Skip to main content

Ik heb een Alfen laadpaal en een Draytek2765ac router. De laadpaal heb ik bekabeld in de P3 aansluiting van de router zitten. Maar er is geen connectie (in het dashboard van router wordt de P3 aansluiting in het ‘oranje’ aangegeven terwijl dit ‘groen’ moet zijn). Ik heb die verbinding nodig om via de My Eve app (van Alfen) de laadpaal te kunnen benaderen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

(ik heb al op het forum gezocht en kom gelijksoortige vragen tegen over andere routers, maar de oplossingen die genoemd worden kan ik niet gebruiken).

Hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.

Hallo @JosFleischeuer 

Die laadpalen ondersteunen maximaal 100Mbit/s voor zover ik kan vinden, dat is de reden dat je Draytek een oranje indicatie bij die poort geeft (groen is 1Gbit/s, oranje is 100Mbit/s).

Het probleem moet door iets anders veroorzaakt worden.
De handleidingen van die laadpalen die ik bekeken heb geven geen informatie over netwerk instellingen of hoe die te wijzigen.
Kan je in de instellingen op die paal misschien instellen dat hij DHCP moet gebruiken, wellicht staat er nu een vast IP adres ingesteld in een andere IP range dan waarop je Draytek is ingesteld.

Beste GeSp,

Dank voor je reactie. Nu weet ik in ieder geval dat de oranje indicatie op zich goed is.

Mijn laadpaal staat op DHCP, dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik ga in ieder geval weer verder zoeken. 

Bedankt.

Staat die laadpaal in de router bij de aangesloten apparaten? 

Hallo Marlon,

Als ik in mijn router kijk in het totaal overzicht staat hij er niet bij. Maar als ik wat meer inzoom in de Draytek2765ac router kom ik het IP adres van de laadpaal wel tegen. Als ik bijvoorbeeld in het menu naar Diagnostics → ARP Cache Table ga, zie ik het IP adres van de laadpaal staan en dat deze gekoppeld is aan P3. Dus de router herkent de laadpaal wel, maar zet hem niet in het overzicht aangesloten apparaten; en ik kan er dus ook geen verbinding mee maken.

Als ik bijvoorbeeld in het menu naar Diagnostics → ARP Cache Table ga, zie ik het IP adres van de laadpaal staan en dat deze gekoppeld is aan P3. 

Wat is dat voor ip? Ziet dat er hetzelfde uit als ip adressen van andere apparaten? Alleen het laatste cijfer is anders?

Jazeker de IP adressen van de laadpaal en de andere apparaten zitten netjes in dezelfde range. Laadpaal is 192.168.1.10; google nest router zit op 192.168.1.11; televisie zit op 192.168.1.12. En de mobiele telefoon waarmee ik verbinding probeer te maken zit op 192.168.1.13. Dus dat lijkt allemaal te kloppen. De andere apparaten worden netjes met IP adres en Mac adres weergegeven in het dashboard van het modem. Ik heb vandaag mijn laptop rechtstreeks bekabeld aangesloten op mijn laadpaal en dat werkte prima. Dus alleen als de Draytek router er tussen komt werkt het niet.

Zou het ook aan het type router kunnen liggen. Wellicht dat het met een Experiabox wel werkt.

Reageer