Skip to main content

We ervaren eigenlijk al een hele tijd een zeer instabiel wifi signaal. Het is niet dat het weg valt, maar de ene keer is het zeer snel, maar 10 minuten later weer heel langzaam.

 

We hebben een experiabox 10(dacht ik) en 2 wifi extenders van KPN. De ene staat naast de experiabox in de meterkast en de 2e bij mijn dochter op de slaapkamer. Beneden in de woning hebben we geen snel internet. Op de slaapkamer van mijn dochter wel, maar in andere kamers weer heel langzaam.

 

Volgens KPN helpdesk ligt het aan externe invloeden in ons huis. Ja, het is een nieuwbouwhuis, dus veel beton zal ik maar zeggen…

 

Nu ben ik aan het kijken of ik zelf iets kan toevoegen waardoor we een beter signaal kunnen creëren. Door het hele huis ligt ethernet kabel, waardoor ik door het hele huis kan inpluggen. We hebben een glasvezel 500mb abo.

 

Nu lees ik over accespoints, mesh systemen, 2.4 ghz, 5 ghz, etc… Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen? En welke instellingen kan ik dan het beste gebruiken? Ik heb nu standaard het 2.4 ghz wifi signaal. 

 

Ik ben jullie nu al dankbaar… :-)

 

Groeten Remco

Heb je de kleine zwarte Wi-Fi versterkers? Zoja dan moet die in de meterkast kast weg. Zet die in de woonkamer naast je tv ontvanger.  De kabel die nu in de tv ontvanger zit doe je in de Wi-Fi versterker en de tv ontvanger verbind je met een korte kabel aan poort 2 van de wifi versterker. Wi-Fi van de v10 MOET uit. Nu heb je in ieder geval in de woonkamer prima Wi-Fi.


Dank voor je reactie Joep.

 

We hebben inderdaad de zwarte. Ik heb het de eerste uit de meterkast weg gehaald en die staat nu naast de tv.

 

Dat heeft nog geen zichtbaar resultaat in de snelheid. 70mb/s. Bij een 500 abo... in de oude situatie was dit ook ongeveer 70…

 

Misschien iets met instellingen of toch een ander systeem?


En de wifi op de v10 is uit!?


Dank voor je reactie Joep.

 

We hebben inderdaad de zwarte. Ik heb het de eerste uit de meterkast weg gehaald en die staat nu naast de tv.

 

Dat heeft nog geen zichtbaar resultaat in de snelheid. 70mb/s. Bij een 500 abo... in de oude situatie was dit ook ongeveer 70…

 

Misschien iets met instellingen of toch een ander systeem?

En heeft u met dezelfde laptop of mobiel boven een hogere snelheid? 

Met 70 mbit is overigens niets mis. Daar valt prima mee te werken. Het moet alleen niet steeds wegvallen / opeens traag zijn. Is bekabeld internet wel stabiel? 


Ja wifi op v10 is uit. 

 

Boven was de snelheid nu wel minder dan in de woonkamer. 

 

70 vind ik niet goed als 500 binnen komt.

Mijn dochter had laatst op haar kamer 300 via de wifi.


Zojuist gemeten... op de bank voor de tv…

 

481 download, 482 upload. Nu ineens supersnel dus. Niets gewijzigd. :-)

 

Op slaapkamer boven 457... 

 

Ik ben er tevreden mee. 😀


Ja... de ene keer zit je op de 2,4 GHz WiFi. En daarbij is 70 mbit op zich een hele mooie snelheid. En de andere keer zit je op de 5 GHz. En dan is het veel sneller.


Ok Nick... 

Dat varieert? Hoe kan ik dan altijd op 5ghz?


Ok Nick... 

Dat varieert? Hoe kan ik dan altijd op 5ghz?

Dat is dus het probleem: daar heb je bij de apparatuur van KPN geen invloed op. KPN heeft het zo ingesteld dat 2,4 en 5 GHz dezelfde naam hebben. Je kunt ze geen verschillende namen geven. Een laptop of mobiel kiest automatisch het best beschikbare. Maar dat gaat misschien niet altijd zoals als je wil.

Bij bijvoorbeeld een Netgear Orbi of TP-Link Deco of een TP-Link EAP 225/245 kun je de 2,4 en 5 GHz verschillende namen geven. Dan kun je dus specifiek met WiFi 5 GHz verbinden.