Skip to main content

Goedemorgen,

Ik bezit op dit moment een Experiabox V10a en heb hierachter een Raspberry Pi 4 draaien met Home Assistant en de Adguard addon. Deze addon kun je vergelijken met PiHole en blokt op DNS niveau advertenties. Ik zou graag willen dat alle connected devices door mijn Adguard gaan.

 

Nu heeft de Experiabox de mogelijkheid om een eigen DNS server in te stellen, dus als 1e dns adres heb ik netjes mijn RaspBerry Pi 4 adres ingezet, dit werkt verder prima en advertenties worden netjes geblokeerd.  Echter is het met deze DNS instellingen niet mogelijk om 192.168.2.254 (mijnmodem.kpn) te bereiken….. Iemand een oplosssing hiervoor?

 

Het console is voor mij nog te bereiken op mijn vaste desktop aangezien deze lease nog niet verlopen is en dus de DNS servers nog als default staan.

 

Hostfile lokaal aanpassen heb ik al geprobeerd…

 

 

 

Nee, dat klopt. Dan zult u daarvoor een regel toe moeten voegen aan adguard. Of aan de hostfile van uw pc. Of adguard laten verwijzen naar de Experiabox als dns server.


Nee, dat klopt. Dan zult u daarvoor een regel toe moeten voegen aan adguard. Of aan de hostfile van uw pc. Of adguard laten verwijzen naar de Experiabox als dns server.

Local host file aanpassen heeft niet geholpen dus verwachtte daarom dat het aan de Experiabox lag.

m.b.t Adguard; hoe krijg ik dat voor elkaar? Kom er qua documentatie er niet uitt.


Hostfile aanpassen moet werken. Eventueel pc opnieuw opstarten. Of in ieder geval de browser. Anders: kunt u me laten zien wat u precies toegevoegd heeft aan de hostfile? 

Ik ken adguard niet, dus ik weet ook zo niet hoe je dat kunt doen.


Hostfile aanpassen moet werken. Eventueel pc opnieuw opstarten. Of in ieder geval de browser. Anders: kunt u me laten zien wat u precies toegevoegd heeft aan de hostfile? 

Ik ken adguard niet, dus ik weet ook zo niet hoe je dat kunt doen.

Browser was al herstart, maar heb voor de zekerheid de laptop herstart en de browser cache geleegd.
Nu lijkt het prima te werken.

 

Bedankt!


Hier hetzelfde probleem. Na instellen van de PiHole met alleen de DNS op de pihole (dus dhcp draait nog op mijn ZTE v10A router) hetzelfde probleem

 

192.268.2.254 resolved naar mijnmodem.kpn maar helaas komt daar geen pagina uit.
ik heb op mijn laptop /etc/hosts file de volgende line opgenomen:

192.168.2.254 mijnmodem.kpn

daarna de computer herstart. Helaas kan ik nog steeds niet bij de router komen. 

Kan iemand helpen?


Hier hetzelfde probleem. Na instellen van de PiHole met alleen de DNS op de pihole (dus dhcp draait nog op mijn ZTE v10A router) hetzelfde probleem

 

192.268.2.254 resolved naar mijnmodem.kpn maar helaas komt daar geen pagina uit.
ik heb op mijn laptop /etc/hosts file de volgende line opgenomen:

192.168.2.254 mijnmodem.kpn

daarna de computer herstart. Helaas kan ik nog steeds niet bij de router komen. 

Kan iemand helpen?

bij mij werkt het ook nog niet, router is ook fysiek al vervangen. Wanneer je de router herstart zul je zien dat je er bij kunt echter is dit na x minuten weer niet mogelijk. 

 

Ik heb het inmiddels opgegeven en geef de router een herstart als ik die ene keer erbij moet. 

 


Oke here
ik heb alles herstelt qua setup (dus geen PiHole als een dns resolver) en heb kan mijn router weer benaderen (ook de hostfile weer origineel gemaakt)

Ik ga nog even verder puzzelen


Oke here
ik heb alles herstelt qua setup (dus geen PiHole als een dns resolver) en heb kan mijn router weer benaderen (ook de hostfile weer origineel gemaakt)

Ik ga nog even verder puzzelen

Top, laat het weten als je wat hebt gevonden. 

Ik heb zowel Pihole als Aduard gebruikt maar beiden geven hetzelfde probleem. 

 

Mijn router geeft via DHCP de DNS mee van mijn server waar Adguard op draait. 


Hier hetzelfde probleem. Na instellen van de PiHole met alleen de DNS op de pihole (dus dhcp draait nog op mijn ZTE v10A router) hetzelfde probleem

 

192.268.2.254 resolved naar mijnmodem.kpn maar helaas komt daar geen pagina uit.
ik heb op mijn laptop /etc/hosts file de volgende line opgenomen:

192.168.2.254 mijnmodem.kpn

daarna de computer herstart. Helaas kan ik nog steeds niet bij de router komen. 

Kan iemand helpen?

Al verschillende browsers getest? Ook Edge bijvoorbeeld? 


@Nick83 

  • Chrome
  • Safari
  • firefox
  • duckduckgo
  • ice weasel

Het probleem ligt niet aan de browser, maar echt aan de dhcp en dns. Ben er nog steeds niet achter. Ik draai thuis ook flink wat unifi apparatuur (geen USG). Misschien moet ik toch maar aan een USG waar je fatsoenlijk management mee kan doen.

@Kpn hebben jullie nog een idee waarom jullie v10A niet bereikbaar is terwijl dit wel zou moeten?

Marco


@melvinvm 

zou jij deze thread kunnen heropenen? hij staan nu op beantwoord, maar er is nog geen goed werkend antwoord anders dan de DHCP omzeilen en een DHCP server draaien op de PiHole.

Dit is niet echt een oplossing maar meer een workaround. Ik zie graag dat KPN helpt aangezien DHCP en DNS twee afzonderlijke dingen zijn. Het zou moeten kunnen om apart een DNS server te draaien van je DHCP. 

De DNS server resolved 192.168.2.254 naar mijnmodem.kpn en dat domein wordt niet herkent door de pihole.

Uberhaupt vind ik het raar als je een fixed IP adres (192.168.2.254) gebruikt voor je router (DHCP) dat deze naar een DNS resolved die ook nog eens nergens te configureen is.

 

@Kpn graag jullie hulp hoe ik de dns resolving naar mijnmodem.kpn kan uitzetten.


@melvinvm

zou jij deze thread kunnen heropenen? hij staan nu op beantwoord, maar er is nog geen goed werkend antwoord anders dan de DHCP omzeilen en een DHCP server draaien op de PiHole.

Dit is niet echt een oplossing maar meer een workaround. Ik zie graag dat KPN helpt aangezien DHCP en DNS twee afzonderlijke dingen zijn. Het zou moeten kunnen om apart een DNS server te draaien van je DHCP. 

De DNS server resolved 192.168.2.254 naar mijnmodem.kpn en dat domein wordt niet herkent door de pihole.

Uberhaupt vind ik het raar als je een fixed IP adres (192.168.2.254) gebruikt voor je router (DHCP) dat deze naar een DNS resolved die ook nog eens nergens te configureen is.

 

@Kpn graag jullie hulp hoe ik de dns resolving naar mijnmodem.kpn kan uitzetten.

Ik kan deze zelf niet heropenen en @Kpn  is kpn zelf niet. 

 

Beste wat je kunt doen is een nieuwe topic aanmaken, mij hierin taggen en naar dit topic verwijzen.  Lijkt namelijk op hetzelfde issue. 


Als je Pi-hole wilt gebruiken dan zal je in Pi-hole een "Local DNS Record" moeten vastleggen voor mijnmodem.kpn verwijzend naar 192.168.2.254.


@wjb dat ga ik vanavond ff proberen….. thnxs


 

@wjb @melvinvm  @Nick83 

Oke, here is what I did:
 

In mijn router (welke draait op 192.168.2.254) heb ik het volgende gedaan:

netwerk » LAN 

 

 

Mijn piHole draait op 192.168.2.15


Ik heb de primaire DNS en Secundaire DNS op 192.168.2.15 gezet en de lease tijd op 30 minuten.

op mijn piHole is het volgende geconfigureerd:

Local DNS Record option:
 

 

 

 

Ik laat deze voorlopig even draaien;

Ik heb ook nog op de piHole het volgende gedaan just to be sure:
 

 

Fingers crossed…..


 

@wjb @melvinvm  @Nick83 

Oke, here is what I did:
 

In mijn router (welke draait op 192.168.2.254) heb ik het volgende gedaan:

netwerk » LAN 

 

 

Mijn piHole draait op 192.168.2.15


Ik heb de primaire DNS en Secundaire DNS op 192.168.2.15 gezet en de lease tijd op 30 minuten.

op mijn piHole is het volgende geconfigureerd:

Local DNS Record option:
 

 

 

 

Ik laat deze voorlopig even draaien;

Ik heb ook nog op de piHole het volgende gedaan just to be sure:
 

 

Fingers crossed…..

Binnen Adguard heet dit DNS rewrite maar had ik al geprobeerd en werkt ook niet. 

In mijn router heb ik als primary mijn iP van mn pi staan. Secondary op 8.8.8.8

Heb een DNS rewrite van mijnmodem.kpn naar ip adres van mijn pi staan. 

 

Inlog pagina van mn router is zichtbaar alleen nadat ik inlog krijg ik onderstaande pagina. 

Maakt niet uit welk apparaat of browser ik gebruik. 

 

 


Oke, here is what I did:
.…

Fingers crossed…..

Het definiëren van een Local DNS record voor mijnmodem.kpn zou voldoende moeten zijn.


@wjb tot op heden werkt het nog steeds….. ik laat het voorlopig even draaien zo 


Heb een DNS rewrite van mijnmodem.kpn naar ip adres van mijn pi staan. 

Maar dat is niet de bedoeling, mijnmodem.kpn moet juist verwijzen naar 192.168.2.254.


Heb een DNS rewrite van mijnmodem.kpn naar ip adres van mijn pi staan. 

Maar dat is niet de bedoeling, mijnmodem.kpn moet juist verwijzen naar 192.168.2.254.

Bedoel een rewrite van mijnmodem.kpn naar 192.168.2.254 (router) 


Heb een DNS rewrite van mijnmodem.kpn naar ip adres van mijn pi staan. 

Maar dat is niet de bedoeling, mijnmodem.kpn moet juist verwijzen naar 192.168.2.254.

Bedoel een rewrite van mijnmodem.kpn naar 192.168.2.254 (router) 

Dan zou dat moeten werken.

Doe eens een ping naar mijnmodem.kpn vanaf een apparaat. Welk IP adres wordt aangegeven voor mijnmodem.kpn?


@melvinvm 
weet je wel zeker dat dit klopt?
 

 

Je hebt nu geconfigureerd dat je router de 2e DNS server is, echter de DNS server van KPN draait niet op je router, maar die draait op  195.121.1.34 en 195.121.1.66. 

Het kan dus zijn dat hij geen DNS kan vinden.

 


@melvinvm 
weet je wel zeker dat dit klopt?
 

 

Je hebt nu geconfigureerd dat je router de 2e DNS server is, echter de DNS server van KPN draait niet op je router, maar die draait op  195.121.1.34 en 195.121.1.66. 

Het kan dus zijn dat hij geen DNS kan vinden.

 

Dus de primary laten staan op mijn Adguard server en Secondary op op 195.121.1.34? 

 

Ik heb de settings nog als in de OP. 


Heb een DNS rewrite van mijnmodem.kpn naar ip adres van mijn pi staan. 

Maar dat is niet de bedoeling, mijnmodem.kpn moet juist verwijzen naar 192.168.2.254.

Bedoel een rewrite van mijnmodem.kpn naar 192.168.2.254 (router) 

Dan zou dat moeten werken.

Doe eens een ping naar mijnmodem.kpn vanaf een apparaat. Welk IP adres wordt aangegeven voor mijnmodem.kpn?

Dan krijg ik netjes een reply van mijn router. 

 


@melvinvm 
weet je wel zeker dat dit klopt?
 

 

Je hebt nu geconfigureerd dat je router de 2e DNS server is, echter de DNS server van KPN draait niet op je router, maar die draait op  195.121.1.34 en 195.121.1.66. 

Het kan dus zijn dat hij geen DNS kan vinden.

 

Dus de primary laten staan op mijn Adguard server en Secondary op op 195.121.1.34? 

 

Ik heb de settings nog als in de OP. 

Ja, jouw KPN Experia Box draait geen DNS server. Je kunt hem instellen dat hij de ISP DNS gebruikt of je moet aangeven waar hij de DNS server kan vinden. En dat is niet op zichzelf.

 

@wjb of is mijn redenatie verkeerd?

 

Met andere woorden, het is logisch dat als je een ping doet naar mijnmodem.kpn dat hij resolved naar 192.168.2.254. Dit heb jij immers ingesteld. maar de DNS server die je wilt gebruiken is m.i. de DNS van je ISP. Je zou ook eens 8.8.8.8 (google dns) kunnen proberen als secundaire DNS


Reageer