Skip to main content

Maak gebruik van de Experia V10a met firmware v5.00.49 build487 en wil tijdelijk 5GHz uit zetten maar kan de mogelijkheid niet (meer) vinden in het menu van de Experia. Waar is dit gebleven??

Dat is niet meer mogelijk. 


Kan ik het wifi uberhaupt nog uitzetten dan?

 


Kan ik het wifi uberhaupt nog uitzetten dan?

Ja... stekker uit het stopcontact trekken 🤭


Kan ik het wifi uberhaupt nog uitzetten dan?

Ja... stekker uit het stopcontact trekken 🤭


Iets minder ingrijpend: :blush:

Ik wil de wifi van de V10A graag uitzetten, hoe doe ik dit?
Druk hiervoor de WPS knop 15 seconden in. De wifi zal dan helemaal uitgaan.

bron


Ik moet dat tijdelijk instellen om iets anders te configureren. KPN troep dus blijkbaar. Ook mijn Nefit Easy werkt niet meer na de update van afgelopen week

 


KPN troep dus blijkbaar.

Ik ben heel tevreden met KPN als provider maar ik schaar mij volledig achter jouw uitspraak.

Ik heb het al meerdere keren geroepen maar het is mijns inziens een zeer grote fout van KPN om het onmogelijk te maken 2.4GHz en 5GHz los van elkaar in te kunnen stellen. (Aan/uit, zichtbaar/onzichtbaar en SSID gelijk/verschillend) 


@KPN regel bullshit nu m.b.t. tot de Wifi. Niemand wil het en jullie drammen weer door!!


Kan ik het wifi uberhaupt nog uitzetten dan?

Ja... stekker uit het stopcontact trekken 🤭


Iets minder ingrijpend: :blush:

Ik wil de wifi van de V10A graag uitzetten, hoe doe ik dit?
Druk hiervoor de WPS knop 15 seconden in. De wifi zal dan helemaal uitgaan.

bron


Of de wifi agenda de hele week op uit programmeren :-)


Deze optie is niet aanwezig, wil je meer controle er over hebben zou je een apart WiFi AP moeten aanschaffen waar dit wel kan, als dit echt zo belangrijk zou zijn…

Waarom alleen het 5GHz wifi uitschakelen ? dit is het snellere wifi, wat minder populair is, en dus beter tot zn recht komt omdat dit bereik minder vol zit dan de 2.4GHz band, stroom vebruik zal ook niet zoveel schelen, qua positie is het best voordelig om een apart wifi AP te hebben, je kunt aan een wireless repeater denken of een bekabelde, dit ligt aan je situatie, als de wifi router nu “in de meterkast” zit of dus door meerdere muren moet, (steen/beton) dan neemt de sterkte af, een wifi AP in de buurt of in dezelfde kamer is beter. er kunnen dan ook beter opties beschikbaar zijn bij zo’n wifi AP (het hoeft ook niet de naam “Super” te hebben om goed te kunnen werken)

btw. Als je nog een oude wifi router over hebt, kun je deze ook als AP dienst laten doen.


je kunt aan een wireless repeater denken of een bekabelde,

Gebruik nooit wifi repeaters, dat zijn apparaten die weliswaar het bereik vergroten maar de maximale snelheid halveren.


Sorry, nou dat schiet dan ook niet op, hoe zit dat dan met een switch heb er een in de huiskamer,

ontzettend handig vind ik, misschien ook een optie voor de OP, en daar dan een bedraad wifi AP op aansluiten, keuze genoeg in AP’s lijkt mij, is wel weer een extra “ding” om in te stellen, maar dat hoeft maar 1 keer.


hoe zit dat dan met een switch heb er een in de huiskamer,

Dat is natuurlijk geen enkel probleem en een wifi accesspoint ook niet.


@KPN regel bullshit nu m.b.t. tot de Wifi. Niemand wil het en jullie drammen weer door!!

op welke basis roept u dit? ik wil het wel. 1 naam en slimme apparatuur die schakelt tussen 2.4 en 5Ghz bandbreedtes als ik door mijn huis loop. Prachtig! Met vooruitgang zullen er altijd wat oudere spullen weg vallen. KPN is niet verantwoordelijk voor iemands 10 jaar oude thermostaat 🤭


@KPN regel bullshit nu m.b.t. tot de Wifi. Niemand wil het en jullie drammen weer door!!

op welke basis roept u dit? ik wil het wel. 1 naam en slimme apparatuur die schakelt tussen 2.4 en 5Ghz bandbreedtes als ik door mijn huis loop. Prachtig! Met vooruitgang zullen er altijd wat oudere spullen weg vallen. KPN is niet verantwoordelijk voor iemands 10 jaar oude thermostaat 🤭

Laat het aan de gebruiker over de keuze 

En dat de 2.4GHz en 5GHz kunt scheiden kan met elke simpele router of access point

Als de gebruiker ze los van elkaar wil moet dit gewoon een optie kunnen zijn 

 

 

 

 


Laat het aan de gebruiker over de keuze 

En dat de 2.4GHz en 5GHz kunt scheiden kan met elke simpele router of access point

Als de gebruiker ze los van elkaar wil moet dit gewoon een optie kunnen zijn 

Precies.

Daarbij komt dat het anno 2018 misschien nog interessant was om 2.4GHz en 5GHz samen te brengen onder één SSID, vandaag de dag is eigenlijk alleen 5GHz nog interessant en kunnen die paar IoT devices die alleen 2.4GHz ondersteunen mijns inziens beter op een aparte SSID geplaatst worden.

En zolang bandsteering (heel) slecht werkt doe je er mijns inziens ook heel verstandig aan de SSID's te splitsen.


Ik gebruik het WiFi van de V10 van de KPN niet. Ik heb de Asus RT-AC68U aan de EB gekoppeld die mijn WiFi regelt. Alle apparatuur schakelt automatisch naar het snelle 5Ghz kanaal. Blijkbaar is 5Ghz minder krachtig op de EB dan het standaard 2.4Ghz kanaal. 


2.4GHz zal vrijwel altijd ondersteund zijn, 5GHz komt daar gewoon bij, meeste aparaten zijn nog 2.4GHz, het is handig als je WiFi router of WiFi AP (toegangs punt) voor beide geschikt zijn, dan heb je er verder geen omkijken naar, meestal zijn laptop tablet of smartphone de enige die gebruik maken van 5GHz WiFi, een eigen router geeft veel vrijheid om dingen naar eigen wens te kunnen regelen, maar dat kost wat inspanning en kennis, de router van de provider zal voor de standaard hardware default instellingen hebben, en updates verzorgen voor “nieuwe ontwikkeling”, die gaan vrij snel, en zullen vaak meer gemak en waarde toevoegen.

btw. aan de andere “kant” bij meer instellingen kan ook meer mis gaan, ik denk dat dat dus de reden is om een “karig” gebruikers interface aan te bieden.


...meeste aparaten zijn nog 2.4GHz...

Dat is al lang niet meer zo, vrijwel alle telefoons, tablets en laptops zijn tegenwoordig 5GHz. Eigenlijk werkt alleen ioT apparatuur zoals een beveiligingscamera, deurbel en "slimme" thermostaat nog veelal met 2.4GHz.

 

...dan heb je er verder geen omkijken naar...

Behalve als je wifi apparatuur van KPN hebt want dan kan het een doffe ellende worden. 2.4GHz apparaten die simpelweg geen verbinding meer kunnen maken of 5GHz apparaten waarbij de snelheid in elkaar stort omdat die wifi toegangspunten van KPN doodleuk zo'n apparaat naar 2.4GHz duwen.

 

Dit is een instelling die ontbreekt op wifi apparatuur van KPN:

 


...dan heb je er verder geen omkijken naar...

Behalve als je wifi apparatuur van KPN hebt want dan kan het een doffe ellende worden. 2.rGHz apparaten die simpelweg geen verbinding meer kunnen maken of 5GHz apparaten waarbij de snelheid in elkaar stort omdat die wifi toegangspunten van KPN doodleuk zo'n apparaat naar 2.4GHz duwen.

Daar moeten dan veel mensen last van hebben, kan dit aan de gebruikte chipset liggen ?

Begrijp me goed, omdat ik dus zelf wat meer eisen stel aan mn internet gebruik, besloot ik een andere (modem)router te gaan gebruiken, maar met de huidige “thuis techniek” (IOT) zoals thermostaten, en meters e.d. zou je dus als provider daar op moeten inspringen, dat worden noodzaken, waar je niet meer omheen kunt, en bij storingen “de boel” maar even uit en weer aan te zetten heeft ook weer een nadelig effect op het inschatten van de kwaliteit van de verbinding door de provider, deze gaat dan “gas terug” nemen op de snelheid, wat dus een domino effect geeft, heel lastig….. om dan te weten waar het langzamer wordt…

btw, 5GHz kan meer snelheid transporteren, maar omdat 5GHz een hogere frequentie heeft, zal het moeilijker door vaste objecten door dringen, beton, etc… 


...dan heb je er verder geen omkijken naar...

Behalve als je wifi apparatuur van KPN hebt want dan kan het een doffe ellende worden. 2.rGHz apparaten die simpelweg geen verbinding meer kunnen maken of 5GHz apparaten waarbij de snelheid in elkaar stort omdat die wifi toegangspunten van KPN doodleuk zo'n apparaat naar 2.4GHz duwen.

Daar moeten dan veel mensen last van hebben, kan dit aan de gebruikte chipset liggen ?

Dat ligt aan de implementatie van bandsteering die door KPN in al haar wifi apparatuur doorgevoerd wordt.

Nogmaals, die mist de mogelijkheid om aan te geven dat 5GHz preferred is.

Functionaliteit die op mijn EDIMAX CAP1200's en CAP1300 wel aanwezig is.

 

Uiteraard gebruik ook ik geen apparatuur van KPN.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".


...dan heb je er verder geen omkijken naar...

Behalve als je wifi apparatuur van KPN hebt want dan kan het een doffe ellende worden. 2.rGHz apparaten die simpelweg geen verbinding meer kunnen maken of 5GHz apparaten waarbij de snelheid in elkaar stort omdat die wifi toegangspunten van KPN doodleuk zo'n apparaat naar 2.4GHz duwen.

Daar moeten dan veel mensen last van hebben, kan dit aan de gebruikte chipset liggen ?

Dat ligt aan de implementatie van bandsteering die door KPN in al haar wifi apparatuur doorgevoerd wordt.

Nogmaals, die mist de mogelijkheid om aan te geven dat 5GHz preferred is.

Functionaliteit die op mijn EDIMAX CAP1200's en CAP1300 wel aanwezig is.

 

Uiteraard gebruik ook ik geen apparatuur van KPN.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Behalve de tv ontvanger (s) 

Ik zag dit ook liever ingebouwd in de nieuwere tv toestellen maar daar gaat dit topic niet over 😁

 


Ik leer hier steeds meer…. ik heb inmiddels een ER 6p , AP AC Pro, en een HT801 (ATA) klaar liggen, de Vigor130 had ik al, en heb ik al werkend voor VLAN6 gekregen.

De 7590 gaat dus zelfs aan de kant hier… lang leve de eigen router vrijheid.

Er is gelukig ook bij KPN een goed forum met zeer behulpzame topics, waarvoor dank, wjb !


Ik leer hier steeds meer…. ik heb inmiddels een ER 6p , AP AC Pro, en een HT801 (ATA) klaar liggen, de Vigor130 had ik al, en heb ik al werkend voor VLAN6 gekregen.

De 7590 gaat dus zelfs aan de kant hier… lang leve de eigen router vrijheid.

Er is gelukig ook bij KPN een goed forum met zeer behulpzame topics, waarvoor dank, wjb !

Als ik vragen mag waarom de fritzbox 7590 aan de kant

 

 


Ik leer hier steeds meer…. ik heb inmiddels een ER 6p , AP AC Pro, en een HT801 (ATA) klaar liggen, de Vigor130 had ik al, en heb ik al werkend voor VLAN6 gekregen.

De 7590 gaat dus zelfs aan de kant hier… lang leve de eigen router vrijheid.

Er is gelukig ook bij KPN een goed forum met zeer behulpzame topics, waarvoor dank, wjb !

Als ik vragen mag waarom de fritzbox 7590 aan de kant

 

 

Ik wil router en andere dingen in de huiskamer hebben, Vigor130 is dan alleen nog bij ingang huisdeur, en wil andere dingen doen met VOIP (DECT is niet meer noodzkelijk) en een AP die betere dekking geeft. Ook de bekabeling wil ik netter gaan doen, voor een permanente setup, die nu nog rommelig is. Ook internet veiligheid wil ik beter en selectiever hebben, omdat ik nu meer gebruik moet maken van een Windows laptop, ipv mn MacBookPro.


Als ik vragen mag waarom de fritzbox 7590 aan de kant

Alleen dit is al goud waard.

Dit zijn dus 13091 DNS requests die door apparaten naar de DNS server van Google verstuurd werden en waar mijn EdgeRouter dus een stokje voor stak door ze te redirecten naar de DNS server van de EdgeRouter zelf. De DNS server op mijn EdgeRouter schakelt op zijn beurt Cloudflare in om alsnog het DNS request te beantwoorden als deze niet zelf het gevraagde IP adres kan resolven.

Let op, dit zijn dus apps die hard de DNS server van Google gebruiken. Weet je dat zelfs de TV ontvangers van KPN zich daar schuldig aan maken?