Skip to main content
Antwoord

Advies voor aansluiten Asus Zenwifi Pro ET12

• April 6, 2025
  • 4 reacties
  • 99 keer bekeken

Goedenavond. Afgelopen vrijdagavond twee Asus ZenWifi PRO ET12 devices op te kop getikt om mijn huidige snelheid van +/- 150mb/s met (3x) Deco M4 AC1200 dual-band Wifi 5 Mesh System te upgraden.

De Asus ZenWifi ET12 is zo uitgebreid (en voor mij een luxe) omdat deze zowel in te zetten is als Access Point alsook een Router. Ik ben op zoek naar hulp (& advies) om de Asus ZenWifi PRO ET12 devices aan te sluiten; omdat ik er zelf (niet echt technisch) uit kom.

Mijn huidige situatie is als volgt: Ik heb 1GB internet, echter ook televisie van KPN. Hierom denk ik dat de Asus ZenWifi PRO ET12 alleen als Access Point te gebruiken is? Want bij volledige vervanging van de router/modem Experiabox verlies ik de televisie kijk optie (aanname). Maar het simpelweg aansluiten van de Asus ZenWifi PRO ET12 op de huidige router/modem en het volgen van de stappen in de Asus app, leidt (nog) niet tot succes. Er wordt een Wifi netwerk gemaakt, echter komt telkens de melding: ‘Geen internet verbinding’ (beschikbaar), terwijl ik wel het netwerk zie.

De Deco M4 AC1200 dual-band Wifi 5 Mesh System was gemakkelijk plug & play. Hier heb ik wat meer uitdagingen. Wie kan mij helpen? Heeft een andere forumlid ervaring met de Asus ZenWifi PRO ET12 als Access Points?

Alvast bedankt voor de reacties.

Beste antwoord door TDN

Hierom denk ik dat de Asus ZenWifi PRO ET12 alleen als Access Point te gebruiken is?

Een peperdure systeem te kopen en als APs te gebruiken is weggegooid geld. Je kan beter de ZenWifi in router mode gebruiken en de 1. Zenwifi (router) in DMZ van KPN modem zetten.

Want bij volledige vervanging van de router/modem Experiabox verlies ik de televisie kijk optie (aanname).

Bij volledige vervanging kan je nog steeds TV kijken maar dan zonder multicast, dit zorgt voor 1-10 zenders ook voor betere kwaliteit, voor andere zenders maakt het geen verschil.

Maar het simpelweg aansluiten van de Asus ZenWifi PRO ET12 op de huidige router/modem en het volgen van de stappen in de Asus app, leidt (nog) niet tot succes.

Bij aansluiting achter KPN modem moet je op de WAN instelling DHCP modus kiezen. Bij aansluiting achter glasvezelkastje moet je modus PPPoE met VLAN=6 kiezen.

Ten slot, als je jouw ET12 omruilt voor ZenWifi Pro XT12, kan je dit systeem ook zonder KPN modem multicast voor TV gebruiken. Je moet wel Merlin firmware installeren, handleiding vind je hier

https://drive.google.com/file/d/1oyU2VEwMzXDnVbJqSwLwHzaqP4R_SJGF/

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • April 7, 2025

Hierom denk ik dat de Asus ZenWifi PRO ET12 alleen als Access Point te gebruiken is?

Een peperdure systeem te kopen en als APs te gebruiken is weggegooid geld. Je kan beter de ZenWifi in router mode gebruiken en de 1. Zenwifi (router) in DMZ van KPN modem zetten.

Want bij volledige vervanging van de router/modem Experiabox verlies ik de televisie kijk optie (aanname).

Bij volledige vervanging kan je nog steeds TV kijken maar dan zonder multicast, dit zorgt voor 1-10 zenders ook voor betere kwaliteit, voor andere zenders maakt het geen verschil.

Maar het simpelweg aansluiten van de Asus ZenWifi PRO ET12 op de huidige router/modem en het volgen van de stappen in de Asus app, leidt (nog) niet tot succes.

Bij aansluiting achter KPN modem moet je op de WAN instelling DHCP modus kiezen. Bij aansluiting achter glasvezelkastje moet je modus PPPoE met VLAN=6 kiezen.

Ten slot, als je jouw ET12 omruilt voor ZenWifi Pro XT12, kan je dit systeem ook zonder KPN modem multicast voor TV gebruiken. Je moet wel Merlin firmware installeren, handleiding vind je hier

https://drive.google.com/file/d/1oyU2VEwMzXDnVbJqSwLwHzaqP4R_SJGF/

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 7, 2025

Hallo ​@TDN ! Thanks voor je response! Ik ben wat weer wat verder geholpen. Wel nog wat vervolg vragen, waar ik hoop dat jij/anderen antwoord op kunnen geven; 

De ZenWifi kon ik tweedehands redelijk op de kop tikken (al denk ik dit zelf). Als ik je goed begrijp kan ik dus de Experia box vervangen met de ZenWifi en rechtstreeks aansluiten op de zwarte modem? Wat bedoel je met in DMZ van KPN modem zetten? Of moet deze aangesloten worden op de Experia box, maar dan in ‘DMZ modus’ zetten?

Fijn om te lezen dat TV kijken dus nog steeds mogelijk is; ondanks dat de Experia box niet meer in play is.

Dank voor de opheldering; ik zal dit in de ZenWifi instellingen selecteren.

• April 7, 2025

Een peperdure systeem te kopen en als APs te gebruiken is weggegooid geld. 

Als je vervolgens de extra functies die router mode bied niet gebruikt maakt het geen bal uit.

DMZ is in principe niet noodzakelijk. Zonder DMZ werkt internet ook. Alleen als je poorten gaat forwarden komt DMZ om de hoek kijken. Maar zelfs dan is DMZ niet noodzakelijk. 

Ik heb al jaren een 2de router achter de Experiabox. En ik heb nog nooit DMZ gebruikt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 7, 2025

Als ik je goed begrijp kan ik dus de Experia box vervangen met de ZenWifi en rechtstreeks aansluiten op de zwarte modem?

Als je de zwarte modem het glasvezelkastje (Nokia- of Genexis-ONT) bedoeld, ja. De ZenWifi kan zonder Experia box direct achter de ONT aangesloten worden. Maar zonder Merlin-firmware (dus met originele Asus-firmware) kan je alleen TV in unicast kijken. Voor deze opstelling kan je in de TV+ontvanger in de instelling op unicast zetten om problemen bij booten te vermijden.

Merlin-community is heel actief, dus het is een vraag van de tijd tot je ET2 ook ondersteunt wordt.

Wat bedoel je met in DMZ van KPN modem zetten? Of moet deze aangesloten worden op de Experia box, maar dan in ‘DMZ modus’ zetten?

In Experia box kan je een apparaat als DMZ kiezen, je kan de Zenwifi als apparaat of zijn IP adres kiezen. In DMZ kan je de Zenwifi als router gebruiken, zonder DMZ is de router modus af te raden, omdat je zal problemen krijgen met Portforwarding, dubbel NAT.