@Schweizer Dat is waarschijnlijk omdat je 2 DHCP servers in jouw netwerk hebben. Eigenlijk de Deco's in AP modes zou helpen, maar dat heb je al gedaan. In router mode kan je DHCP server van deco's niet deactiveren. Het helpt waarschijnlijk toch de apparaten een vaste IP te geven.
Thanks voor je reactie @TDN. En DHCP op de KPN Box deactiveren, kan dat? Als ik m’n Deco een fixed IP geef, heb ik DHCP van de KPN Box verder niet nodig toch?
Overigens heb ik ook al getest met fixed IPs voor die Windows laptops, maar ook dat verhielp het probleem niet.
@Schweizer Koppel eerst de Hoofddeco los van de KPN Modem. Kan je wel een IP krijgen van de Deco's? Natuurlijk hebben ze geen internet, maar als ze een intern IP adres in de DHCP rang van de Hoofdeco kunnen krijgen, weet je waar het ligt. Anders maak screenshots van de instelling van KPN modem, Deco en PC, we kunnen makkelijker meekijken en uitdokteren.
Hoi @Schweizer, TDN helpt je al goed op weg zo te zien. Ik ben net als hem benieuwd hoe het gaat als je die stappen volgt.
Hi @Jasper van KPN en @TDN. Afgelopen zondag had ik de boel opnieuw gereset. Sindsdien hebben beide Windows laptops gewoon internet. Dat ging de vorige keren ook een paar dagen goed. Ik wacht dus nog even af of het deze keer stabiel blijft. Mocht het probleem opnieuw optreden, zal ik voorgestelde check doen en screenshots maken.
Korte update: tot nu toe blijft het stabiel. Geen idee hoe het komt dat de laatste reset wèl effect heeft gehad, maar ik klaag niet. ;-)
Laten we daar niet over klagen inderdaad, als het werkt werkt het. Ik hoop dat daar ook niets aan gaat veranderen.
Op basis van de gegevens die ik heb gezien in de screenshots en de configuratie die je hebt ingesteld, zijn hier enkele mogelijke oorzaken en oplossingen:
1. DHCP-configuratie en IP-conflicten
Uit je configuraties lijkt het erop dat de DHCP-server van je TP-Link en KPN Box in verschillende IP-bereiken werkt:
KPN Box 12: Gebruikmakend van het bereik 192.168.2.x
TP-Link Deco M9: Werkend in het bereik 192.168.110.x
Dit zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn, maar als er apparaten in het netwerk dubbel IP-adressen ontvangen (zoals te zien is in je commandprompt-output: “Duplicate”), kan dat wijzen op een conflict in de manier waarop de IP-adressen worden toegewezen.
Oplossing: Je kunt overwegen de DHCP-server op één apparaat te laten draaien. Zet de DHCP-server op je KPN Box of Deco uit om IP-adresconflicten te voorkomen. Bij het uitschakelen van de DHCP-server op één van beide, zullen alle apparaten IP-adressen ontvangen van slechts één bron, wat conflicten kan verminderen.
2. Handmatig IP-adres instellen voor de laptops
Omdat de laptops het grootste probleem lijken te hebben, kun je op de Windows-laptops proberen een vast IP-adres buiten de DHCP-range in te stellen. Dit zal ervoor zorgen dat ze niet afhankelijk zijn van de DHCP-server en mogelijke duplicaten.
Oplossing: Statische IP-adressen instellen op de laptops. Zorg ervoor dat deze IP-adressen buiten de DHCP-range van de router liggen om conflicten te voorkomen. Bijvoorbeeld een IP-adres als 192.168.110.20 als je in de TP-Link range werkt.
3. DNS-serverinstellingen
In de TP-Link instellingen zie ik dat je primaire DNS server ingesteld is op het gateway IP-adres van je netwerk (192.168.2.254), wat correct is. Als je problemen blijft ondervinden, kun je proberen de DNS te veranderen naar een externe DNS zoals Google DNS (8.8.8.8) of Cloudflare (1.1.1.1) om te zien of dat invloed heeft.
4. Controleer netwerkdrivers op de laptops
Het feit dat dit probleem alleen optreedt op de Windows-laptops suggereert dat er mogelijk iets is met de netwerkdrivers of de manier waarop Windows omgaat met IP-adressen in dit specifieke netwerk.
Oplossing: Update de drivers van de netwerkadapters op de laptops naar de nieuwste versie. Dit kan problemen met compatibiliteit of prestatieproblemen oplossen.
Als je dit allemaal hebt geprobeerd en het probleem blijft bestaan, kun je het overwegen om de TP-Link Deco in Access Point mode te gebruiken (als dit nog niet gebeurd is) zodat alle IP-adressen direct door de KPN Box worden toegewezen.
Laat me weten hoe dit gaat, of als er andere dingen opvallen!
@Schweizer Wanneer je weer een duplicate IP zal krijgen, start de Windows Event Viewer, kies Windows Logs en System. Bij de Event met Error symbool kan je zien, welke andere machine (MAC-adres) hetzelfde IP-adres zou hebben. Geef deze machine en jouw windows PC een vaste IP-adres buiten de range 192.168.110.100-192.168.110.250
Thanks voor de snelle tips mensen. Fixed IP had ik al wel eerder geprobeerd (zonder blijvend resultaat), maar kan het, icm de info uit Event Viewer en de overige tips nogmaals proberen. Vandaag een volle dag dus dat wordt helaas pas morgen. (Heb het issue weer tijdelijk kunnen fixen door de IP uitgifte range op de Deco aan te passen)