall back? Zoals in het oorspronkelijke topic vermeld wordt 4G fallback geleverd via een dongle in de KPN Box.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Koppes_Bouwkund in dit geval kun je het beste met KPN zakelijk contact opnemen via 0800 0403.

Bekijk origineel

16 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8295 reacties
  • Antwoord
  • 13 maart 2025

Beste ​@Koppes_Bouwkund in dit geval kun je het beste met KPN zakelijk contact opnemen via 0800 0403.

JanD schreef:

Ok, ik ga het proberen.

Verleden week ook al contact gehad en dat was geen onverdeeld genoegen. Tegenwoordig krijg je eerst AI aan de lijn. Wel A, niet I. Na een vruchteloos ‘gesprek’ met de AI krijg je dan een eerstelijns medewerker aan de lijn. Mijn vraag was simpel: wat zijn de gegevens van onze vaste IP-adressen. Ik had verwacht dat na oplevering van de glasvezel een overzicht van al die gegevens gestuurd zou worden. Of dat je het in het klanten-portaal kan vinden. Nope. En de eerstelijns medewerker? Die zijn oren kon je horen klapperen - geen idee waar ik het over had.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3446 reacties
  • 17 maart 2025
Koppes_Bouwkund schreef:

Dus ik vraag me af of ik die Nokia XGS-PON rechtstreeks aan kan sluiten op onze eigen router?

Zonder TV kan je bijna ieder goede router direct aansluiten op de ONT. Als je de merk en model hier meld, kunnen vele je helpen.

Koppes_Bouwkund schreef:

En als dat kan, hoe kan ik dan gebruik maken van de 4G-fall back? Zoals in het oorspronkelijke topic vermeld wordt 4G fallback geleverd via een dongle in de KPN Box.

4G fall back via KPN modem alleen met goedgekeurde dongles (van Sagecom/Huawei). Via eigen router kan je bijna ieder dongle gebruiken indien de router het ondersteunt.

• 3221 reacties
  • 17 maart 2025
TDN schreef:

4G fall back via KPN modem alleen met goedgekeurde dongles (van Sagecom/Huawei). Via eigen router kan je bijna ieder dongle gebruiken indien de router het ondersteunt.

KPN ÉÉN komt vanuit KPN volgens mij met een 4G fallback dongel die in de KPN Box gestoken zit. KPN verzorgt dit dus helemaal en je hoeft zelf niets aan te schaffen. 

Als je met een eigen router gaat werken, dan is het maar de vraag of die dongel van KPN werkt. En ondersteuning krijg je dan sowieso niet natuurlijk. 

Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 137 reacties
  • 17 maart 2025

Je kan je eigen modem rechtstreeks op de ONT aansluiten.  

In je eigen router moet je dan we instellingen doen.

• PPPoE via VLAN 6 (802.1q).

• PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).

• Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)

• IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen

Als je meerdere ip adressen hebt dan zal je die handmatig in moeten stellen op jouw router.

De collega's bij 0800-0403 zouden deze voor je op moeten kunnen zoeken. Maar je kan deze ook zelf achterhalen door de box12 aan te sluiten, hier een laptop op en dan via bv watismijnip.nl  je ip adres op te vragen. Standaard krijgt de box12 het 1e adres uit de reeks en dan kan je van daaruit verder tellen.

De 4g backup is een usb stick met een sim kaart. in principe werkt die ook in andere routers als die een usb poort hebben en dit ondersteunen. 

• 3221 reacties
  • 17 maart 2025

In principe kan je de eigen router gewoon achter de KPN Box hangen. Je hebt dan wel dubbel NAT. Hoe dat dan werkt met poort forwarding en DMZ bij meerdere ip adressen weet ik niet.

Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 137 reacties
  • 17 maart 2025
Marlon92 schreef:

In principe kan je de eigen router gewoon achter de KPN Box hangen. Je hebt dan wel dubbel NAT. Hoe dat dan werkt met poort forwarding en DMZ bij meerdere ip adressen weet ik niet.

Bij KPNeen zou je dan gebruik moeten maken van routed subnet. Heeft 2 bezwaren in dit geval 

1 het eerste ip adres is dan voor de box12 en kan je niet toekenne aan je eigen router

2 de 4g backup werkt niet icm routed subnet

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3446 reacties
  • 17 maart 2025
Koppes_Bouwkund schreef:

Verleden maand hebben we KPN Een erbij genomen als fall-back.

Zoals ik goed begreep, heeft ​@Koppes_Bouwkund al 2 WANs (Ziggo+KPN). Dan is sowieso beter een eigen router of switch met Multi WANs ondersteuning te gebruiken. Men kan ze niet alleen als fall-back maar ook als load-balancer gebruiken. Hier een voorbeeld van DrayTek met 3 WANs, waarvan 1 als USB Dongle

Dank allen! Ik ga aan de slag met de tips.

De router / firewall die we hebben is een Sonicwall TZ470W.

Overigens verbaast het me dat dit soort essentiële informatie niet gewoon na oplevering wordt verstrekt? Ook het ontbreken van goede documentatie lijkt me niet zo handig, tenzij je wilt dat de helpdesk wordt gebeld met vragen als ‘waar zit de aan/uitknop’.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3446 reacties
  • 17 maart 2025
Koppes_Bouwkund schreef:

Voor KPN kan je deze instructie voor Duitse Telekom volgen, vervang VLAN 7 met VLAN 6

https://www.sonicwall.com/support/knowledge-base/how-to-establish-pppoe-connection-with-telekom-vdsl/170505790011246

• 3221 reacties
  • 17 maart 2025
Koppes_Bouwkund schreef:

Overigens verbaast het me dat dit soort essentiële informatie niet gewoon na oplevering wordt verstrekt? 

Er word verwacht dat bedrijven gewoon een ict medewerker hebben lopen of inhuren met kennis van zaken. 

Koppes_Bouwkund schreef:

Dat is een apparaat die niet zomaar elke thuis hobbyist ff in 5 minuten configureert. Iemand die deze router beheerst zal geen moeite moeten hebben met het aansluiten op het glasvezelkastje. 

Er word verwacht dat bedrijven gewoon een ict medewerker hebben lopen of inhuren met kennis van zaken.

Mja, ik ben nog uit de tijd dat een pc met MS DOS 3.3 werd geleverd in twee dozen. 1 doos met de pc en 1 doos met de documentatie voor MS DOS in 6 ringbanden….

• 3221 reacties
  • 17 maart 2025
Koppes_Bouwkund schreef:

Mja, ik ben nog uit de tijd dat een pc met MS DOS 3.3 werd geleverd in twee dozen. 1 doos met de pc en 1 doos met de documentatie voor MS DOS in 6 ringbanden….

Die documentatie zat dus bij MS DOS en kreeg je niet van je internetprovider 😉

Ik kan melden dat het circus werkt. Voor diegenen die mogelijk ook SonicOS 7 gebruiken de te nemen stappen:

• Network > Interfaces > Add interface > Virtual Interface
    • Zone: WAN
    • VLAN tag: 6
    • Parent Interface: X2 (hierop is de ONT aangesloten)
    • Modem / IP assignment: PPPoE
    • Username: internet
    • Password: internet
  • Ok

Klaar. Verbinding krijgt automatisch IP-adressen.

Nu de USB dongle. Ik heb ‘m in de Sonicwall gestoken, maar ding geeft niet thuis. Moet ik nog verder onderzoeken.

Nu waar het om begon - twee WAN verbindingen in een fail-over configuratie. Op de router is dat simpel te regelen. Het probleem is meer van DNS-aard aan de WAN kant. Via onze webhoster kunnen we simpele DNS zaken regelen, maar geen fail-over configuratie. Iemand tips waar we dat zonder al teveel moeite kunnen regelen?

Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 137 reacties
  • 19 maart 2025
Koppes_Bouwkund schreef:

Nu waar het om begon - twee WAN verbindingen in een fail-over configuratie. Op de router is dat simpel te regelen. Het probleem is meer van DNS-aard aan de WAN kant. Via onze webhoster kunnen we simpele DNS zaken regelen, maar geen fail-over configuratie. Iemand tips waar we dat zonder al teveel moeite kunnen regelen?

Hangt af van wat voor servers je hebt staan op jullie locatie.

Voor mail kan je een 2e mx record instellen met een hogere waarde bij prioriteit. Je zal aan je spf record ook het ipadres van de kpneen verbinding toe moeten voegen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3446 reacties
  • 19 maart 2025
Koppes_Bouwkund schreef:

Het probleem is meer van DNS-aard aan de WAN kant. Via onze webhoster kunnen we simpele DNS zaken regelen, maar geen fail-over configuratie.

Misschien andere webhoster kiezen de DNS failover ondersteunt.

Koppes_Bouwkund schreef:

Iemand tips waar we dat zonder al teveel moeite kunnen regelen?

Je kan 3 DNS clients instellen. 1ste bind op WAN1, 2de bind op WAN2 en de 3de bind op gateway group. De 3de zou automatisch een actieve WAN kiezen.

Reageer