Skip to main content

Goedemorgen, ik heb een vraag over de audio-verbinding tussen de Arris TV-ontvanger type VIP 5202 en onze Boose Wave Music System. Wij hebben enkele dagen geleden een complete ombouw gehad van Ziggo naar KPN. Alles werkt nu prima op één ding na, we hebben nog géén oplossing voor onze Boose radio.

Deze Boose werkt alleen op een analoog signaal en dat werd door Ziggo omgezet van digitaal naar analoog met een digitaal/analoog-omvormer, de Quantis QE317. KPN ondersteunt dit apparaatje niet en daardoor hebben wij nu géén aparte radio meer. Een vriendin van ons heeft eenzelfde Boose radio en een wat oudere Arris VIP 2952 V2 TV-ontvanger van KPN. KPN heeft hier “simpelweg” een verbindingskabeltje aangesloten op de audio-uitgang van de TV-ontvanger VIP 2952 V2 en de Boose radio, beide kanten met een mini-jack 3,5mm stekker. Dát hadden wij ook willen doen maar de nieuwe KPN TV-ontvanger VIP 5202 heeft géén mini-jack aansluiting. Wél een aansluiting voor Toshlink en een USB-stekker. Toshlink werkt niet omdat onze Boose geen toshlink aansluiting heeft.

Mijn vraag nu is: is een verbindingskabeltje met USB aan één kant en mini-jack 3,5 aan de andere kant voor onze wens mogelijk? Zo ja….gaan we een kabeltje bestellen, zo niet….is er dan misschien een andere mogelijkheid om onze Boose weer “aan de praat te krijgen”?

Hartelijke dank bij voorbaat……

Hoi, voor de 5202, met alleen een digitale optische audio uitgang, heeft kpn sinds kort deze adapter in de webshop. Die zet optisch digitaal om naar analoog (rode en witte tulp).

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/?pos=1124

 

Deze Boose werkt alleen op een analoog signaal

Oud beestje. Ik heb al sinds 2010 versterkers met ten minste één optische ingang.


Hallo PeterG, dank je wel voor je snelle en effectieve reactie. 
Ja, onze Boose is inderdaad een oud beestje maar voor ons doel perfect om naar te luisteren. 

Fijn dat je concreet en hyperlink meestuurt, ik ga deze gelijk bestellen.
Dank je wel en fijne zondag.


@Hans Verhoeven

Okee. Dat dingetje heeft niet-regelbare mini jack uitgang en dito tulp uitgangen. Dat laatste net als die Quantis 317. Oeps, die had wel regelbare uitgangen. Het volume moet je dus nu gewoon met de Bose afst.bed. regelen. Overigens had je bij Ziggo ook de bestaande ontvanger voor radio kunnen gebruiken. Tenzij je met een module keek.

Die QE317 kan je verkopen. Tenzij je ooit weer naar Ziggo teruggaat. Bij KPN werkt ie niet want kpn werkt niet met DVB-C signaal.

Mag ik vragen wat je reden tot overstap van Ziggo naar KPN was?


Hallo Peter, de reden dat we zijn overgestapt heeft een financiële reden en wel omdat het een stuk voordeliger is. Daarnaast vonden wij het feit dat Ziggo ons ineens voor het blok zette met een ontbrekend FM-signaal niet prettig. Verder leek ons een glasvezelverbinding aantrekkelijk omdat we daarmee naar een supersnelle verbinding kunnen opwaarderen. 


heeft een financiële reden

Goed punt 1. 👍 KPN is zeker goedkoper. Onbegrijpelijk dat veel andere Ziggo klanten dat niet door hebben.

Verder leek ons een glasvezelverbinding aantrekkelijk omdat we daarmee naar een supersnelle verbinding kunnen opwaarderen. 

Goed punt 2! 😃

Daarnaast vonden wij het feit dat Ziggo ons ineens voor het blok zette met een ontbrekend FM-signaal niet prettig.

Nou, dat was al voor de coronatijd aangekondigd. Als er geen corona was geweest hadden ze het hele '’analoog uit'’ (televisie en radio) project al eind 2020 afgerond.
Ziggo was de laatste provider met, nog, analoog signaal. Ik zelf gebruik FM al sinds 2009 niet meer...


@Hans Verhoeven

Die QE317 kan je verkopen. Tenzij je ooit weer naar Ziggo teruggaat. Bij KPN werkt ie niet want kpn werkt niet met DVB-C signaal.

Mijn ervaring is dat Ziggo het signaal van de ongecodeerde zenders bij veel oud-abonnees gewoon gratis blijft leveren, en niet afsluit. Dat zou dus kunnen betekenen dat de ongecodeerde radiozenders gewoon met de QE317 kunnen blijven worden ontvangen. Als Ziggo het signaal te zijner tijd toch gaat afsluiten - daar zijn wel plannen voor - zal daar eerst een brief over gestuurd worden. Maar dat kan soms jaren duren. Mijn buurman heeft pas na 13 jaar een brief ontvangen...

Piet.


Als Ziggo het signaal te zijner tijd toch gaat afsluiten - daar zijn wel plannen voor

Niet alleen plannen, Piet. Dat zijn ze zeer actief aan het doen.

In maart 2021 stonden er ineens 4 Ziggo busjes in de straat. In no time was m'n signaal eraf. ACHT jaar nadat de vorige bewoner het had opgezegd. Ook bij alle anderen in de flat met KPN en BudgetThuis is het Ziggo signaal er toen af gegaan.

En ik hoor bij meerderen dat een signaal eraf gaat bij geen abonnement op Ziggo.

Als je geen Ziggo abonnement hebt moet je er niet op vertrouwen natuurlijk. En kan je beter gewoon je nieuwe provider gebruiken.

( @P.J.M. van der Vooren )


Dank jullie wel voor deze aanvullende info. Het is echte nu zo dat ik mijn coax kabel uit de PVC buis heb getrokken en daarvoor in de plaats zit nu een Ethernet-kabel die het TV signaal van het modem KPN box 12 naar de KPN TV-ontvanger 5202 brengt. Dát werk nu prima. Morgen komt de digitale/analoog omvormer, die ik bij KPN heb besteld en dan is het probleem opgelost. Dank voor alle technische en overige aansluitende anwoorden.