Skip to main content

Binnenkort gaan wij over van Ziggo naar KPN glasvezel.

Op dit moment hebben we een bedraad Wifi netwerk met 3x TP-link DecoM4, in bruikleen van Ziggo.

Om straks met KPN ook overal goede Wifi te hebben, ben ik me aan het oriënteren naar de mogelijkheden.
Ik wil geen KPN SuperWifi omdat ik niet afhankelijk wil zijn van provider.
Ik heb nog 2 TP-Link accespoints EAP245 (1x V1, 1x V3). Bij voorkeur zou ik deze gebruiken om een goed werkend Wifi netwerk te maken, met aparte netwerken voor privé, de kinderen en gasten. En roaming, zodat ik niet steeds handmatig de sterkste verbinding moet activeren, 
Ik heb ook gekeken naar nieuwere Deco’s van TP-link, maar deze schijnen volgens TP-link achter een KPN modem maar beperkte functies te hebben.  

Inmiddels ben ik het spoor bijster. Ik ben een leek op dit gebied, dus als er hier iemand is die mij eenvoudig kan uitleggen hoe ik dit goed werkend kan krijgen, heel fijn.
Het gaat om een nieuwbouwwoning met 3 verdiepingen.

Alvast mijn dank!

Hoi ​@HK2. Welkom op de community! Goede vraag, daar kan onze community je vast verder mee helpen. Zelf kan ik je vooral uitleg geven over onze eigen WiFi versterker (zie topic hieronder), maar denk dat de TP-Link Deco M9 Plus een goed alternatief is. Mesh-systemen zoals Deco staan bekend om hun gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid. Ze zijn volgens mij qua configuratie eenvoudiger dan de SuperWiFi van KPN. Maar misschien kan iemand die dit topic leest en ervaring heeft met een TP-Link Deco hier meer over vertellen. 

Beste a.s. nieuwe KPN-klant,

Ik heb KPN-glasvezel met 3 Deco's M4 achter een Experia V10. Die Deco's van mijn Ziggo-zwager gekregen, want dat werkte niet bij hem, zei hij. Oh, switch in zijn meterkast, dat wist ie niet en ik al helemaal niet. Bij mij perfecte werking.

Heel belangrijk voor jou:

1. Wifi op de KPN box uitzetten

2. 1e Deco bekabeld aansluiten met dat korte kabeltje van TP-link en dat ding moet buiten de meterkast of waar je KPN-verbinding naar binnen komt. Bij mij ingesteld als "wifi-router".

3. De resterende 2 Deco's moeten elkaar kunnen "zien". Bij mij nr 1 naast het modem, nr 2 op de kast in de achterkamer (muur in zichtveld tov nr 1), nr 3 in mijn tuinhuis. Perfecte verbindingen achter HR++ en rolluik en 6 m verder. Ik doe niets op 1e verdieping of zolder. 

4. Je komt er 1 tekort, ivm je 3 verdiepingen.

Maar in bruikleen, inleveren bij contracteinde? 

De KPN superwifi's zijn ook "onafhankelijk", maar software-updates alleen via een KPN-netwerk? Je kunt ze huren bij KPN (testen?), min contractduur is mij onbekend.

Wil je bij TP-Link blijven, kijk op tweakers.net mbt de TP-link modernere Deco-hardware, de M4's zijn al enkele jaren oud. 

Betreffende je accesspoints, ik ben geen fan van dat soort oplossingen ivm negatieve ervaringen met Asus en TP-link. Ze zijn mij te wispelturig mbt de constantheid van hun verbindingen.

Ik zit momenteel op het standpunt dat mesh (Deco's)  beter is dan extensie AP's). 

@Vikash van KPN 

@jojootje 

Allebei dank voor de reactie.

Volgens de informatie in de mail van Ziggo moet ik de Deco's inleveren. Op dit moment wacht ik nog op de aansluiting van KPN.

Op zich ben ik tevreden over de Deco's. Alleen door ze als Accespoint in te stellen, kan je maar beperkt gebruik maken van de mogelijkheden. En ben je beperkt tot 1 netwerk (2,4 en 5) en een gastnetwerk.

Volgens TP-link kan het KPN modem niet in bridgemodus. Dus Deco's enkel als Accespoint in te stellen.

Omdat de kabels er liggen en Ik bedraad kan aansluiten, ben ik niet aangewezen op een Mesh systeem. Roaming vind ik wel belangrijk.

Dus ik ben niet beperkt tot een systeem met Deco's, al zijn die gemakkelijker voor een leek om on te stellen.

Ik heb dus nog 2 EAP245  accespoints liggen. Daar moet ik toch een roaming netwerk mee kunnen maken?

Iemand daar ervaring mee?

Beste ​@HK2 , je schrijft dat je de Deco's in moet leveren bij Ziggo, bruikleen of huur waarschijnlijk, wat is dan het probleem?

Bij KPN kun je dan SuperWifi’s 2 kopen of huren die een mesh vormen met de KPN-modem/router.

Of begrijp ik iets verkeerd?

Ik heb 2 TP-LINK EAP245 accespoints liggen. 

Dat is een reden om geen KPN SuperWifi punten te willen kopen. 

En volgens mij blijf ik ook bij SuperWifi beperkt in het aantal op te zetten netwerken.

Ik hoef geen mesh, alleen goede roaming.

Beste ​@HK2 dan gebruik je de TPL's als AP en schakel je de wifi op de router uit.

Beste ​@JanD 

Bedankt voor het meedenken.

Ik had ze als AP in gebruik, maar had problemen met de roaming.

Toen ik van Ziggo de DecoM4 gratis in bruikleen kreeg, heb ik ze weggehaald, omdat de Deco’s automatisch goede roaming hebben. Echter wel beperkt qua aantal netwerken.

Dus nu ik met KPN glasvezel en het inleveren van de Deco’s weer opnieuw het netwerk moet creëren, zou ik de TP-Link EAP245 weer willen gebruiken. Echter deze keer wel met goede roaming. 
Is er iemand die weet hoe ik dat met de TP-Link EAP245 goed voor elkaar krijg? Ik heb gelezen dat er dan een hardware controller van TP-Link tussen moet. Maar hoe dat dan werkt?

Mijn hoop was dat er hier iemand zou zijn die hier ervaring mee heeft.

Misschien is het toch te ingewikkeld en moet ik voor een eenvoudige oplossing en minder mogelijkheden kiezen. Maar ben ook voorstander van gebruiken wat nog goed is.

Beste ​@HK2 even bij TP-Link je product opzoeken en daar de uitgebreide FAQ's en helpfuncties raadplegen inclusief de bijbehorende handleiding(en).

Zie onderstaande link:

https://www.tp-link.com/nl/search/?q=EAP245&t=&category=home

P.S. let er ook meteen op of je de laatste firmware hebt.

@JanD 

Dank 

Ik puzzel verder

Is er iemand die weet hoe ik dat met de TP-Link EAP245 goed voor elkaar krijg? Ik heb gelezen dat er dan een hardware controller van TP-Link tussen moet. Maar hoe dat dan werkt?

Er zijn hier op het forum heel wat mensen die EAP accespoints hebben. Onderandere ​@wjb dacht ik. Ik heb ze zelf ook. 2 x EAP 225.

Die controller waar je naar verwijst is deze:

https://tweakers.net/pricewatch/1235589/tp-link-omada-cloud-controller-oc200/specificaties/

Maar je kunt ook gewoon gratis de software downloaden van de site van TP-Link. Deze kun je installeren op een pc of laptop. 

https://www.tp-link.com/nl/support/download/omada-software-controller/

Deze pc of laptop moet dan wel op Linux draaien. Volgens mij werkt het niet onder Windows. 

@Marlon92 

Dank je wel!

Dit is inderdaad wat ik gevonden had.

Ik begreep dat met de software controller de laptop altijd aan moet blijven staan. Dus het zal dan de hardware controller moeten worden.

Ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe ik dat dan aansluit.

Instellen moet via de computer, begreep ik. Bedienen kan dan via de Omada App. 
Ik verwachtte inderdaad dat er hier mensen zijn die een goed werkend systeem met EAP Accespoints hebben.

Dus daar mijn hoop op gevestigd.

Ook ik heb Inderdaad een wifi netwerk met TP-Link EAP610 accesspoints (2x gewoon en 2x outdoor).

Ik gebruik een OC200 controller maar je zou de controller software ook in een docker op bijvoorbeeld een Synology NAS kunnen draaien. Als je een OC200 controller gebruikt dan sluit je deze gewoon met een netwerkkabel aan op jouw router of switch.

Alleen het accesspoint in de tuin is in een Mesh opgenomen, de anderen zijn allemaal bekabeld aangesloten. Het is de bedoeling het accesspoint in de tuin nog met een netwerkkabel aan te sluiten maar die moet ik nog trekken. (Van de meterkast via de kruipruimte naar de achtergevel van de zolder boven de garage.) Voor nu is hij via wifi verbonden met het accesspoint op de begane grond.

@wjb 

Dank voor de informatie.

Ik ga ermee aan de slag.

@wjb klopt het dat roaming alleen werkt als je de controller gebruikt?

Ik heb een experia v10 (met WiFi aan) voor de begane grond en daarbij al jaren een foutloze bekabelde eap245v3 voor de 1e verdieping voor de draadloze werklaptops en draadloze printer. Werkt voor ons erg goed. Telefoons of tablets schakelen niet direct naadloos over van de v10 naar de eap245, dat kan een paar minuutjes duren.

Edit: Het schakelen tussen de v10 en eap245v3 met de nieuwste v10 firmware lijkt nu een stuk vlotter te gaan heb ik zojuist getest.

@HK2, misschien toch de moeite waard om met je eap245 te testen voordat je iets nieuws aanschaft.

@wjb klopt het dat roaming alleen werkt als je de controller gebruikt?

Ik zou het niet weten, ik heb vanaf dag 1 die OC200 in gebruik.

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen want je zou het beheer ook zonder controller "in the cloud" kunnen doen.

Reageer