Hallo allemaal,
Ik hoop dat er een paar slimme forumgebruikers mij kunnen helpen.
Ik ben inmiddels op een punt beland dat ik klaar ben met het geklaag van de huisgenoten over de snelheid en stabiliteit van ons wifi netwerk. Aangezien de huisgenoten bestaan uit een echtgenote en twee pubers, begrijpen jullie vast dat wifi van levensbelang is (in ieder geval dat van mij).
Ik ben daarom maar eens begonnen met het nadenken over hoe het huidige thuisnetwerk te verbeteren. Primair natuurlijk staat een stabieler wifi netwerk met goede performance voorop.
De huidige setup bestaat uit:
- KPN Glasvezel 200/200
- Xperiabox V12
- 4x deco M5 (draadloos verbonden met elkaar)
- Cat5e bekabeling en Cat5 wcd’s
Een ding is zeker: ik haal niet het maximale uit die setup want de snelheid die ik kan behalen wordt gelimiteerd doordat:
- de Deco M5’s niet bekabeld met elkaar verbonden zijn, maar draadloos;
- ik enkele switches heb liggen van de oude stempel, 10/100.
Nou ben ik geen expert op dit gebied, maar enig begrip heb ik er wel van, en google is my best friend. Maar ik vermoed dat hier wat slimme mensen zitten die in een oogopslag zien of de schetsen (twee varianten) hout snijden en inderdaad de situatie zouden verbeteren. Derhalve heb ik drie afbeeldingen bijgevoegd: het huidige netwerk, een nieuwe variant 1 en een nieuwe variant 2.
Hamvragen waar ik tegenaan loop (en misschien zijn er nog wel meer dingen die ik fout bedenk, maar niet doorheb):
- Klopt het dat “vroeger” het niet werkte om een KPN STB (oftewel tv kastje) achter een switch te hangen, maar tegenwoordig wel, mits je switch hebt met IGMP snooping (ik zie de GS105E en GS108Ev2 vaak geadviseerd worden)?
- Kun je een deco hangen achter een 2e switch (zie variant 2)? Dus: xperia > Deco > switch > switch > Deco? Vanwege deze twijfel heb ik twee varianten gemaakt van een nieuwe setup
- Is het af te raden om twee utp kabels door een buis te trekken samen? Of verstoort dat niet, mits goede kabels (ik lees vanalles over ftp ipv utp, of beter nog sftp… en een koper core)?
- Ik heb niet het idee dat ik, voor de snelheid die ik nodig heb in huis, de cat5E (want 1000 Mbs) hoef te vervangen door Cat6… eens?
En ten slotte: Snijden mijn beoogde opzetten hout? Tips zijn zeer welkom! Ik hoop dat ik de afbeeldingen een beetje helder heb opgezet, aangezien ik er niet ervaren in ben.
Hartelijk dank bij voorbaat voor de reacties.