Skip to main content

Eindelijk heeft de ACM haar Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten gepubliceerd en zal er begin 2022 sprake zijn van volledige een "vrije modemkeuze".

Voor KPN verandert er eigenlijk maar één ding en dat is dat ze op haar GPON netwerk ook andere ONT's zal moeten toestaan.

Het onderstaande zal dus moeten veranderen...

...tenzij KPN de beleidsregel gaat aanvechten.

Vrije modem keuze is leuk, maar krijg we straks niet het probleem dat de klantenservice je niet meer helpt omdat je een eigen modem hebt, want de ene heeft modem A en de andere weer B en ga zo maar door.

Elk gebruikersforum van een provider, of anders wel bijv. via tweakers.net heeft wel onderwerpen hoe en met welk eigen gekozen apparatuur de instellingen daarvan verzorgd moeten worden.

BETERE support dan providers zelf ooit leveren “op hun eigen” routers die ze leveren.


Alleen nu bij glas mag de klant het betalen, bij koper komt het van KPN zelf, ...

Wat bedoel je daarmee?

@wjb Als je het hele bericht quote waar je deze regel uithaalt of eens goed een aandachtig door leest valt het kwartje misschien.

Het koper netwerk verbruikt meer stroom om het aan de praat te houden dan bij glasvezel.

Nu heb jij als je koper hebt een router staan, die verbruikt een beetje power per dag, bij glasvezel krijg je er een extra stroom slurpertje bij, die gaat bij jou achter de meter in het stopcontact, kost KPN geen stroom word ook niet mee gerekend in hun verbruik maar mag jij als klant betalen wat die opslurp op jaar basis.

Nu hoor ik je alweer roepen, het is maar een paar watt, ja inderdaad maar 3 miljoen (of hoeveel het er nu ook zijn) aansluitingen op glasvezel, daar kun je een aardig huis van verlichten en alsje gasloos bent ook lekker warm houden in de winter en koel in de zomer.:triumph:


Klopt, maar voor ons is dat ook niet zo’n probleem, we weten wat we moeten doen. Maar zijn zat klanten die het niet weten, maar een modem van KPN blijft wel mogelijk zodat minder ervaren klanten het gewoon kan aansluiten? 🤔

Minder ervaren klanten gaan ook niet zelf met een modem zitten 'klooien'.

Weet ik, maar was ook meer de vraag of KPN dan eventueel gaat stoppen met eigen modems leveren. Maar zo aan jou bericht te lezen zal dat wel niet gebeuren. 😉


Als dat zou gebeuren moeten ze wel service gaan verlenen op eigen aangeschafte modems on-line te houden, met een box van hunzelf kunnen ze zeggen, sorry effe de experia/box er aan, we kunnen u anders niet helpen.


Het koper netwerk verbruikt meer stroom om het aan de praat te houden dan bij glasvezel.

Dan moeten we maar snel van koper af en overstappen op glas om stroom te besparen.

 

Als je het hele bericht quote waar je deze regel Nu heb jij als je koper hebt een router staan, die verbruikt een beetje power per dag, bij glasvezel krijg je er een extra stroom slurpertje bij, die gaat bij jou achter de meter in het stopcontact, kost KPN geen stroom word ook niet mee gerekend in hun verbruik maar mag jij als klant betalen wat die opslurp op jaar basis.

Weet je dat mijn NTU en router tesamen minder stroom verbruiken dan bijvoorbeeld een FRITZ!Box 7583.

En nogmaals, ook bij koper betaal je zelf de stroom nodig voor het moduleren en demoduleren van de data, dat doet KPN echt niet voor je.


Het koper netwerk verbruikt meer stroom om het aan de praat te houden dan bij glasvezel.

Dan moeten we maar snel van koper af en overstappen op glas om stroom te besparen.

 

Als je het hele bericht quote waar je deze regel Nu heb jij als je koper hebt een router staan, die verbruikt een beetje power per dag, bij glasvezel krijg je er een extra stroom slurpertje bij, die gaat bij jou achter de meter in het stopcontact, kost KPN geen stroom word ook niet mee gerekend in hun verbruik maar mag jij als klant betalen wat die opslurp op jaar basis.

Weet je dat mijn NTU en router tesamen minder stroom verbruiken dan bijvoorbeeld een FRITZ!Box 7583.

En nogmaals, ook bij koper betaal je zelf de stroom nodig voor het moduleren en demoduleren van de data, dat doet KPN echt niet voor je.

“Weet je dat mijn NTU en router tesamen minder stroom verbruiken dan bijvoorbeeld een FRITZ!Box 7583”

dat is appels met peren vergelijken

ten eerste werkt een fritzbox 7583 niet zonder NT (glasvezelkastje) op glasvezel

ten 2e kunnen gebruikers genoeg hebben aan de wifi en aan de ingebouwde (dect) telefooncentrale

@wjb jij gebruikt een edge router met NT en een voip telefoon en een accesspoint (of meer) voor de wifi

ik denk dat jij aanzienlijk meer stroom verbruikt dan een gebruiker die alleen een fritzbox 7583 gebruikt


ik denk dat jij aanzienlijk meer stroom verbruikt dan een gebruiker die alleen een fritzbox 7583 gebruikt

Klopt maar ik zou met een FRITZ!Box nog altijd die wifi accesspoints nodig hebben om een goede wifi dekking in mijn hele woning en tuin te hebben.

Overigens, zelfs met de NTU, EdgeRouter en één wifi accespoint kom ik nog niet aan het verbruik van die FRITZ!Box.


ik denk dat jij aanzienlijk meer stroom verbruikt dan een gebruiker die alleen een fritzbox 7583 gebruikt

Klopt maar ik zou met een FRITZ!Box nog altijd die wifi accesspoints nodig hebben om een goede wifi dekking in mijn hele woning en tuin te hebben.

Overigens, zelfs met de NTU, EdgeRouter en één wifi accespoint kom ik nog niet aan het verbruik van die FRITZ!Box.

Werkelijk verbruik is anders als op papier verbruik

De wifi van een fritzbox is redelijk goed

Zal maar zo kunnen dat een fritzbox bij jou voldoende dekking voor de wifi heeft

Wat betreft het verbruikt zonder tussen meter weet je helemaal niet

Meten is weten

Getalletjes op het internet zeggen echt niet alles

Ik meet het met een tussen meter zo,n stekker blok 

 

 


Zal maar zo kunnen dat een fritzbox bij jou voldoende dekking voor de wifi heeft

Weet jij dan hoe groot mijn woning en tuin zijn?

Met alle respect @peter-keetfm, maar praten over "appels met peren vergelijken" en dan dergelijke volkomen uit het lucht gegrepen aannames doen ... sorry hoor. :confounded:  


Zal maar zo kunnen dat een fritzbox bij jou voldoende dekking voor de wifi heeft

Weet jij dan hoe groot mijn woning en tuin zijn?

Met alle respect @peter-keetfm, maar praten over "appels met peren vergelijken" en dan dergelijke volkomen uit het lucht gegrepen aannames doen ... sorry hoor. :confounded:  

Daar heb ik het niet over

Jij zegt dat een fritzbox 7583 meer verbruikt

Ik heb het dan over jou edge router en voip toestel en 1 access point

Tegen een fritzbox 7583 en het verbruik ervan


Zal maar zo kunnen dat een fritzbox bij jou voldoende dekking voor de wifi heeft

Weet jij dan hoe groot mijn woning en tuin zijn?

Met alle respect @peter-keetfm, maar praten over "appels met peren vergelijken" en dan dergelijke volkomen uit het lucht gegrepen aannames doen ... sorry hoor. :confounded:  

Daar heb ik het niet over

Oh, dus jij schrijft niet "Zal maar zo kunnen dat een fritzbox bij jou voldoende dekking voor de wifi heeft"?

 

Jij zegt dat een fritzbox 7583 meer verbruikt

Ik heb het dan over jou edge router en voip toestel en 1 access point

Tegen een fritzbox 7583 en het verbruik ervan

Oh, ik dacht dat ik het verbruik van de FRITZ!Box vergeleek met het verbruik van de NTU, EdgeRouter en één accesspoint tesamen.

Overigens, zelfs met de NTU, EdgeRouter en één wifi accespoint kom ik nog niet aan het verbruik van die FRITZ!Box.

Ik will best de N300A IP er nog even bij optellen hoor, ook dan haal ik het niet.


Zal maar zo kunnen dat een fritzbox bij jou voldoende dekking voor de wifi heeft

Weet jij dan hoe groot mijn woning en tuin zijn?

Met alle respect @peter-keetfm, maar praten over "appels met peren vergelijken" en dan dergelijke volkomen uit het lucht gegrepen aannames doen ... sorry hoor. :confounded:  

Daar heb ik het niet over

Oh, dus jij schrijft niet "Zal maar zo kunnen dat een fritzbox bij jou voldoende dekking voor de wifi heeft"?

 

Jij zegt dat een fritzbox 7583 meer verbruikt

Ik heb het dan over jou edge router en voip toestel en 1 access point

Tegen een fritzbox 7583 en het verbruik ervan

Oh, ik dacht dat ik het verbruik van de FRITZ!Box vergeleek met het verbruik van de NTU, EdgeRouter en één accesspoint tesamen.

Overigens, zelfs met de NTU, EdgeRouter en één wifi accespoint kom ik nog niet aan het verbruik van die FRITZ!Box.

Ik will best de N300A IP er nog even bij optellen hoor, ook dan haal ik het niet.


jammer dat ik geen 7583 heb anders had ik daar graag de tussen meter er tussen gezet

het zou kunnen dat een fritzbox 7583 genoeg dekking heeft

kwestie van proberen als je dat nooit geprobeerd hebt mm?

zo kan ik met de netgear r9000 haast alles dekken hier

heeel groot huis geen buren

nu heb ik een 8 tal accesspoins draaien van tp-link omada

daarom bedoel ik misschien werkt een router bij U @wjb misschien wel goed

 

 


ff eerlijk de fritzbox 7590 gemeten met wifi 2.4GHz en 5GHz aan

voip actief (dect station)

11,4 watt


daarom bedoel ik misschien werkt een router bij U @wjb misschien wel goed

Mijn router heeft geen wifi. :wink:


daarom bedoel ik misschien werkt een router bij U @wjb misschien wel goed

Mijn router heeft geen wifi. :wink:


weet ik mijn tp-link 605 ook niet

volgens poe switch

eap660HD 7,9watt

eap245 3,7watt

als ik een eap245 en de 605 router en een voip telefoon zal gebruiken

is inderdaad zuiniger als de fritzbox @wjb je hebt gelijk !

als ik dat klote ding die 605 maar op het glasvezelkastje kon aan sluiten en itv werkte

en een voip toestel


Wauw ! stroom verbruik ? ik ben al blij als alles werkt, ik ga me helemaal niet druk maken om stroom verbruik…. dan kun je niks meer op standby hebben staan, er is gewoon teveel tech aanwezig in een huis (vooral voor een volledig gezin) dat altijd aan blijft staan, IOT met wifi, etc… als we van het gas af moeten wordt het toch alleen maar erger, en maakt ‘t niks meer uit, de grote fabrieken/nuts bedrijven kunnen een verschil gaan maken.


@wjb en @peter-keetfm , Nu gaan jullie er van alles bijhalen, laten we het even standaard houden wat KPN aanbied, een NT of Nokia ONT op glasvezel met een Box 12 er achter, is de NT of ONT een extraatje op gllavezel die stroom verbruikt, jullie en ik vallen in de minderheid die eigen spulletjes er achter knutselen.


@wjben @peter-keetfm , Nu gaan jullie er van alles bijhalen, laten we het even standaard houden wat KPN aanbied, een NT of Nokia ONT op glasvezel met een Box 12 er achter, is de NT of ONT een extraatje op gllavezel die stroom verbruikt, jullie en ik vallen in de minderheid die eigen spulletjes er achter knutselen.

Je hebt gelijk het gaat nergens over

Enige wat ik zal willen de tp-link omada 605 router kunnen gebruiken met de itv en vaste  telefoon 

Gaat mijn fritzbox 7590 er ook af 

 


Enige wat ik zal willen de tp-link omada 605 router kunnen gebruiken met de itv en vaste  telefoon 

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken.

Kan je op die TL-R605 aan de WAN zijde meerdere vlans inrchten? (vlan 6 met pppoe en vlan 4 o.b.v. DHCP)

Zo ja, kan je de benodigde DHCP opties voor het op basis van rfc3442 verkrijgen van een WAN IP adres?

Kan je de IGMP proxy server op die TL-R605 configureren zodat deze upstream met vlan 4 verbonden wordt?


Enige wat ik zal willen de tp-link omada 605 router kunnen gebruiken met de itv en vaste  telefoon 

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken.

Kan je op die TL-R605 aan de WAN zijde meerdere vlans inrchten? (vlan 6 met pppoe en vlan 4 o.b.v. DHCP)

Zo ja, kan je de benodigde DHCP opties voor het op basis van rfc3442 verkrijgen van een WAN IP adres?

Kan je de IGMP proxy server op die TL-R605 configureren zodat deze upstream met vlan 4 verbonden wordt?

Ik hoop op een firmware update 

Ik wil eerst de netgear r9000 vervangen door de tp-link omada router

Hou ik de fritzbox nog als basis verdeling voor vaste telefoon en itv

Voor mij is het ook knoeien

Een Tp-link eap245 werkt in de hele kelder perfect

Beganegrond heb ik er 3 stuks draaien

Bovenverdieping ook 3

En een bij de paardenstal

Draait nog niet optimaal (moet nog veel instellen)

 


Ik hoop op een firmware update 

Die zal er, ben ik bang, ik niet snel gaan komen, de doelgroep van de TL-R605 ligt veel meer binnen de zakelijke markt en daar speelt IPTV geen enkele rol.


Ik hoop op een firmware update 

Die zal er, ben ik bang, ik niet snel gaan komen, de doelgroep van de TL-R605 ligt veel meer binnen de zakelijke markt en daar speelt IPTV geen enkele rol.

Ja misschien wel

Maar hotels en veel horeca hebben toch wel een tv hangen en dat is toch een zakelijke markt lijkt mij

Maar goed ik hoop dat die update er wel komt 


Hotels heben vaak al een schotel en een heel verdeel systeem daarvoor met daarop ook veel buitenlandse nieuws zenders (voor de gasten) die niet op de kabel of vezel zitten en de nederlandse comercieele zenders zitten ook op de satelliet canal digitaal etc… Kosten met een schotel systeem is vaak een eenmalige uitgave, (behalve canal digitaal dan).

Ik denk dat KPN voor een hotel te duur is…. KPN kennende…

Helaas verzorgt KPN ook de printer verbindingen op mn werk, (KLM) dat gaat dus niet zo snel helaas.


Hotels heben vaak al een schotel en een heel verdeel systeem daarvoor met daarop ook veel buitenlandse nieuws zenders die niet op de kabel of vezel zitten en de nederlandse comercieele zenders zitten ook op de satelliet canal digitaal etc… Kosten met een schotel systeem is vaak een eenmalige uitgave, (behalve canal digitaal dan).

Ik denk dat KPN voor een hotel te duur is…. KPN kennende…

Helaas verzorgt KPN ook de printer verbindingen op mn werk, (KLM) dat gaat dus niet zo snel helaas.

Ik kom veel (ja kwam veel) voor de corona tijd 

Bij cafés / hotels met de biljart vereniging

Vaak staat er een tv box bij de tv

Van ziggo zie je dan maar kpn of andere provides zie je ook wel staan 

Dat van de canaldigitaal (wat ik ook heb gehad) zie je niet veel meer 

Bij de snellere glasvezel verbindingen 

Schotel fta wordt veel gebruikt in het buitenland in hotels 

 

 

 


@wjb 

Op de site van de winkel waar ik mijn Tp-link 605 heb kom ik dit tegen

Ik heb weer een beetje hoop gekregen

Zie deze text :

 

Kan de TP-Link TL-R605 ook op KPN glasvezel i.v.m. vlan 4 van de itv? Dit was bij de unifi usg een drama.
 
De TP-Link R605 kan wel ingezet worden bij een KPN glasvezel verbinding voor internet (VLAN 6), maar de additionele VLANs voor IPTV en telefonie kunnen helaas nog niet correct doorgezet worden. Hier wordt wel aangewerkt in toekomstige updates.

Voor nu kunt u het beste de VLANs scheiden van elkaar met behulp van een managed switch en alleen VLAN6 doorzetten naar de router terwijl de rest van de VLANs verlopen via de oorspronkelijke modemrouter voor IPTV en telefonie.

Hotels heben vaak al een schotel en een heel verdeel systeem daarvoor met daarop ook veel buitenlandse nieuws zenders (voor de gasten) die niet op de kabel of vezel zitten en de nederlandse comercieele zenders zitten ook op de satelliet canal digitaal etc… Kosten met een schotel systeem is vaak een eenmalige uitgave, (behalve canal digitaal dan).

Ik denk dat KPN voor een hotel te duur is…. KPN kennende…

Helaas verzorgt KPN ook de printer verbindingen op mn werk, (KLM) dat gaat dus niet zo snel helaas.

 Dat hoeft niet, bij hotels is het niet zo dat er per tv een tv-ontvanger neergelegd moet worden aangezien Zakelijk TV heel anders werkt dan Interactieve TV. Het begint al met de configuratie, ZTV loopt namelijk ook over VLAN 6 en heeft verder zijn eigen voordelen maar wel een minder groot zenderaanbod. ZTV is voor hotels juist ideaal omdat je daar als hotel ook een info-kanaal aan toe kan voegen met de welbekende slideshows. Het is veel vrijer in te richten om het passend te maken bij de wensen van het hotel of camping. Daarbij is tv voor hotelgasten/campinggasten voor dergelijke bedrijven vaak een minimale kostenpost in vergelijking met andere kosten. Ik kan mij nog herinneren uit de tijd dat ik in België in het hotel werkte dat daar de kosten per kamer per nacht gemiddeld 28 euro waren waarvan 21 euro voor housekeeping en stomerijkosten, de overige 7 euro voor alle andere kosten inclusief tv.

 

@wjb

Op de site van de winkel waar ik mijn Tp-link 605 heb kom ik dit tegen

Ik heb weer een beetje hoop gekregen

Zie deze text :

 

Kan de TP-Link TL-R605 ook op KPN glasvezel i.v.m. vlan 4 van de itv? Dit was bij de unifi usg een drama.
 
De TP-Link R605 kan wel ingezet worden bij een KPN glasvezel verbinding voor internet (VLAN 6), maar de additionele VLANs voor IPTV en telefonie kunnen helaas nog niet correct doorgezet worden. Hier wordt wel aangewerkt in toekomstige updates.

Voor nu kunt u het beste de VLANs scheiden van elkaar met behulp van een managed switch en alleen VLAN6 doorzetten naar de router terwijl de rest van de VLANs verlopen via de oorspronkelijke modemrouter voor IPTV en telefonie.

Ik was nog op zoek naar een reactie gisteren om dit te melden maar ik zag in mijn controller dat er in de TL-R605 wel degelijk een IGMP Proxy Server zit, ik kan het fout hebben maar ik meende te herinneren dat dat de hoofdreden was dat de Omada-router niet gebruikt kon worden.

 

Nou wilde ik het een dezer dagen eens gaan proberen op een moment dat mijn huisgenoten allemaal niet thuis zijn, die worden er niet zo vrolijk van als ik hun internet eruit trek 😅