Skip to main content

Hi,

In mijn dorp loopt op dit moment een campagne van https://www.deltafibernetwerk.nl om iedereen voor glasvezel te laten kiezen. Dit moet door een abonnement af te sluiten bij:

Ik zit al jaren bij KPN en de rek van het koperkabeltje is er nu wel echt uit, dus glasvezel is een welkome upgrade. Nu vraag ik me af waarom dit niet mogelijk is icm KPN. Ik vind er zelf geen info over, dus ik hoor het graag.

 

Nee, dit kan niet via KPN. KPN levert niet over het netwerk van delta fiber. Wat er in de toekomst gebeurt weet je nooit. Maar voor nu in ieder geval niet.


Dus ook in de toekomst gaat dat er (voorlopig) niet inzitten? Uit interesse, hoe zit dat dan? Het lijkt me vreemd om een aanzienlijk gebied niet te voorzien van snel internet.


De één wil waarschijnlijk te veel geld hebben en de ander wil te weinig betalen. Iets in die richting zal het wel zijn. Ze zijn het in ieder geval niet met elkaar eens.


KPN zou in principe over DeltaFiber kunnen leveren. Er is alleen een probleem. Dat net valt niet onder de prijsregulatie van de overheid. De vraagprijs van Delta voor KPN is kennelijk een struikelblok.


Dus ook in de toekomst gaat dat er (voorlopig) niet inzitten? Uit interesse, hoe zit dat dan? Het lijkt me vreemd om een aanzienlijk gebied niet te voorzien van snel internet.

Dat word wel voorzien van snel internet. Maar niet via KPN. KPN blijft gewoon leveren via de bestaande telefoonlijn. Daar is niets vreemd aan lijkt me. Ziggo levert ook niet door heel Nederland. En dat gaat prima hoor, niks mis mee lijkt me.

U moet voor u zelf de keuze maken wat te doen. Als u nu geen abonnement afsluit bij 1 van die 4 providers, dan zult u waarschijnlijk ook geen aansluiting krijgen op glasvezel. Je kunt je afvragen of je dat zo wilt. Mogelijk levert KPN later wel over die glasvezel. En dan heeft u dus geen aansluiting. En dan aan laten leggen zal geld kosten, terwijl het nu wellicht gratis is. Dus wat doet u?

Bedenk u ook dat u altijd na 1 jaar weer terug kunt naar KPN. Als het niet bevalt. Sterker nog: u kunt eventueel KPN zelfs gewoon door laten lopen. En eerst eens rustig afwachten of dat glasvezel bevalt bij die andere provider. U betaald dan wel dubbel uiteraard. 


In mijn dorp wordt door ‘DELTA Fiber Netwerk BV’ glasvezel aangelegd en ik kan voor niets mijn huis hierop laten aansluiten; uiteraard dan zonder glasvezel-abonnement (b.v. Ciaway of Delta).

Ik begrijp uit het voorgaande dat ik dit maar gewoon moet laten doen, want heel misschien komt in de toekomst KPN wel via deze kabel of wil een volgende bewoner naar één van de mogelijke providers.

Maar hoe kom ik erachter wat de ‘glasvezelplanning’ van KPN is? Of is de kans dat KPN met glasvezel komt klein nu er van een ander al zo'n kabel ligt?      


De kans dat kpn daarop beschikbaar komt is gewoon 0.

En de kans dat (op redelijke termijn) ook KPN NetwerkNL daar gaat aanleggen is ook héél klein.

KPN streeft er wel naar in de CaiWay gebieden minimaal 100 Mb/s op koperdraad te kunnen leveren. En dat is meer dan je denkt.


@Buis zie https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Onderaan vindt je ‘Geplande upgrades’, voor zolang het duurt, want al die fourstack.nl domeinen worden ontoegankelijk gemaakt. Het is harde concurrentie in telecomland, ga er van uit dat interne planningen van de telecom bedrijven gewoon intern en geheim zijn. KPN had vroeger de plicht om eenieder van een telefoonlijn te voorzien, maar dat is nu geen wettelijke verplichting meer. Ook b.v. Ziggo zal niet ergens openbaren dat ze in een buurt gaan ‘verglazen’ (FttC upgraden in hun geval, of ‘analoog’ uitzetten).

Het beste is concurrentie nu te bevorderen, anders zit je straks met 1 bedrijf die internet kan leveren, en dus een monopolie. Dan wordt je zeg maar een ‘trouwe klant’ zoals als nogal wat mensen zichzelf hier op dit forum betitelen, klagende dat ze nooit korting of gratis WiFi spullen of extra snelheid of wat dan ook krijgen. Concurrentie bevorderen doe je door je niet op services van je provider vast te leggen die niet over algemeen internet kunnen. Dat is vastbellen van je internetprovider en TV van je internetprovider.


Dank voor de 2 duidelijke reacties. Met die genoemde internetsite heb ik gezien dat op mijn huisadres ‘bonded koper/DSL’ mogelijk is en dat er door KPN geen upgrades (d.w.z. glasvezel?) gepland zijn. Op het moment heb ik die ‘bonded koper’ snelheid (>110 Mbps) en dat is inderdaad meer dan voldoende. Als ik heel eerlijk ben is nog sneller eigenlijk alleen een kwestie van ‘de heb’.  


 


@Buis 

Als ik heel eerlijk ben is nog sneller eigenlijk alleen een kwestie van ‘de heb’. 

Jij hebt ‘t door… :grinning: . Zeker voor gezinnen is dat het geval.

Tenzij: er gamers zijn. Er grote bestanden ook verstuurd moeten worden. Maar dan is glasvezel met 200 down en 200 up al voldoende.

Nu heb je op koper (DSL) 110 down ook al 30 up overigens!


Het gaat niet alleen om de uiteindelijke snelheid. Als je nu niet instapt en later toch glasvezel wilt moet je flink betalen om de glasvezel alsnog te laten aanleggen.

Daarnaast krijg je bij instap de beschikking over een aansluiting op een modern netwerk, in plaats van op een tientallen jaren oud kopernetwerk.

 


Met belangstelling deze thread gelezen. In Boxtel wordt nu ook door DeltaNet glasvezel aangelegd met interessante specs en prijsstelling en geen mogelijkheid om hier via  KPN gebruik van te maken.

KPN stuurt vervolgens een brief “Alles naar wens?” Ik zou verwachten dat trouwe klanten die de overstap niet maken op z’n minst een aanbod  krijgen (aanpassing abonnement, 5G modem o.id.) 

Dit is tot nu toe niet gebeurd en ik overweeg nu toch serieus over te stappen naar een andere provider. 


Dus ook in de toekomst gaat dat er (voorlopig) niet inzitten? Uit interesse, hoe zit dat dan? Het lijkt me vreemd om een aanzienlijk gebied niet te voorzien van snel internet.

Als u nu geen abonnement afsluit bij 1 van die 4 providers, dan zult u waarschijnlijk ook geen aansluiting krijgen op glasvezel. Je kunt je afvragen of je dat zo wilt.

 

Bij ons is Delta ook bezig met het aanleggen van glasvezel. Ook als je geen abo neemt bij die 4 providers kan je het glaskastje gratis laten plaatsen.

Behalve die 4 gaat Solcon bij ons ook via het Delta netwerk leveren

 


@ als u tevreden bent met de huidige situatie is overstappen ook helemaal niet nodig. Veel mensen die nu tevreden zijn over de snelheid en kwaliteit bij kpn blijven. Een echte bedreiging is het dus niet voor kpn. Korting is voor de meeste mensen niet het belangrijkste. 


Dus ook in de toekomst gaat dat er (voorlopig) niet inzitten? Uit interesse, hoe zit dat dan? Het lijkt me vreemd om een aanzienlijk gebied niet te voorzien van snel internet.

Als u nu geen abonnement afsluit bij 1 van die 4 providers, dan zult u waarschijnlijk ook geen aansluiting krijgen op glasvezel. Je kunt je afvragen of je dat zo wilt.

 

Bij ons is Delta ook bezig met het aanleggen van glasvezel. Ook als je geen abo neemt bij die 4 providers kan je het glaskastje gratis laten plaatsen.

Behalve die 4 gaat Solcon bij ons ook via het Delta netwerk leveren

 

Nou ja, deze reactie is ook al weer een jaar oud hé?

Wat ik nu hier en daar lees is: als u niet nu maar later naar Delta overstapt, dan moet u bij de overstap een bepaald bedrag betalen. € 350 ofzo? Zoiets lees ik hier en daar volgens mij...


Dus ook in de toekomst gaat dat er (voorlopig) niet inzitten? Uit interesse, hoe zit dat dan? Het lijkt me vreemd om een aanzienlijk gebied niet te voorzien van snel internet.

Als u nu geen abonnement afsluit bij 1 van die 4 providers, dan zult u waarschijnlijk ook geen aansluiting krijgen op glasvezel. Je kunt je afvragen of je dat zo wilt.

 

Bij ons is Delta ook bezig met het aanleggen van glasvezel. Ook als je geen abo neemt bij die 4 providers kan je het glaskastje gratis laten plaatsen.

Behalve die 4 gaat Solcon bij ons ook via het Delta netwerk leveren

 

Nou ja, deze reactie is ook al weer een jaar oud hé?

Ja, en?

Wat ik nu hier en daar lees is: als u niet nu maar later naar Delta overstapt, dan moet u bij de overstap een bepaald bedrag betalen. € 350 ofzo? Zoiets lees ik hier en daar volgens mij…

Dat zeggen ze idd. Als je wel een kastje laat plaatsen en later een abo neemt €350. Laat je geen kastje plaatsen dan is het later €600.

Bij Solcon zijn de activatie kosten €25