Skip to main content
Antwoord

AdGuard HomeAssistant instellen op Box 12

• November 13, 2025
  • 14 reacties
  • 85 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik wil graag AdGuard instellen in HomeAssistant op een ExperiaBox V12.

AdGuard luistert naar de volgende adressen (in Home Assistant):

AdGuard Home DNS server is listening on the following addresses:

• 192.168.2.200
  • fd4e:3732:3430:0:e091:cebd:537e:acfc
  • 2a02:a46c:7e5a:0:ba5c:28b7:df6:746f
  • fe80::67ee:d1fa:6f54:8c7b%enp0s20u1
  • 172.30.32.1
  • 127.0.0.1
  • ::1

Hoe stel ik de Experiabox in? Welke adressen vul ik in voor de Primaire en Secundaire DNS IP4 en IPV6?

Beste antwoord door TDN

@Lights-On De KPN DNS servers onder IPv6 is een foutieve weergave, de alternatieve DNS servers worden wel gebruikt

Wat wil je daar mee zeggen? Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt?

De V12 lijkt ongeacht welke instellingen ik ook maak toch zijn eigen IPV6 instellingen te prefereren en de eigen instellingen te negeren.

De weergave van KPN IPv6 DNS-servers onder IPV6-tab zijn foutief en is nooit veranderd ongeacht wat men bij DNS instelt, de IPV6 DNS-servers onder DNS-tab zijn wel dadelijk gebruikt. Kijk naar mijn nslookup, de gebruikte DNS-server is de ingestelde server in modem.

Server: security.cloudflare-dns.com

Address: 2606:4700:4700::1112

14 reacties

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 13, 2025

Als ik het goed begrijp zet je je IP adres van je Adguard Homeserver in de DNS van je Experiabox, als prime. DNS, de sec. DNS kan 8.8.8.8 zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 14, 2025

Als ik het goed begrijp zet je je IP adres van je Adguard Homeserver in de DNS van je Experiabox, als prime. DNS, de sec. DNS kan 8.8.8.8 zijn.

Waarom de sec DNS op 8.8.8.8 (google?)

Het gaat om deze instellingen:

Is het niet beter als de sec DNS ook naar Adguard gaan? Ip heb alleen geen sec. IP-adres van AdGuard. Dus wat is dan de second best option?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 14, 2025

Op zich maakt dat niet uit, waar je secundaire DNS naar toe gaat, denk ik. Op internet zie je dns servers staan die je kunt gebruiken i.c.m. ADGUARD of PiHole. 

Van belang is dat je in je router het adres invoert van de server waar je DNS op draait, in dit geval HomeAssistant. 

• November 14, 2025

Is het niet beter als de sec DNS ook naar Adguard gaan? Ip heb alleen geen sec. IP-adres van AdGuard. Dus wat is dan de second best option?

2de veld leeg laten als dat geaccepteerd word. Of hetzelfde ip invoeren als het eerste veld.

Gebruik je het gastennetwerk? Dat werkt niet met Adguard. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 14, 2025

Het lijkt nu wel te werken. Maar:

de V12 lijkt op IPV6 steeds AdGuard te bypassen en komt op de fallback (Cloudflare) uit.
De V12 lijkt ongeacht welke instellingen ik ook maak toch zijn eigen IPV6 instellingen te prefereren en de eigen instellingen te negeren. ​@KPN - Waarom? Omdat de optie wel de indruk wekt dat de gebruiker custom instellingen kan maken?

Ik heb als volgt ingesteld:

• November 14, 2025

Probeer het eens met het lokale ipv6 adres. Misschien werkt dat.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 14, 2025

Probeer het eens met het lokale ipv6 adres. Misschien werkt dat.

Dat werkt ook niet. Dat geeft hetzelfde resultaat

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 16, 2025

HI ​@Lights-On, fijn allereerst om te zien dat andere gebruikers hun best doen om te helpen. 

Ik moet toegeven dat ik hier ook geen antwoord op heb en dat ook niet zo snel kan vinden. Als ik even meedenk kan je er iets aan hebben om met de community van AdGuard zelf contact te leggen, via bijvoorbeeld Reddit. Hopelijk heb je hier iets aan. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

@Lights-On De KPN DNS servers onder IPv6 is een foutieve weergave, de alternatieve DNS servers worden wel gebruikt

nslookup kpn.com

Non-authoritative answer:
Name: kpn.com
Addresses: 2600:9000:a504:9080:40c0:d138:ca59:2e3d
2600:9000:a400:dede:1a1c:a23f:9ae6:7bbc
99.83.136.155
75.2.72.204

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 16, 2025

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 16, 2025

De V12 lijkt ongeacht welke instellingen ik ook maak toch zijn eigen IPV6 instellingen te prefereren en de eigen instellingen te negeren.

De weergave van KPN IPv6 DNS-servers onder IPV6-tab zijn foutief en is nooit veranderd ongeacht wat men bij DNS instelt, de IPV6 DNS-servers onder DNS-tab zijn wel dadelijk gebruikt. Kijk naar mijn nslookup, de gebruikte DNS-server is de ingestelde server in modem.

• November 17, 2025

IPv6 gewoon uitzetten dan. Probleem ook opgelost.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 22, 2025

De secundaire DNS lijkt inderdaad wel gebruikt te worden. Maar waarom de primaire instellingen (naar AdGuard dan niet?)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

De secundaire DNS lijkt inderdaad wel gebruikt te worden. Maar waarom de primaire instellingen (naar AdGuard dan niet?)

De 2de DNS is gebruikt als de 1ste onbereikbaar is, dus is jouw AdGuard draait vermoedelijk op dit moment niet. Bij me wordt wel de 1ste (CloudFlare) gebruikt, de 2de (Quad9) is als reserve.

BTW, ik zie dat je voor DNS-servers de internet IPv6 (van AdGuard 2a02:xxxxx?) gebruikt. Doe dat niet maar gebruik zijn link lokaal IPv6 adressen (hetzelfde als private ip adressen bij IPv4).