Skip to main content
Beantwoord

Aansluiten Superwifi en TV op 1 aansluitpunt van de Box 12

• March 21, 2025
  • 26 reacties
  • 183 keer bekeken

Ik heb een vraag.

Ik wil om de wifi te verbeteren al mijn superwifi (wie verzint zo'n naam voor zo'n slecht werkend apparaat) bedraad aansluiten. Ik heb alleen het probleem dat ik op al mijn outlets in huis al een tv heb aangesloten. Is het mogelijk om na een outlet een verdeler te plaatsen en dan de TV en de Superwifi daar op aan te sluiten? Of moet de TV strikt gescheiden blijven?

Beste antwoord door Marlon92

Is het mogelijk om na een outlet een verdeler te plaatsen ...

Dat heet een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Als je een ander model koopt: let erop dat die igmp snooping ondersteund. Dat is nodig voor tv van KPN. 

De zwarte SuperWiFi's hebben 2 LAN poorten. Die kun je dus tussen de "outlet" en de tv ontvanger zetten. Je koppelt de boel in serie achter elkaar zeg maar. Ik denk dat Maja dat bedoelt met haar reactie. 

Maar aangezien jij zo klaagt over de werking van de SuperWiFi's gok ik dat je witte SuperWiFi's hebt. En die heeft maar 1 LAN poort. Doorlussen kan dan dus niet.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

• Auteur
  • Topper
  • March 21, 2025

Ik zit ook met een probleem met de Box12.

Bij ons werkt het bedrade internet prima en tussen de problemen door werkt de Wifi ook goed.

Het probleem wat wij hebben is dat de Wifi op willekeurige momenten zo ineens een tijdje (15minuten tot een half uur) volledig weg is. En dat is behoorlijk irritant. En dan is de Wifi ook op geen van de telefoons of laptops te vinden. Nieuwe software etc. heeft geen soelaas geboden.

Net met KPN gebeld maar de dame die maar bleef herhalen dat bij haar op het scherm alles werkt (klopt want op dat moment deed de Wifi gewoon). Kan niets doen behalve een dure monteur sturen. En ik heb er geen vertrouwen in dat die wat vindt als op dat moment de Wifi geen storing heeft. 

Heeft hier iemand een oplossing die anders is dan een andere provider zoeken?

Admin: verplaatst naar je eigen topic

• Helper
  • March 21, 2025

Ja, klacht indienen met dit verhaal. Ze krijgen de witte sw’s niet meer werkend na de update.

ik krijg nieuwe zwarte opgestuurd, is vanochtend medegedeeld door kpn.

zie: 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • March 24, 2025

Hi ​@HuubK,

Je kunt je tv-ontvangers aansluiten op SuperWifi punten, dit hoeft niet gescheiden te blijven. Je SuperWifi sluit je dan aan op de plek waar nu je tv-ontvanger aan is gesloten, zodat het SuperWifi punt bekabeld verbonden is. Vervolgens klik je de ethernetkabel van je tv-ontvanger in de ethernetpoort van je SuperWifi punt 🙂

Ik hoop dat je wifi ook niet meer wegvalt als je het op deze manier aansluit, dus zou je dan eens willen proberen?

• Antwoord
  • March 24, 2025

Dat heet een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Als je een ander model koopt: let erop dat die igmp snooping ondersteund. Dat is nodig voor tv van KPN. 

De zwarte SuperWiFi's hebben 2 LAN poorten. Die kun je dus tussen de "outlet" en de tv ontvanger zetten. Je koppelt de boel in serie achter elkaar zeg maar. Ik denk dat Maja dat bedoelt met haar reactie. 

Maar aangezien jij zo klaagt over de werking van de SuperWiFi's gok ik dat je witte SuperWiFi's hebt. En die heeft maar 1 LAN poort. Doorlussen kan dan dus niet.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • March 31, 2025

Hoe staat het er nu voor ​@HuubK

Als je de witte SuperWifi punten hebt, is het niet mogelijk om de tv-ontvanger daar op aan te sluiten, mijn excuus dat ik dat niet wat duidelijker heb verwoord. Ik zie dat Marlon verdere uitleg heeft gegeven over het gebruik van een switch. Is het voor jou nu duidelijk of heb je nog verdere vragen? 

• Auteur
  • Topper
  • March 31, 2025

Ja, klacht indienen met dit verhaal. Ze krijgen de witte sw’s niet meer werkend na de update.

ik krijg nieuwe zwarte opgestuurd, is vanochtend medegedeeld door kpn.

zie: 

Waar heb je die klacht ingediend?

• Auteur
  • Topper
  • March 31, 2025

Als je de witte SuperWifi punten hebt, is het niet mogelijk om de tv-ontvanger daar op aan te sluiten, mijn excuus dat ik dat niet wat duidelijker heb verwoord. Ik zie dat Marlon verdere uitleg heeft gegeven over het gebruik van een switch. Is het voor jou nu duidelijk of heb je nog verdere vragen? 

Ik heb inderdaad die witte die na de laatste update dus blijkbaar niet meer goed werken. Mijn plan was dus om een verdeler (splitter) te plaatsen om dan van daaruit de SuperWifi en de TV aan te sluiten. Als ik een zwart zou hebben zou dat dus eenvoudiger kunnen.

• Auteur
  • Topper
  • March 31, 2025

Dat heet een switch:

Ja ik bedoel een switch. Maar met verdeler begrijpt men ook wat ik bedoel gelukkig. En ik heb inderdaad helaas de Witte.

• Auteur
  • Topper
  • April 7, 2025

@Maja van KPN Helaas is het nog niet echt beter. Ik heb de modem verplaatst naar buiten de Meterkast zodat deze 1 muur minder heeft om te overbruggen. Vervolgens heb ik alles (modem en beide witte schotels) volledig gereset en opnieuw aangesloten. Ik heb daarna een paar dagen prima internet gehad en toen begon de ellende weer. Afgelopen week gewoon niet fatsoenlijk kunnen vergaderen door een haperende verbinding (ook als ik de beide witte schotels uit zet en op 5 meter van de modem zit met mijn laptop) en zondag geen F1 kunnen kijken omdat de WIfi dat niet trok. Ik hoop dat KPN hier een oplossing voor heeft (nieuwe modem want deze stoort al vanaf het moment dat ik hem heb en nieuwe zwarte schotels bijvoorbeeld) anders stap ik denk ik toch maar eens met mijn volledige bedrijf (incl. alle Cloud services en mobiele abo's) over naar een andere provider.

Forum|alt.badge.img+3

Tip, koop die switch niet bij KPN, maar bij de Action voor een tientje:

https://www.action.com/nl-nl/p/3000035/tp-link-desktop-switch-ls1005g/

Deze ondersteunt ook IGMP snooping wat nodig is voor multicast.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • April 7, 2025

Hmm, dat het internet ook al hapert als je de SuperWifi uit hebt geschakeld, dat zou ook kunnen duiden op een algemeen probleem met de verbinding ​@WalkerOfTheDay. Ik wil je dan ook aanraden om toch nogmaals contact te zoeken met onze klantenservice (zonder de aangesloten SuperWifi, zodat de focus echt op de algemene verbinding ligt).  Mijn telefonische collega kan dan ‘live’ met jou aan de lijn dingen testen en doormeten!

Via onze digitale assistent kun je gemakkelijk een belafspraak maken.

Forum|alt.badge.img+3

@Maja van KPN ik ben niet de topicstarter. Ik heb gelukkig geen problemen.

• Auteur
  • Topper
  • April 7, 2025

Hmm, dat het internet ook al hapert als je de SuperWifi uit hebt geschakeld, dat zou ook kunnen duiden op een algemeen probleem met de verbinding ​@WalkerOfTheDay. Ik wil je dan ook aanraden om toch nogmaals contact te zoeken met onze klantenservice (zonder de aangesloten SuperWifi, zodat de focus echt op de algemene verbinding ligt).  Mijn telefonische collega kan dan ‘live’ met jou aan de lijn dingen testen en doormeten!

Via onze digitale assistent kun je gemakkelijk een belafspraak maken.

Hallo ​@Maja van KPN Marja, dat heb ik eerder al gedaan. Het probleem is dat de verbinding 80 - 90% van de tijd stabiel is en dan zo ineens helemaal weg kan zijn. Ik heb ook regelmatig gewoon een 10 minuten helemaal geen WiFi (op geen enkele laptop of telefoon) terwijl de modem werkt en ik wel bedraad internet heb wat werkt. Dit valt niet door te meten via een een telefonisch live contact omdat ik niet van te voren weet wanneer het wegvalt. En dan kunnen ze het met doormeten niet zien. Ze hebben toen voorgesteld om een monteur langs te sturen. Als die dan niets vindt mag ik dat zelf betalen. En de kans dat hij niets vindt is groot omdat de kans groot is dat de verbinding dan net niet hapert. Den dat is geen service dus dat hoef ik niet. Volgens mij zit het gewoon in de modem (en na de update de schotels). Ik heb dit probleem namelijk sinds ik deze modem heb. En sinds de update is het verergert.   

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • April 11, 2025

Excuus, verkeerde getagd! Ook fijn om te lezen dat jij geen problemen ervaart 🙂

Hallo ​@Maja van KPN Marja, dat heb ik eerder al gedaan. Het probleem is dat de verbinding 80 - 90% van de tijd stabiel is en dan zo ineens helemaal weg kan zijn. Ik heb ook regelmatig gewoon een 10 minuten helemaal geen WiFi (op geen enkele laptop of telefoon) terwijl de modem werkt en ik wel bedraad internet heb wat werkt. Dit valt niet door te meten via een een telefonisch live contact omdat ik niet van te voren weet wanneer het wegvalt. En dan kunnen ze het met doormeten niet zien. Ze hebben toen voorgesteld om een monteur langs te sturen. Als die dan niets vindt mag ik dat zelf betalen. En de kans dat hij niets vindt is groot omdat de kans groot is dat de verbinding dan net niet hapert. Den dat is geen service dus dat hoef ik niet. Volgens mij zit het gewoon in de modem (en na de update de schotels). Ik heb dit probleem namelijk sinds ik deze modem heb. En sinds de update is het verergert.   

Hmm, als er door de klantenservice niks raars wordt gemeten, is het wel lastig om vanaf afstand na te gaan wat er aan de hand kan zijn. Dat je bekabelde internet blijft werken, geeft aan dat je algemene verbinding het probleem niet is, en dat we het puur bij de wifi moeten zoeken. 
Er zijn een aantal aanpassingen in de instellingen die bij meerdere klanten met hetzelfde probleem als jij, voor verbetering hebben gezorgd. Zou je dit rijtje toch eens bij langs willen gaan?

• Auteur
  • Topper
  • April 14, 2025

@marja

Excuus, verkeerde getagd! Ook fijn om te lezen dat jij geen problemen ervaart 🙂

Hmm, als er door de klantenservice niks raars wordt gemeten, is het wel lastig om vanaf afstand na te gaan wat er aan de hand kan zijn. Dat je bekabelde internet blijft werken, geeft aan dat je algemene verbinding het probleem niet is, en dat we het puur bij de wifi moeten zoeken. 
Er zijn een aantal aanpassingen in de instellingen die bij meerdere klanten met hetzelfde probleem als jij, voor verbetering hebben gezorgd. Zou je dit rijtje toch eens bij langs willen gaan?

@Maja van KPN Het probleem is soms ook bedraad. Zoals nu. Want nu krijg ik constant meldingen van mijn alarm dat er een storing is in het bedrade internet. Verder vallen die stomme witte schotels gewoon steeds uit. Ik zal je lijstje vanavond nog eens afwerken. Werkt het dan weer niet dan zie ik 2 oplossingen. Of jullie lossen het probleem op en sturen mij een nieuwe modem en wifi versterkers. Of ik stap thuis en met mijn bedrijf over op Ziggo. Ben er wel klaar mee om steeds van het kastje naar de muur gestuurd te worden terwijl het wel duidelijk is dat de Box12 die ik heb gewoon niet goed is. En dat kan gewoon gebeuren maar laat je klanten dan niet met de problemen zitten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 14, 2025

Zonder direct hoge kosten door aankoop kun je 1 of meer zwarte ook huren. Dit kan al voor minimaal 1 maand. Dan kun je het eens testen ​@HuubK . Er lopen nog veel meer topics met dit probleem; de witte i.c.m. de Box12.

http://kpn.com/superwifi om te huren. (even stukje scrollen voor het huur verhaal)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • April 17, 2025

​​ Ik zal je lijstje vanavond nog eens afwerken. Werkt het dan weer niet dan zie ik 2 oplossingen. Of jullie lossen het probleem op en sturen mij een nieuwe modem en wifi versterkers. Of ik stap thuis en met mijn bedrijf over op Ziggo. Ben er wel klaar mee om steeds van het kastje naar de muur gestuurd te worden terwijl het wel duidelijk is dat de Box12 die ik heb gewoon niet goed is. En dat kan gewoon gebeuren maar laat je klanten dan niet met de problemen zitten.

Is er inmiddels enige verbetering ​@HuubK? Of heeft het lijstje niks uitgemaakt?

Je geeft nu aan dat het bedraad ook niet altijd goed gaat, als er algehele lijnverbrekingen zijn horen we die terug te kunnen zien. Ik zou toch graag zelf even een meting uit willen voeren nu. Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? 

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2025

​​ Ik zal je lijstje vanavond nog eens afwerken. Werkt het dan weer niet dan zie ik 2 oplossingen. Of jullie lossen het probleem op en sturen mij een nieuwe modem en wifi versterkers. Of ik stap thuis en met mijn bedrijf over op Ziggo. Ben er wel klaar mee om steeds van het kastje naar de muur gestuurd te worden terwijl het wel duidelijk is dat de Box12 die ik heb gewoon niet goed is. En dat kan gewoon gebeuren maar laat je klanten dan niet met de problemen zitten.

Is er inmiddels enige verbetering ​@HuubK? Of heeft het lijstje niks uitgemaakt?

Je geeft nu aan dat het bedraad ook niet altijd goed gaat, als er algehele lijnverbrekingen zijn horen we die terug te kunnen zien. Ik zou toch graag zelf even een meting uit willen voeren nu. Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? 

Ik heb contact gehad met iemand van KPN en het een en ander gewijzigd in de instellingen. Het gaat nu wat beter. Alleen vallen die ellendige wifi punten nog wel steeds uit. 1 maakt nergens contact mee en de ander schiet meerdere keren per dag op rood.

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2025

Ik heb mijn gegevens ingevuld.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • April 18, 2025

Ik heb contact gehad met iemand van KPN en het een en ander gewijzigd in de instellingen. Het gaat nu wat beter. Alleen vallen die ellendige wifi punten nog wel steeds uit. 1 maakt nergens contact mee en de ander schiet meerdere keren per dag op rood.

Fijn dat het nu wel wat beter gaat, ​@HuubK. Ik zie hier dat jij één SuperWifi nu bedraad hebt aangesloten op de Box 12, en dan nog eentje draadloos. Je geeft aan dat een nergens contact mee maakt, en de ander op rood schiet. Welke van de twee doet wat?

• Auteur
  • Topper
  • April 18, 2025

Fijn dat het nu wel wat beter gaat, ​@HuubK. Ik zie hier dat jij één SuperWifi nu bedraad hebt aangesloten op de Box 12, en dan nog eentje draadloos. Je geeft aan dat een nergens contact mee maakt, en de ander op rood schiet. Welke van de twee doet wat?

@Erik van KPN diegene die bedraad is staat redelijk dicht bij de modem en maakt nergens contact mee. Dat deed hij eerder wel maar de laatste tijd niet meer. Diegene die niet draadloos is springt meerdere keren per dag op rood.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Sorry voor de vertraging, Huub, je topic is er even tussendoor geglipt. Ervaar je deze problemen nog steeds? Zo ja, dan zou ik je toch aanraden om nog een keer een reset- en installatieproces te doorlopen. Het rode lampje en het consequent niet willen verbinden wijst op een niet goede koppeling onderling, of een niet goed verwerkte update. Zou je dit artikel willen doornemen, en de stappen uitvoeren, specifiek onder de kop ‘Rood lampje op SuperWifi 1 na update’

• Auteur
  • Topper
  • May 21, 2025

Sorry voor de vertraging, Huub, je topic is er even tussendoor geglipt. Ervaar je deze problemen nog steeds? Zo ja, dan zou ik je toch aanraden om nog een keer een reset- en installatieproces te doorlopen. Het rode lampje en het consequent niet willen verbinden wijst op een niet goede koppeling onderling, of een niet goed verwerkte update. Zou je dit artikel willen doornemen, en de stappen uitvoeren, specifiek onder de kop ‘Rood lampje op SuperWifi 1 na update’

@Erik van KPN ik heb contact gehad en gezamenlijk het hele systeem gereset en anders ingesteld. Helaas blijft het probleem zich voor doen. 1 van de schotels gaat steeds vanzelf uit en ik houd onverklaarbare dipjes in mijn WIFI. Mijn kinderen blijven klagen dat de telefoons (in het hele huis) met grote regelmaat geen WIFI meer hebben en overgaan op 4G / 5G. Ik zou nog weer terug gebeld worden om te kijken of het probleem is opgelost maar heb dat belletje gemist. Probleem is namelijk niet opgelost.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Wil je dan ook eens kijken naar de stappen voor SuperWifi 1 in dit artikel, ​@HuubK? Die zorgen ervoor dat de instellingen voor de wifi zoveel mogelijk gelijk zijn tussen de verschillende apparaten zodat ze ook zo goed mogelijk samenwerken.

• Auteur
  • Topper
  • May 26, 2025

Wil je dan ook eens kijken naar de stappen voor SuperWifi 1 in dit artikel, ​@HuubK? Die zorgen ervoor dat de instellingen voor de wifi zoveel mogelijk gelijk zijn tussen de verschillende apparaten zodat ze ook zo goed mogelijk samenwerken.

@Erik van KPN ik heb telefonisch met iemand van jullie al die stappen doorlopen. Het werkt wel iets beter nu maar 1 van de schotels raakt nog steeds zo de verbinding kwijt en schiet op rood en ik heb nog steeds last van dipjes in mijn totale wifi ontvangst (Wifi die volledig wegvalt). Vind het heel aardig dat je probeert te helpen maar als elke medewerker van KPN steeds weer onderling met dezelfde oplossingen komt schiet ik er niets mee op. Volgens mij zijn er 2 oplossingen over, de voor mij makkelijkste is volgens mij een nieuwe modem en nieuwe schotels en de andere is een stuk lastiger want dan moet ik met alles (thuis, kantoor, netwerk en 10 mobiels) over op een andere provider.