Skip to main content
Zie bijgevoegde foto’s. Ik heb volgend mij een soort telefoon-verdeler in de meterkast hangen. Hier zijn de kappen al van af gehaald omdat deze niet meer pasten achter de nieuwe gasmeter.

Ook heb ik een tiental telefoonaansluitingen verwijderd door het hele huis omdat ik aan één telefoonaansluiting voldoende heb ik de woonkamer.

Nu zou ik ook graag dit bakbeest weg willen halen omdat hij volgens mij vervangen kan worden door een veel kleinere variant. Ook hangt hij nogal in de weg zo verstopt achter de gasmeter.

Ik heb op internet het een en ander gelezen en nu zou ik graag het volgende weten: kan ik deze kast zomaar weghalen? Zo ja, kan ik de draad dan rechtstreeks aansluiten op mijn Experia modem of moet er dan een kastje tussen? Als er een kastje tussen moet, is dit kleine kastje dan voldoende? (Zie foto.) En welke kleuren draad moet ik dan hebben om de aansluiting werkend te maken?





Alvast bedankt voor de hulp!
Kun je het kastje in z'n geheel wat verplaatsen ?

Dat zou mijn voorkeur hebben.



Hier iets dergelijks :

https://forum.kpn.com/internet-9/aansluiting-telefoonlijn-op-contactdoos-475116
Kun je het kastje in z'n geheel wat verplaatsen ?

Dat zou mijn voorkeur hebben.



Hier iets dergelijks :

https://forum.kpn.com/internet-9/aansluiting-telefoonlijn-op-contactdoos-475116




Dat zou eventueel ook nog kunnen maar dan zit ik nog met drie draden die uit dit kastje komen, hiervan heb ik er maar één nodig voor in het modem lijkt me? Kan ik die met de stekker hiervoor gewoon gebruiken? En dan de andere twee weghalen?

Het liefste wil ik toch wel van deze kast af, ivm een krappe meterkast wil ik het onnodige weghalen en mij lijkt het niet nodig om zo’n grote kast te hebben hangen voor een fatsoenlijk maar simpel thuisnetwerk.
Verplaatsen is ws wel mogelijk, zeker als er nog een lus in kruipruimte is, een beetje extra kabellengte bedoel ik.

Maar, een kpn monteur heeft dit zo voor elkaar.
Kabellengte heb ik meer dan genoeg, dus dat is geen probleem. Blijft wel het punt dat ik de kast liever weg heb.
Hallo @Chiellie , dit is een klus voor een KPN-monteur.

Het is ook niet toegestaan zelf aan het IS/RA punt te werken, is eigendom en verantwoordelijkheid van KPN.
Hoi @Jan-D, volgens mij is het zo dat wanneer je het IS/RA punt kapot maakt dat je dan de schade moet betalen. Verder is het volgens mij niet verboden om zelf een kastje om te schroeven. Het enige wat ik hoef te weten is of het kleine kastje voldoende is en welke kabeltjes hier op moeten.
Hallo @Chiellie , je hebt alleen een blauwe en een rode kabel nodig.

De rode op punt a en de blauwe op punt b

Succes.
Hoi Chielie, welkom op het forum! Laat ik beginnen met onderschrijven wat Jan al benoemt. Het IS/RA punt is eigendom van KPN. Kleine aanpassingen zijn over het algemeen gen probleem, maar dit is toch wat groter dan dat. Dit ziet er namelijk uit als een IS/RA 20. Wat betekent dat er dan ook meerdere lijnen daar binnenkomen. Vervangen door een enkel kastje is in dat geval niet de bedoeling. Normaliter zien we deze IS/Ra's voornamelijk in appartementengebouwen, of voormalige bedrijfspanden. Is dat ook het geval bij jou woning?



Wil je jouw postcode en huisnummer in je forumprofiel zetten en het hier even laten weten als je dat gedaan hebt? Dan kan ik dit hier nakijken.
Beste Erik, deze aansluiting ben ik tegengekomen in ons nieuwe huis. Voor zover ik weet was dit geen bedrijfspand.

Postcode en huisnummer staan inmiddels in mijn profiel.



Alvast bedankt voor je hulp!
Dank je, Chiellie. Ik heb gekeken en ik zie dat jouw adres 4 lijnen heeft. Daarvan zullen er twee gebruikt worden voor jouw abonnement, je wordt namelijk op pairbonding aangesloten. Ik zie dat er ook al een monteur gepland staat voor de 29e. Bij pairbonding is een monteur ook verplicht. Je kunt het beste met hem overleggen of er wat aan de huidige situatie in de meterkast veranderd kan worden. Het moet in ieder geval zo blijven dat alle 4 de lijnen ook bruikbaar blijven.