Skip to main content

Eindelijk heeft de ACM haar Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten gepubliceerd en zal er begin 2022 sprake zijn van volledige een "vrije modemkeuze".

Voor KPN verandert er eigenlijk maar één ding en dat is dat ze op haar GPON netwerk ook andere ONT's zal moeten toestaan.

Het onderstaande zal dus moeten veranderen...

...tenzij KPN de beleidsregel gaat aanvechten.

@NHendriks

Ik ben benieuwd

Ik heb de 605 nog in de doos zitten

 


@NHendriks

Ik ben benieuwd

Ik heb de 605 nog in de doos zitten

Het probleem blijft dat je die IGMP proxy server niet kunt inrichten zodat de upstream interface met vlan 4 gekoppeld wordt.


@NHendriks

Ik ben benieuwd

Ik heb de 605 nog in de doos zitten

Het probleem blijft dat je die IGMP proxy server niet kunt inrichten zodat de upstream interface met vlan 4 gekoppeld wordt.

Ah, daar was ik al bang voor, was nog even terug aan het lezen en aan het Googlen maar daar kwam op ik op het Omada-forum ook al iets tegen inderdaad. Helaas, ik betwijfel ook of deze functionaliteit gaat komen gezien de doelgroep van de Omada-serie.


@NHendriks

Ik ben benieuwd

Ik heb de 605 nog in de doos zitten

Het probleem blijft dat je die IGMP proxy server niet kunt inrichten zodat de upstream interface met vlan 4 gekoppeld wordt.

Ah, daar was ik al bang voor, was nog even terug aan het lezen en aan het Googlen maar daar kwam op ik op het Omada-forum ook al iets tegen inderdaad. Helaas, ik betwijfel ook of deze functionaliteit gaat komen gezien de doelgroep van de Omada-serie.

Dan ga ik eerst de r9000 vervangen door de 605 en de fritzbox 7590 blijven gebruiken 

En dan 2x utp van fritzbox naar 605

En dan met vlans verder

Poort 4 fritzbox voor gasten

De 605 heeft meer wan poorten

Leuk prutsen weer 😁


Je kan dan wel weer per WAN-poort een eigen VLAN instellen, misschien dat het met een managed-switch vanuit het NT wel mogelijk is. Ik heb weer wat dingen om mee te prutsen de aankomende week😀


Je kan dan wel weer per WAN-poort een eigen VLAN instellen, misschien dat het met een managed-switch vanuit het NT wel mogelijk is. Ik heb weer wat dingen om mee te prutsen de aankomende week😀

Daar zat ik ook al aan te denken 

@wjb is het met de vaste telefoon nog vlan7? 


Je kan dan wel weer per WAN-poort een eigen VLAN instellen, misschien dat het met een managed-switch vanuit het NT wel mogelijk is. Ik heb weer wat dingen om mee te prutsen de aankomende week😀

Daar zat ik ook al aan te denken 

@wjb is het met de vaste telefoon nog vlan7? 

Nee, alleen de Experia/KPN Box gebruikt vlan 7 voor telefonie, met een eigen router loopt telefonie gewoon via vlan 6.


Je kan dan wel weer per WAN-poort een eigen VLAN instellen, misschien dat het met een managed-switch vanuit het NT wel mogelijk is. Ik heb weer wat dingen om mee te prutsen de aankomende week😀

Daar zat ik ook al aan te denken 

@wjb is het met de vaste telefoon nog vlan7? 

Nee, alleen de Experia/KPN Box gebruikt vlan 7 voor telefonie, met een eigen router loopt telefonie gewoon via vlan 6.

Oke bedankt

Kan ik mocht ik het willen gewoon een voip toestel en de sip in kloppen en klaar

Moet wel zeggen dat de fritzbox ook wel stabiel werkt

Mocht de update voor het 605 bakje komen wil ik het wel eens proberen i.p.v. De fritzbox

 


 

 

 

 

En nogmaals, ook bij koper betaal je zelf de stroom nodig voor het moduleren en demoduleren van de data, dat doet KPN echt niet voor je.

Dan.mag de prijs van mijn glasvezel aansluiting wel 3 cent naar beneden, betaal hetzelfde dan degene op koper de koper verbinding.
Nu zonder dollen, tuurlijk betalen de klanten dat, net als de “gratis” wifi versterkers, het busje van de monteur en de salarissen van al het personeel, niks vreemds aan, maar als de kosten gedrukt kunnen worden hoeven de prijzen niet omhoog.

 

 


Dan.mag de prijs van mijn glasvezel aansluiting wel 3 cent naar beneden, betaal hetzelfde dan degene op koper de koper verbinding.
Nu zonder dollen, tuurlijk betalen de klanten dat, net als de “gratis” wifi versterkers, het busje van de monteur en de salarissen van al het personeel, niks vreemds aan, maar als de kosten gedrukt kunnen worden hoeven de prijzen niet omhoog.

Ik snap echt niet wat je nu eigenlijk wilt zeggen en waar je naartoe wilt.


….”Ik denk”  meer transparantie waar kosten versus winst is gelegen.

Maar vermoed dat KPN daarin niet verder gaat dan wettelijk vastgelegd om daar info over te geven. (Begrijpelijk).


En dan is de keuze nog zeer beperkt als je extra diensten naast alleen internet af neemt

zo wordt het al ingewikkelder als je ook iptv en vast bellen af neemt

het is niet zo dat als je naar de mediamarkt gaat een daar een bijvoorbeeld een netgear router koopt

dan zal waarschijnlijk de itv niet werken

mits dat die netgear router het ondersteund en dat is het punt

het lijstje van routers wat voor alle diensten werkt is maar zeer beperkt

ik heb zo een tp-link Omada 605 router maar kan er weinig mee als ik itv ook via dat ding wil doen

helaas

ik zou dan die tp-link achter het glasvezelkastje willen zetten en zo de diensten kunnen gebruiken

dat zal over een half jaar waarschijnlijk ook niet werken helaas

Klopt, het is aan de leveranciers van routers of ze de markt van KPN interessant genoeg vinden om daar aanpassingen in de firmware van hun routers voor op te nemen.

Vandaar ook deze beleidsregel want daarmee moet de provider dus genoegzaam publiceren waar de hardware (en firmware) aan moet voldoen om die extra diensten te ondersteunen. Hierdoor worden leveranciers in ieder geval in staat gesteld om, als ze dat interessant vinden, een geschikte router te ontwikkelen.

Er is inmiddels een nieuwe firmware uit van de ER605, daar wordt IPTV ondersteund , echter niet zeker of dat ook voor de KPN IPTV methode geldt. Gebruk zelf geen TV via KPN. 

Maar zou ook graag de Experia box er tussen uit halen en direct de ER605 aankoppelen. een keer geprobeerd maar niet gelukt


Er is inmiddels een nieuwe firmware uit van de ER605, daar wordt IPTV ondersteund , echter niet zeker of dat ook voor de KPN IPTV methode geldt.

De ER605 ondersteunt al geruime tijd IPTV echter niet in de opzet waarbij Internet en IPTV op verschillende vlans aangeboden worden. Het moet theoretisch wel mogelijk zijn om vlan 4 en 6 op een switch tussen NTU/ONT en ER605 te splitsen en op twee afzonderlijke poorten aan de ER605 aan te bieden. Door dan de ER605 als dual-wan te configureren en de wan poort richting vlan 4 alleen voor IPTV te gebruiken zou het mogelijk moeten zijn.