Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Ik hoop dat er een paar slimme forumgebruikers mij kunnen helpen.

 

Ik ben inmiddels op een punt beland dat ik klaar ben met het geklaag van de huisgenoten over de snelheid en stabiliteit van ons wifi netwerk. Aangezien de huisgenoten bestaan uit een echtgenote en twee pubers, begrijpen jullie vast dat wifi van levensbelang is (in ieder geval dat van mij).

 

Ik ben daarom maar eens begonnen met het nadenken over hoe het huidige thuisnetwerk te verbeteren. Primair natuurlijk staat een stabieler wifi netwerk met goede performance voorop.

De huidige setup bestaat uit:

  • KPN Glasvezel 200/200
  • Xperiabox V12
  • 4x deco M5 (draadloos verbonden met elkaar)
  • Cat5e bekabeling en Cat5 wcd’s

 

Een ding is zeker: ik haal niet het maximale uit die setup want de snelheid die ik kan behalen wordt gelimiteerd doordat:

  • de Deco M5’s niet bekabeld met elkaar verbonden zijn, maar draadloos;
  • ik enkele switches heb liggen van de oude stempel, 10/100.

 

Nou ben ik geen expert op dit gebied, maar enig begrip heb ik er wel van, en google is my best friend. Maar ik vermoed dat hier wat slimme mensen zitten die in een oogopslag zien of de schetsen (twee varianten) hout snijden en inderdaad de situatie zouden verbeteren. Derhalve heb ik drie afbeeldingen bijgevoegd: het huidige netwerk, een nieuwe variant 1 en een nieuwe variant 2.

 

Hamvragen waar ik tegenaan loop (en misschien zijn er nog wel meer dingen die ik fout bedenk, maar niet doorheb):

  1. Klopt het dat “vroeger” het niet werkte om een KPN STB (oftewel tv kastje) achter een switch te hangen, maar tegenwoordig wel, mits je switch hebt met IGMP snooping (ik zie de GS105E en GS108Ev2 vaak geadviseerd worden)?
  2. Kun je een deco hangen achter een 2e switch (zie variant 2)? Dus: xperia > Deco > switch > switch > Deco? Vanwege deze twijfel heb ik twee varianten gemaakt van een nieuwe setup
  3. Is het af te raden om twee utp kabels door een buis te trekken samen? Of verstoort dat niet, mits goede kabels (ik lees vanalles over ftp ipv utp, of beter nog sftp… en een koper core)?
  4. Ik heb niet het idee dat ik, voor de snelheid die ik nodig heb in huis, de cat5E (want 1000 Mbs) hoef te vervangen door Cat6… eens?

 

En ten slotte: Snijden mijn beoogde opzetten hout? Tips zijn zeer welkom! Ik hoop dat ik de afbeeldingen een beetje helder heb opgezet, aangezien ik er niet ervaren in ben.

Hartelijk dank bij voorbaat voor de reacties.

 

1) igmp snooping is altijd al van toepassing geweest bij kpn itv en switches. Je kon en kan wegkomen met een switch zonder maar dan ben performance wise de boel niet aan het optimaliseren. Igmp snooping is niets anders dan herkennen waar de tv box zich bevindt om zodoende het multicast verkeer specifiek alleen die richting op te sturen.

2)weet niet precies hoe deco,s zich gedragen maar zolang deze niet in router mode staan maar in bridge of ap mode ( hoe dit ook genoemd wordt in het product) zou je ze ook achter elkaar moeten kunnen schakelen.

3) 2 separate ethernetkabels in 1 buis is geen enkel probleem. Elke utp kabel heeft zijn eigen afscherming. Het is anders als je gaat proberen om 1 utp kabel op te delen in 2x4 ader gebruik. Dan liggen problemen sneller op de loer. Plus dat je dan niet verder dan 100mbit komt.

4)nee cat5e is goed genoeg voor 1gbit. Problemen kunnen wel vlotter ontstaan als er connector overgangen of verkeerde koppelblokjes tussen zitten. En de volle 8 aders zijn in gebruik voor 1gbit in de juiste volgorde. Als het een kabel uit 1 stuk is zou dit geen probleem moeten opleveren.

5) niet de 10/100 switch in combinatie met deco,s gebruiken anders worden deze qua snelheid en latency beperkt tot 100mbit. Voor kpn stb is dit geen probleem die gebruikt op max rond 30/32mbit voor 4k.


Als jij switches gebruikt die vlans ondersteunen dan kan je met variant 1 prima uit de voeten.

Je sluit de switch ook op de V12 maar gebruik daarbij een apart vlan.

Dat vlan geef je tagged door naar de switches in de woonkamer en op de 1e verdieping.

De TV ontvangers sluit je vervolgens aan op het vlan van de V12.


@Roy_H Met 4 Deco M5 allemaal draadloos verbonden gaat jouw wifi snelheid dramatisch naar beneden. Je kan beter een paar met elkaar via ethernet te verbinden. Of je gebruikt de M5 in AP-mode en sluit op de router en switches aan.


Ik ben ongeveer een anderhalf jaar geleden ook overgestapt naar Deco om netwerk te verbeteren thuis. Ik zat toen nog bij Ziggo, en heb de hoofd router achter de modem geplaatst en daarnaast dus twee stations met kabel. Hierdoor was mijn verbinding in het hele huis perfect. Ik merkte alleen wel dat dat echt door de kabel kwam. Ik raad je dan ook aan, net zoals de andere, om de stations op kabel aan te sluiten. Switches er tussen maakt helemaal niks uit, maar zorg wel voor 1gbits switch. Anders kan je beter je abbo verlagen naar 100mbps. 
 

Inmiddels heb ik thuis alles Omada, en de KPN Box er voor vanwege de IPTV. Dat support mijn router nog niet. In jouw geval zou ik ook KPN router en daar achter de Deco’s. Het is meer een keuze of je AP mode doet, of router. Zelf zou ik de Deco in DMZ zetten en echt als eigen router behandelen. Maar dat is persoonlijke voorkeur. 
 

Belangrijkste blijft, zorg op elke verdieping een station verbonden met kabel en je bent al heel ver! Afhankelijk van de isolatie en bepaalde muren en andere dingen die signaal verstoren kan je dan nog eventueel aanvullen.

 

Als je nieuwe kabels gaat trekken zou ik wel cat 6a doen, en 5e kan je nog wel gebruiken. En als dan eens een moment er is om het te vervangen, kan je dat altijd mooi meenemen.  


Wat een mooi forum op deze manier! @ikheetjeff , @wjb , @BruisTablet , @TDN Hartelijk dank voor jullie inhoudelijke, begrijpbare antwoorden/reacties. Dit heeft e.e.a. zeker opgehelderd voor me en ik kan nu verder met daadwerkelijk inrichten. Stiekem fijn dat ik niet direct nieuwe bedrading hoef te leggen, maar wel duidelijk dat ik wat nieuwe switches ga aanschaffen.

Fijn dat jullie zo snel hebben gereageerd!

Met vriendelijke groet,

Roy


 @ikheetjeff , @wjb , @BruisTablet , @TDN ter info: dankzij jullie feedback de stap durven nemen en wat nieuwe switches gekocht alsmede de deco's bedraad aangesloten. Wifi levert nu meer dan dubbele snelheid (duh) en lijkt ook nog eens stabieler. Tot nu toe geen klagers meer in huis. Nogmaals dank!


 @ikheetjeff , @wjb , @BruisTablet , @TDN ter info: dankzij jullie feedback de stap durven nemen en wat nieuwe switches gekocht alsmede de deco's bedraad aangesloten. Wifi levert nu meer dan dubbele snelheid (duh) en lijkt ook nog eens stabieler. Tot nu toe geen klagers meer in huis. Nogmaals dank!

Fijn om te lezen! Graag gedaan 😀