Skip to main content
Beantwoord

Alleen via wifi kan ik niet inloggen op de omvormer van mijn thuisaccu

• January 5, 2026
  • 12 reacties
  • 63 keer bekeken

Ik heb een omvormer van een thuisaccu die via wifi gekoppeld is met het netwerk. 

Via het internet (geen wifi) kan ik met de tel. app goed inloggen op de omvormer, dus de omvormer heeft een goede verbinding met wifi.

Via het eigen wifi netwerk kan ik echter met de tel. app niet inloggen op de omvormer (dan geeft ie aan dat er geen verbinding is).
Ook met de laptop kan ik via de browser binnen het eigen wifi netwerk ook niet inloggen op de omvormer.

De Router en ook de wifi versterker geven beide met groene lichtjes aan dat alles oke is.

Alle andere gekoppelde apparaten werken wel goed via het eigen wifi netwerk, enkel de omvormer is dan niet bereikbaar.

Wat kan hier aan de hand zijn ?

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Pedro Peijs, het niet met het gastennetwerk verbinden wat de anderen beschrijven ben ik het mee eens. Ik weet niet welk modem je precies hebt, maar als je een KPN modem hebt kan je daar de 'Extra Wifi’ functie voor gebruiken. Die kan je op 2.4 GHz instellen en de omvormer mee verbinden. Die kan je daarna ook vanaf je normale wifi netwerk zien. Je hoeft dan ook niet zelf van netwerk te switchen, dan zou het gewoon uit te lezen moeten zijn.

Hoe je het ‘Extra Wifi'-netwerk kunt instellen kan je hier lezen: 

12 reacties

• January 5, 2026

Zit die op het gastennetwerk misschien? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

Ja, volgens mij zit ie wel op het gastennetwerk.

Zou ie daar af moeten ?

• January 6, 2026

Zou ie daar af moeten ?

Dat hoeft niet speciaal maar dan moet je de telefoon of de laptop voor instellingen van de accu ook tijdelijk met dezelfde gastnetwerk verbinden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

Dat heb ik al geprobeerd, maar dat geeft geen resultaat.

• January 6, 2026

Interessant om te zien, blijkbaar gaat deze info dus (nu eens) niet via een server ergens op de wereld.
Welk merk (type) thuisaccu gaat het om ? Als ik vragen mag.

• January 6, 2026

Dat heb ik al geprobeerd, maar dat geeft geen resultaat.

Helder, terzijde waar je in je start bericht 'internet(geen wifi) ' schrijft bedoel je waarschijnlijk mobiel internet?

Er schiet me net iets te binnen maar waarschijnlijk is het inderdaad niet mogelijk dat apparaten via een gastnetwerk elkaar 'zien' dat is de bedoeling van een gastnetwerk alleen verbinding met de buitenwereld en verder niet.

Dus dan zal je de omvormer inderdaad met het hoofd netwerk moeten verbinden. 

• January 6, 2026

Dan zal het iets te maken met de loopback instelling ( of zoiets ).
Dat is wel vaker aan de orde geweest hier.
In een fritzbox kan ik het zo vinden.

• January 6, 2026

Zou ie daar af moeten ?

Dat hoeft niet speciaal maar dan moet je de telefoon of de laptop voor instellingen van de accu ook tijdelijk met dezelfde gastnetwerk verbinden.

Dat werkt uiteraard niet. Gasten hebben alleen toegang tot het internet. Niet tot elkaar. Het is niet voor niets een gastennetwerk. 

• January 6, 2026

Ja, inderdaad, voor de meeste “nieuwsgierig Aagje” apparaten is het juist wel handig om die op het gastennetwerk te zetten, daarom is dat ook zo gedaan waarschijnlijk ?

Toch moet het wel mogelijk om buitenlangs toegang te krijgen, of ?
Zoekterm op dit “loopback” op dit forum :
https://community.kpn.com/search?q=loopback

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

Interessant om te zien, blijkbaar gaat deze info dus (nu eens) niet via een server ergens op de wereld.
Welk merk (type) thuisaccu gaat het om ? Als ik vragen mag.

De accu is van Deye geleverd via Landport.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

Zou ie daar af moeten ?

Dat werkt uiteraard niet. Gasten hebben alleen toegang tot het internet. Niet tot elkaar. Het is niet voor niets een gastennetwerk. 

Dank je, ga ik toch proberen om hem daar vanaf te krijgen.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 7, 2026

Hoi ​@Pedro Peijs, het niet met het gastennetwerk verbinden wat de anderen beschrijven ben ik het mee eens. Ik weet niet welk modem je precies hebt, maar als je een KPN modem hebt kan je daar de 'Extra Wifi’ functie voor gebruiken. Die kan je op 2.4 GHz instellen en de omvormer mee verbinden. Die kan je daarna ook vanaf je normale wifi netwerk zien. Je hoeft dan ook niet zelf van netwerk te switchen, dan zou het gewoon uit te lezen moeten zijn.

Hoe je het ‘Extra Wifi'-netwerk kunt instellen kan je hier lezen: