Skip to main content

Maak gebruik van de Experia V10a met firmware v5.00.49 build487 en wil tijdelijk 5GHz uit zetten maar kan de mogelijkheid niet (meer) vinden in het menu van de Experia. Waar is dit gebleven??

Als ik vragen mag waarom de fritzbox 7590 aan de kant

Alleen dit is al goud waard.

Dit zijn dus 13091 DNS requests die door apparaten naar de DNS server van Google verstuurd werden en waar mijn EdgeRouter dus een stokje voor stak door ze te redirecten naar de DNS server van de EdgeRouter zelf. De DNS server op mijn EdgeRouter schakelt op zijn beurt Cloudflare in om alsnog het DNS request te beantwoorden als deze niet zelf het gevraagde IP adres kan resolven.

Let op, dit zijn dus apps die hard de DNS server van Google gebruiken. Weet je dat zelfs de TV ontvangers van KPN zich daar schuldig aan maken?


ach ja er zijn mensen die bewust 8.8.8.8 in de router in stellen als dns server

bericht van 2018 zie deze

zelf gebruik ik nextdns en DNS-over-TLS (ingesteld op fritzbox 7590)

dat de tv ontvanger het doet zal dat niet met youtube app te maken hebben @wjb ?

(gepust naar google dns)


zelf gebruik ik nextdns en DNS-over-TLS (ingesteld op fritzbox 7590)

Maar daarmee houd je dus nog niet tegen dat jouw TV ontvangers en apps op jouw Android telefoons alsnog hard de DNS server van Google gebruiken.

 

dat de tv ontvanger het doet zal dat niet met youtube app te maken hebben @wjb ?

(gepust naar google dns)

Wij gebruiken de YouTube app ol de TV ontvanger nooit.


Punt 1 ik weet het (dat is met Apple ook zo) 

Ik kan het innextdns zien wat er allemaal voorbij rolt (als ik mensen op bezoek heb met Apple) 

Punt 2 die app gebruik ik ook niet helemaal geen apps op de VIP5202

Maar doelde meer op YouTube is van google

En dat die wel aanwezig is op de ontvanger

Dat het daar misschien vandaan komt

Geen idee ik weet het niet 


Ik kan het innextdns zien wat er allemaal voorbij rolt

Maar niet de DNS requests die rechtstreeks naar Google verzonden worden, die lopen immers niet via jouw nextDNS maar gaan rechtstreeks naar Google.


Oh, ik dacht dat dit een soort null functie was,(8.8.8.8) een bodemloze put, en geen extern adres….

Maar goed, heb ook al aardig wat gevonden op youtube van Home Network Geek en Willie Howe, die wel redelijk duidelijk zijn zonder al teveel  “door te draven” of dingen weg laten, ik begrijp dat de EdgeMax (OS) al een vrij goede wizard heeft om dingen meteen al veilig in te stellen, daar ben ik eigenlijk nu wel naar op zoek, de Fritz!7590 heeft wel regelmatig updates, wat geruststellend is, maar ik wil nu toch wel iets sterkers hebben. 


Ik kan het innextdns zien wat er allemaal voorbij rolt

Maar niet de DNS requests die rechtstreeks naar Google verzonden worden, die lopen immers niet via jouw nextDNS maar gaan rechtstreeks naar Google.

Ja dat weet ik 

Zelfde zal zijn als ik een andere dns in mijn telefoon zet

Jij kan dan met de edge router de Google dns blokken

Maar wat heb jij zo tegen google dns

Jij wjb hebt toch ook Android smartphone

Dan weet Google ook alles Android is van Google  


...ik begrijp dat de EdgeMax (OS) al een vrij goede wizard heeft om dingen meteen al veilig in te stellen, daar ben ik eigenlijk nu wel naar op zoek, ...

Het configuratiescript voor de EdgeRouter 4 dat in het startbericht van dat door mij aangehaalde topic staat kan je ook voor de EdgeRouter 6P gebruiken en dan heb je als basis een configuratie waarbij de firewall volledig dicht zit.


Maar wat heb jij zo tegen google dns

Wij zijn erg op ons privacy gesteld en de kennis die Google vergaart door die DNS requests is werkelijk gigantisch. Alles wat je dus weg kunt houden bij de DNS servers van Google is pure winst. Vanuit ons thuisnetwerk gaat er daarom geen enkele DNS request naar Google en dat willen wij graag zo houden.


Je moet dan ook je smartphone thuis laten als je later niet wil zien dat je dus ook geregistreerd bent door het WiFi waar je niet op ingelogt bent geweest, ontdekte ik laatst, ook niet langs Ring deurbellen lopen met je smartphone, android en google gaan wel heel ver, om over Apple nog maar te zwijgen met z’n AirTag’s het stopt dus niet bij de router, of is er nog redding ? ons “gemak” tast aardig onze vrijheid aan.


Maar wat heb jij zo tegen google dns

Wij zijn erg op ons privacy gesteld en de kennis die Google vergaart door die DNS requests is werkelijk gigantisch. Alles wat je dus weg kunt houden bij de DNS servers van Google is pure winst. Vanuit ons thuisnetwerk gaat er daarom geen enkele DNS request naar Google en dat willen wij graag zo houden.

Google is op nagenoeg elke webpagina aanwezig met zn scripts. Dus ze komen zo toch wel alles van je surfgedrag te weten.


Maar wat heb jij zo tegen google dns

Wij zijn erg op ons privacy gesteld en de kennis die Google vergaart door die DNS requests is werkelijk gigantisch. Alles wat je dus weg kunt houden bij de DNS servers van Google is pure winst. Vanuit ons thuisnetwerk gaat er daarom geen enkele DNS request naar Google en dat willen wij graag zo houden.

Google is op nagenoeg elke webpagina aanwezig met zn scripts. Dus ze komen zo toch wel alles van je surfgedrag te weten.

Ja helemaal eens

Dat je google dns blokt op een router daar aan toe

Maar met een Android toestel kom je er niet onderuit

En waarom zou een Google dns zo gevaarlijk zijn op privacy ik denk dat het met cloudflare niet anders is

Maar goed ik heb een account bij nextdns waar ik ook voor betaal en die filteren echt veel

Als een apparaat gedwongen een andere dns pakt kan ik dat niet weg pakken met de fritzbox met de EdgeRouter kan dat wel kennelijk

Maar zolang je toch een Android toestel gebruikt zal google wel de ingreep houden 

Maakt mij trouwens geen bal uit vindt bijvoorbeeld maps wel makkelijk werken 

Google kan je letterlijk volgen 

En ik vindt het best makkelijk 

 

 

 


En waarom zou een Google dns zo gevaarlijk zijn op privacy ik denk dat het met cloudflare niet anders is

Omdat Google dan precies weet welke winkels je binnenloopt en dat is dus exact waar het Google om te doen is. Voor hun is die kennis een goudmijn.

Zo moet je ook altijd zorgen dat je nooit ingelogd bent in de browser en op Android geen Chrome gebruiken.


En waarom zou een Google dns zo gevaarlijk zijn op privacy ik denk dat het met cloudflare niet anders is

Omdat Google dan precies weet welke winkels je binnenloopt en dat is dus exact waar het Google om te doen is. Voor hun is die kennis een goudmijn.

Zo moet je ook altijd zorgen dat je nooit ingelogd bent in de browser en op Android geen Chrome gebruiken.

Als je een Android toestel gebruikt (dat heb je toch) weet Google wat je doet 

Android is van Google 

 

 


Als je een Android toestel gebruikt (dat heb je toch) weet Google wat je doet 

Hoe kom je daar nu toch bij.


En waarom zou een Google dns zo gevaarlijk zijn op privacy ik denk dat het met cloudflare niet anders is

Omdat Google dan precies weet welke winkels je binnenloopt ...

Bedoel je ... winkels van stenen? Of webwinkels?


En waarom zou een Google dns zo gevaarlijk zijn op privacy ik denk dat het met cloudflare niet anders is

Omdat Google dan precies weet welke winkels je binnenloopt ...

Bedoel je ... winkels van stenen? Of webwinkels?

Wat denk je? :wink:


Als je een Android toestel gebruikt (dat heb je toch) weet Google wat je doet 

Hoe kom je daar nu toch bij.

Een Oneplus 5t draait op Android besturingssysteem 


Als je een Android toestel gebruikt (dat heb je toch) weet Google wat je doet 

Hoe kom je daar nu toch bij.

Een Oneplus 5t draait op Android besturingssysteem 

Klopt, maar nogmaals, hoe kom je daar toch bij?


Als je een Android toestel gebruikt (dat heb je toch) weet Google wat je doet 

Hoe kom je daar nu toch bij.

Een Oneplus 5t draait op Android besturingssysteem 

Klopt, maar nogmaals, hoe kom je daar toch bij?

Dus jij denkt dat je met een smartphone niet gevolgd wordt 

En dat met een Android devices Google jou niet kan volgen 

Droom lekker verder 


Dus jij denkt dat je met een smartphone niet gevolgd wordt 

En dat met een Android devices Google jou niet kan volgen 

Heb ik dat gezegd ... waar dan?

Wat ik zeg is dat je een heleboel kunt doen om er voor te zorgen dat de kennis die Google over jou kan vergaren tot een minimum wordt beperkt 

Hierbij valt te denken aan:

1) Zo weinig mogelijk gebruik maken van de DNS servers van Google.

2) Nooit ingelogd zijn in de Chrome browser.

3) Zo weinig mogelijk gebruik maken van Gmail.


En waarom zou een Google dns zo gevaarlijk zijn op privacy ik denk dat het met cloudflare niet anders is

Omdat Google dan precies weet welke winkels je binnenloopt ...

Bedoel je ... winkels van stenen? Of webwinkels?

Wat denk je? :wink:

Ik heb eigenlijk geen idee. Er is geen enkele webwinkel die Google Analytics niet gebruikt. En als je een winkel van stenen binnen loopt doet een smartfoon niets bijzonders waardoor Google meteen weet dat je daar bent ofzo. Bovendien gebruikt je mobiel 4G en niet het netwerk van thuis.


Dus jij denkt dat je met een smartphone niet gevolgd wordt 

En dat met een Android devices Google jou niet kan volgen 

Heb ik dat gezegd ... waar dan?

Wat ik zeg is dat je een heleboel kunt doen om er voor te zorgen dat de kennis die Google over jou kan vergaren tot een minimum wordt beperkt 

Hierbij valt te denken aan:

1) Zo weinig mogelijk gebruik maken van de DNS servers van Google.

2) Nooit ingelogd zijn in de Chrome browser.

3) Zo weinig mogelijk gebruik maken van Gmail.

1 waarom je hebt juist mensen die bewust google dns gebruiken (leg uit) waarom het zo af te raden is 

2 chrome browser gebruik ik niet

3 Gmail heb je nodig voor de playstore

Verder gebruik ik het niet (leg uit) waarom geen gmail gebruiken 

 


Sowieso is de data die Google via DNS kan vergaren volgens mij heel ruwe data. Google kan niet zien welk specifiek apparaat op het netwerk gebruikt word. Er word geen sessie id ofzo meegegeven. Ook is niet te zien hoelang je op de betreffende website blijft of hoe lang je van de dienst gebruik maakt.

Bij het bezoeken van een site waarop Google Analytics draait wel. Daarbij ziet Google echt alles. Elke muisbeweging kunnen ze bij wijze van spreken registreren. 


Sowieso is de data die Google via DNS kan vergaren volgens mij heel ruwe data. Google kan niet zien welk specifiek apparaat op het netwerk gebruikt word. Er word geen sessie id ofzo meegegeven. Ook is niet te zien hoelang je op de betreffende website blijft of hoe lang je van de dienst gebruik maakt.

Bij het bezoeken van een site waarop Google Analytics draait wel. Daarbij ziet Google echt alles. Elke muisbeweging kunnen ze bij wijze van spreken registreren. 

Bij mij wordt er veel van google geblokkeerd 

Helaas werkt het niet als een apparaat zelf hard de dns pakt

 


Er is geen enkele webwinkel die Google Analytics niet gebruikt. 

Klopt, alleen die data valt wel onder de AVG en dat betekent dat de webwinkel een verwerkingsovereenkomst met Google moet afsluiten waarmee de privacy van de bezoeker van de webwinkel gewaarborgd moet worden.

Dat geldt (helaas) niet voor het gebruik van de DNS servers van Google zolang Google, juridisch gezien, geen Europese organisatie is waar de AVG aan opgelegd kan worden.