Skip to main content

Goedenavond,

Ik heb bij het aanleggen van m'n nieuwe tuin een UTP kabel naar het tuinhuis gelegd. Nu wil ik daar een tv ophangen voorzien van een Chromecast. 

Omdat een Chromecast via WiFi verbinding maakt én ik achterin de tuin geen WiFi verbinding heb, denk ik er over na om een Access Point aan te sluiten. Deze heeft dan als doel om WiFi bereik in de achtertuin/het tuinhuis mogelijk te maken, maar moet wel compatibel zijn met een Chromecast. 

Mijn oog viel op de TP-Link Omada EAP 110, maar deze schijnt geen ondersteuning te bieden voor uPnP, wat nodig schijnt te zijn voor de Chromecast om verbinding te maken. Bied de TL-WA901ND soelaas? Wie kan deze leek verder helpen? 

Alvast bedankt.

UPnP heb ik nog nooit ingeschakeld gehad op routers en Access Points. Dat heb je voor de werking van een Chromeacst ook helemaal niet nodig. Omdat Chromecast gebruik maakt van mulicast protocollen, is het wel aan te raden dat de apparatuur IGMP Snooping ondersteunt.

Dat tweede model TL-WA901ND met wat je noemt, zou ik al helemaal niet gaan inzetten.
Heeft slechts de beschikking over 2.4 GHz.

Voor ongeveer dezelfde prijs kun je dan beter een TP-Link Archer C6 router kopen. Nadat je die eerst als router hebt geconfigureerd (eenvoudig via een wizard). Is het met één extra aanpassing als Access Point in te zetten. Dual band WiFi en heb je gelijk een switch om er nog een paar bekabelde apparaten op te kunnen aansluiten. (Bijv. een extra TV-ontvanger, game-box).


UPnP heb ik nog nooit ingeschakeld gehad op routers en Access Points. Dat heb je voor de werking van een Chromeacst ook helemaal niet nodig. Omdat Chromecast gebruik maakt van mulicast protocollen, is het wel aan te raden dat de apparatuur IGMP Snooping ondersteunt.

Dat tweede model TL-WA901ND met wat je noemt, zou ik al helemaal niet gaan inzetten.
Heeft slechts de beschikking over 2.4 GHz.

Voor ongeveer dezelfde prijs kun je dan beter een TP-Link Archer C6 router kopen. Nadat je die eerst als router hebt geconfigureerd (eenvoudig via een wizard). Is het met één extra aanpassing als Access Point in te zetten. Dual band WiFi en heb je gelijk een switch om er nog een paar bekabelde apparaten op te kunnen aansluiten. (Bijv. een extra TV-ontvanger, game-box).

Bedankt voor je snelle reactie. Ik las elders op internet dat uPnP wel benodigd is voor een Chromecast, vandaar de vraag. Maar ook dat de EAP110 niét en de TL-WA901ND wél samen zouden gaan met een Chromecast. 

Ik volg je advies en bestel de Archer C6. Deze komt in de schuur te hangen, waar de veranda aan grenst. Hopelijk hebben we dan straks ook achterin de tuin een goede en stabiele ontvangst!


Als je kiest voor TP-Link waarom dan niet gaan voor een EAP225?


Als je kiest voor TP-Link waarom dan niet gaan voor een EAP225?

Onwetendheid i.c.m. prijs? 😉


Fair..

Maar de 110 is alleen 2.4Ghz en wordt eigenlijk niet meer verkocht. Als je niet te veel uit wilt geven kun je ook op Marktplaats kijken voor een EAP225. Ze hebben levenslange garantie en dan ben je wat minder geld kwijt. Ik heb 3 stuks 245 gehad. Prima spul en goed bereik. 

PS kies alleen voor de V3 (de geribbelde) en niet voor de V1. Die wordt niet meer ondersteund. En ga in ieder geval nooit voor ExperiaWifi's of SuperWifi's etc. Daar ga je spijt van krijgen.


uPnP is een functie die op een router zit. Bijvoorbeeld op de Experiabox. Een accespoint heeft nooit zo'n functie. Hoeft niet / kan niet eens. Dus daar hoef je überhaupt niet eens naar te kijken bij de aanschaf van een accespoint.


Fair..

 En ga in ieder geval nooit voor ExperiaWifi's of SuperWifi's etc. Daar ga je spijt van krijgen.

Hoezo???


Fair..

Maar de 110 is alleen 2.4Ghz en wordt eigenlijk niet meer verkocht.

Vandaar dat hij voor ongeveer hetzelfde geld nu een TP-Link Archer C6 aanschaft.
En naar ik inschat dan als Access Pont instelt. Tenminste afgaande op het bericht wat hij schreef.

(Is een van de routers die het meest simpel zijn in te stellen die ik ken. Zelfs als Access Point).
Veel waar voor weinig geld. Met bovendien nog een VPN-server.
Maar of die is in te zetten in Access Point mode, weet ik zo even niet?


Fair..

 En ga in ieder geval nooit voor ExperiaWifi's of SuperWifi's etc. Daar ga je spijt van krijgen.

Hoezo???

Persoonlijke ervaring (en die van best wel wat andere mensen op het forum). Ik weet dat jij daar anders over denkt maar het lijkt me fair om aan te geven dat het gewoon niet altijd goed werkt.


Fair..

Maar de 110 is alleen 2.4Ghz en wordt eigenlijk niet meer verkocht.

Vandaar dat hij voor ongeveer hetzelfde geld nu een TP-Link Archer C6 aanschaft.
En naar ik inschat dan als Access Pont instelt. Tenminste afgaande op het bericht wat hij schreef.

(Is een van de routers die het meest simpel zijn in te stellen die ik ken. Zelfs als Access Point).
Veel waar voor weinig geld. Met bovendien nog een VPN-server.
Maar of die is in te zetten in Access Point mode, weet ik zo even niet?

Dat klopt. Het dient er enkel voor dat er WiFi bereik in de tuin is en dat er een tv met Chromecast (en evt. game console) in de veranda aangesloten/verbonden kan worden. Dus we zullen bij lange na niet alle functies en mogelijkheden gebruiken. Is dan de Archer C6 of EAP225 beter geschikt?


Sowieso heb ik niks met dat soort dingen. Ik zet zoiets neer, het werkt en ik kijk er nooit meer naar om. Voor de liefhebbers zal het anders liggen. Ik heb wel begrepen dat ze beperkingen hebben.


Ik heb ook de EAP225. En die werkt prima. Als je een versterker van KPN aanschaft, dan word het WiFi van je KPN router uitgezet. Tenzij dit een Experiabox v10a is. Als het WiFi van je KPN router dus uitgeschakeld word, da moet je er dus 2 aanschaffen. De ene komt dan naast de KPN router te staan.

De EAP225 is een heel net glad afgewerkt accespoint. Wat geen uitstekende antennes heeft ofzo. Dat is iets wat voor bij ook wel mee telt.


Het dient er enkel voor dat er WiFi bereik in de tuin is en dat er een tv met Chromecast (en evt. game console) in de veranda aangesloten/verbonden kan worden. Dus we zullen bij lange na niet alle functies en mogelijkheden gebruiken. Is dan de Archer C6 of EAP225 beter geschikt?

Door meerdere LAN-poortjes van een Archer C6, heb je daar meer aan om daarmee direct bekabeld een game console op aan te sluiten (dat wil je doorgaans juist zoveel mogelijk bekabeld doen en niet via WiFi). Verder mogelijk bijv. nog een TV met SMART opties. Een stuk flexibeler in gebruik.

EAP225 of EAP245 zijn bedoeld voor hoofdzakelijk WiFi in een zakelijke omgeving. (Je kunt er meerdere gescheiden SSID's op uitsturen, als je een professionele router inzet met gescheiden VLAN's). Met alleen een gebruik van een Experia Box, kun je die opties niet benutten.

Ik zou niet meer uitgeven dan nodig voor je situatie.
(Ervaring met zowel TP-Link EAP245 - EAP330 - TP-Link Archer C6 ).


Ook achter de Experiabox kan je meerdere WiFi netwerken instellen op de EAP 225 / 245. Daar heb je echt geen router met vlan ondersteuning voor nodig. Zo kun je een apart 2,4 GHz netwerk instellen en een apart 5 GHz WiFi netwerk instellen. Iets wat op de versterkers van KPN niet kan.


Tja, een apart netwerk voor 2.4 GHz en eentje voor 5 GHz is niet datgene wat ik bedoel.
Zoals genoemd in een “zakelijke omgeving”. Bijvoorbeeld.

  • Een SSID voor de inkoopafdeling van een organisatie.
  • Los ervan (gescheiden), een SSID voor de afdelingen van een productie-afdeling.
  • Een apart SSID voor serviceverlening aan klanten.
  • Een apart SSID voor alle bewakingscamera's.
  • Een apart “gasten” netwerk.

Netwerken die doelbewust gescheiden van elkaar kunnen werken.

En als het moet, ook nog eens gescheiden voor 2.4 en 5 GHz.
Maar dan wordt het wel een heel ratje toe aan “stapels” verschillende netwerken.

Die scheiding van 2.4 en 5 Ghz heb ikzelf om die reden niet gemaakt in het netwerkbeheer bij een organisatie waar gebruik werd gemaakt van TP-Link EAP330 en EAP245.
Kreeg eerlijk gezegd ook geen klachten dat mensen daarop niet zouden kunnen inloggen en internetconnectie zouden kunnen hebben. In ieder geval geen reden om het te ontkoppelen.

De keuze “toen” was een afweging van kosten en mogelijkheden.

Techniek gaat verder. In een dergelijke set-up zou ik nu voor andere opties kiezen.
(Inmiddels elders ook al toegepast met “Grandstream” WiFi Access Points). Dat soort opties staat echter in schril contrast met wat iemand nodig heeft in een tuinhuisje voor privégebruik.

Ga gewoon voor de goedkoopste optie - bijv. die Archer C6. (Overigens kun je daarin prima de WiFi apart scheiden in een 2.4 Ghz en 5 GHz netwerk als je dat zou willen).


Goedenavond,

 Wie kan deze leek verder helpen? 

Alvast bedankt.

Misschien kan iemand op een eenvoudige manier zeggen welke TS  het beste kan nemen:wink:.


Dat is IMO al lang genoemd (en door de TS prima begrepen). Kwestie van lezen en niet ter zake doende opties die de TS toch niet gebruikt, buiten beschouwing te laten.


Bedankt allen voor jullie tijd en input, dat wordt gewaardeerd.

Ik ga de Archer C6 bestellen. Jammer dat ze deze niet in het wit hebben, nu valt hij nogal op tegen de witte muren.


Jammer dat ze deze niet in het wit hebben, nu valt hij nogal op tegen de witte muren.

Ja... waarom koop je hem dan 😄


Het is altijd een afweging / “geven en nemen” met wat je bereid bent voor een apparaat te betalen. Neemt niet weg dat je het jammer kunt vinden dat die niet in een bepaalde kleur te krijgen is, aan bepaalde vormgevingswensen voldoet of wat al dies meer zij inzake je wensen.
Ofwel gewoon een “luxe” probleem. :sunglasses: