Skip to main content

Wij hebben glasvezelaansluiting en modem V10 met 3 bekabelde tv decoders.

Wij wonen in een bungalow,dus alleen begane grond, maar pand is wel 27 mtr breed,woonoppervlakte 179m2

Het modem staat in de meterkast bij de voordeur, in het midden van de breedte van het huis.

Wifi is zwak links waar de slaapkamers zijn en rechts waar de computer staat en mijn thuiswerkruimte is en helaas geen netwerkaansluiting.

De pc en laptop daarom aangesloten via devolo dvs 1200 wat redelijk werkt.

De woonkamer van 11 mtr ligt in het midden en heeft 4 streepjes wifi,hoger haal ik niet.

De gsm van mijn werk heeft geen dekking binnen in mijn huis dus ben ik afhankelijk van VoWifi wat dus ook stottert door de slechte wifi dekking op mijn thuiswerkplek. Ik 

Nu wil ik wifi versterken/uitbreiden en twijfel tussen:

Kpn superwifi of tp-link deco m5

Ik denk dan aan 3 schotels,1 in de meterkast, 1 helemaal links en 1 helemaal rechts.

Graag advies: is dit een oplossing  en zo ja welke van de 2 of is er nog een betere betaalbare oplossing?

Oh ja:de kpn wifi test gedaan maar bracht geen verbetering helaas.

Ik ben zelf helemaal blij met mijn Deco M9+ achter de router van KPN. Als je de wifimanager doet kan je mogelijk bedraad 2 wifi experias krijgen. Soms de test meerdere malen doen om deze optie te bemachtigen. De decos werken bij mij draadloos samen (3 stuks) volledige snelheid (bij mij 50mbit). Super wifi van KPN zou ook zo moeten werken maar in verhouding kies ik dam liever voor de Deco.


Sowieso nooit een schotel in de meterkast plaatsen!!! Hang die in een open ruimte. Het kost u veel snelheid als u die verstopt. En als u die Devolo weg kan laten doe het dan want die kunnen het netwetk ernstig verstoren. Zelf zou ik voor de kpn super wifi's gaan omdat u dan zeker bent dat de updates binnen komen en ze dat ze goed werken met de experiaboxen. Overigens is bekabeld werken natuurlijk het beste. 


Die devolo's ben ik gaan gebruiken omdat ik geen netwerkaansluiting heb in de thuiswerkruimte en omdat de wifi niet toereikend is.

De devolo's had ik nog liggen van mijn vorige huis.


Als u straks goed Wi-Fi hebt in het hele huis hoop ik dat u ze niet meer nodig heeft. Welk type Devolo is het?


De eerste Deco/Super wifi zou met een draadje aan de buitenkant van de meterkast gehangen kunnen worden. Dan zou in een positief geval de andere twee ontvangers het signaal opvangen en draadloos doorsturen. Elke situatie is anders en garantie op goed signaal kan gewoon niet gegeven worden. Het valt te proberen.


Als je dan aan drie schotels denkt, is een M9 plus volgens mij net zo duur als drie schotels van KPN. Joep heeft een punt qua ondersteuning maar het is helemaal aan uzelf natuurlijk.


Midden in de woonkamer heb ik nog een netwerkaansluiting vrij. Zou daar de 1e schotel op kunnen? Die aansluiting gaat ook naar het modem

Is de superwifi net zo goed als de M9?


Ja daar kan ie zeker op!!! Het zal niet zoveel uitmaken of u super wifi's of de m9 neemt. 


https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-m9-plus/

Ik heb deze als router functie achter de KPN router hangen. Op de site geven zij aan dat hij ook goed werkt met KPN als accespoints modus.

4. Deco en de Experiabox

Deco kan worden aangesloten op de Experiabox, belangrijk om rekening mee te houden is dat in deze situatie de routerfunctie van de Experiabox behouden moet blijven en de routerfunctie van Deco niet wordt gebruikt. Na de installatie moet Deco in accespoint modus worden gezet. Je kan Wi-Fi op je Experiabox vervolgens uitschakelen, dit is dan niet meer nodig. Wil je weten hoe je de deco in Access Point modus zet? Kijk eens naar deze video: https://www.youtube.com/watch?v=opMKVJ1udcA


Ergens lijkt mij de super wifi die echt is gemaakt voor KPN apparatuur ook prettig. ervaring heb ik dus niet. Vond de extra functies erg fijn die de Deco mij kon bieden omtrent ouderlijk toezicht en online bescherming.


Reageer