Skip to main content

Hoi allemaal,

 

vandaag heb ik mijn KPN super wifi punten binnengekregen en ben meteen begonnen met de installatie. De installatie was zeker niet ingewikkeld. Het werd pas spannend toen ik een melding kreeg van mij Elro Connects App dat de Elro K1 connector offline was. Dit is de connector die mijn CO- en rookmelders met het internet verbind zodat ik op afstand een melding kan krijgen mocht er onverhoopt brand in huis zijn. 

Deze Elro K1 connector moet via het 2.4Ghz netwerk verbonden worden gezien deze geen 5Ghz WiFi ondersteund. Dit was met de router zelf (ExperiaBox V10) geen probleem, daar kon ik via de webinterface (tijdelijk) de 5Ghz band uitschakelen. Na de installatie destijds heb ik de 5Ghz band weer ingeschakeld en de Elro K1 connector heeft altijd probleemloos gewerkt. 

Ik ging er van uit dat bij het activeren van de super wifi punten (waarbij alle WiFi instellingen overgenomen worden vanuit de experiabox) de Elro K1 connector simpelweg verbinding zou maken met een super wifi punt gezien SSID en wachtwoord gelijk zijn gebleven. Alle andere netwerkapparaten deden dat namelijk wel. Helaas de Elro K1 connector dus niet.

De oplossing die Elro bied om de installatie te kunnen voltooien is het tijdelijk deactiveren van de 5Ghz band, dit was in de experiabox dus geen probleem, maar in de super wifi punten webinterface heb ik geen mogelijkheid om deze band (tijdelijk) te deactiveren.

Weet iemand hoe 5Ghz (tijdelijk) uitgeschakeld kan worden in de super wifi punten? eventueel via een command line?

 

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, alvast bedankt!

Dat kan niet. Op geen enkele wijze. Als de SuperWiFi's nu dezelfde WiFi naam en wachtwoord hebben als voorheen de Experiabox had en het werkt niet, dan denk ik dat het nooit gaat werken.


Dat gaat een grote uitdaging worden inderdaad. De superwifi is niet per wifi band instelbaar. Maar ik begrijp dat er nu dus geen V10 modem voor staat want daar is het nog steeds mogelijk. V10a en V12 niet meer.

Dus enige oplossing is een simpel en goedkoop accesspoint die de 2.4GHz alleen bedient en via ethernet wordt aangesloten op het experia box modem.

Er is wel een opmerking geplaatst bij de laatste update voor de v10A dat er in de komende update wel een mogelijkheid komt om wel 2.4 en 5Ghz apart te bedienen. Dus dan zou een separaat accesspoint niet nodig zijn.

PS: Een hele debiele methode die mogelijk wel zou kunnen werken is de rookmelder  voor de installatie routine zodanig ver van het wifi netwerk (de straat op dus)af brengen dat deze qua signaal alleen nog maar het 2.4GHz signaal ziet. (ff checken bv op de smartphone met een wifi analyser). Vaak hebben dit soort apparaten alleen bij de setup problemen maar niet operationeel.


@BruisTablet topicstarter zegt zelf dat die een v10 heeft. Op de v10 word WiFi uitgeschakeld zodra je de SuperWiFi's aankoppelt.


Ja V10 dus. Had er overheen gelezen.Superwifi,s tijdelijk uit zetten en de wifi aan op de V10. Is gewoon een script dat centraal draait. Als SW niet is aangesloten dan gaat die V10 wifi niet uit.


Ja V10 dus. Had er overheen gelezen.Superwifi,s tijdelijk uit zetten en de wifi aan op de V10. Is gewoon een script dat centraal draait. Als SW niet is aangesloten dan gaat die V10 wifi niet uit.

Nee... klopt. Wat u hier nu beschrijft is gewoon terug naar de oude situatie. Dat zal werken. En dan? De SuperWiFi's weer opnieuw aankoppelen? Precies wat Matthijs al gedaan heeft?


Ja V10 dus. Had er overheen gelezen.Superwifi,s tijdelijk uit zetten en de wifi aan op de V10. Is gewoon een script dat centraal draait. Als SW niet is aangesloten dan gaat die V10 wifi niet uit.

Nee... klopt. Wat u hier nu beschrijft is gewoon terug naar de oude situatie. Dat zal werken. En dan? De SuperWiFi's weer opnieuw aankoppelen? Precies wat Matthijs al gedaan heeft?

Waar staat in de tekst van de TS dan dat de superwifi,s weer afgekoppeld zijn geweest. En er wordt ook in de verleden tijd gesproken over de V10 dus misschien hebben we het nu ook over een ander modem wat er staat. 


Bedankt voor de reacties!

 

Jammer dat dit geen mogelijkheid is in de webinterface van de KPN SuperWifi's. Misschien iets voor @Kpn om over na te denken voor een toekomstige update? 

 

Inmiddels heb ik de ‘oplossing’ (of eigenlijk workaround) toegepast zoals @BruisTablet deze voorstelt (die van het goedkope accespoint :wink: ) en dit werkt naar behoren. Ik heb een Netgear WN3000RPv2 welke het WiFi signaal van de KPN SuperWifi's oppikt en vervolgens een nieuw WiFi netwerk uitzend met een eigen SSID. Ik heb voor het gemakt “_2.4” achter mijn 'gewone’ SSID gezet. Hierop heb ik de K1 connector van Elro gekoppeld en dit gaat dus goed. 

 

Ter info, ik had al eens geprobeerd om de SuperWifi's los te koppelen en WiFi in de ExperiaBox v10 weer in te schakelen, ook dit werkt naar behoren (ik hoef dan niet eens de K1 connector opnieuw te koppelen) maar dan ben ik natuurlijk het voordeel van de SuperWiFi's kwijt.

 

Ik las ergens anders dat de K1 connector waarschijnlijk niet op SSID maar op BSSID verbind en deze hierdoor niet automatisch met het WiFi netwerk van de SuperWiFi punten verbind terwijl SSID en wachtwoord gelijk zijn. Hier zou nog iets inzitten waardoor enkel naar een specifiek toegangspunt (MAC adres o.i.d.) verbonden zou worden. Dit gaat mij persoonlijk iets te diep de WiFi-techniek in.

 

Ik ben blij dat ik alles nu aan de praat heb en ik hoop dat het bij een toekomstige update mogelijk wordt om (tijdelijk) 5Ghz uit te schakelen zodat ik de K1 connector rechtstreeks op de SuperWiFi punten kan aansluiten en de Netgear repeater overbodig wordt.

 

@Nick83 en @BruisTablet bedankt voor het meedenken!