Skip to main content
Vraag

Andere persoonsgegevens op mijn Experiabox

• August 22, 2025
  • 15 reacties
  • 197 keer bekeken

Vandaag 11:00 is er een snelheidswijziging doorgevoerd op mijn internetverbinding, ik heb een eigen Unify router en sinds de wijziging van krijg ik geen WAN adres meer op mijn Unify router. KPN gebeld die willen me niet helpen, begrijpelijk dat een eigen modem niet wordt ondersteund. 

Experiabox aangesloten, om te kijken of ik hier wel een WAN verbinding op krijg en dat klopt. Maar tot mijn grote verbazing zie ik opeens een SSID staan die niet van mij is, met een wachtwoord van een aantal straten verderop in de wijk. Compleet met wachtwoord. Daarnaast is ook mijn ip-adres aan de buitenkant gewijzigd. 

Ik zou nu waarschijnlijk zo een aantal straten verderop kunnen lopen, en hier me kunnen aanmelden op het WIFI netwerk.

Ik bel daarop weer met KPN, en geef aan dat ik een datalek wil doorgeven en dat er naar alle waarschijnlijkheid een verkeerde config aan mijn aansluiting is gekoppeld. Medewerker van de KPN geeft aan dat ik dan toch gewoon het modem een reset kan geven. Geef aan dat het daar niet om gaat en dat ik graag wil weten hoe het kan dat ik een configuratie van een andere klant op mijn modem kan krijgen. Meneer geeft aan dat hij dit niet weet, en na een verhit gesprek verbreekt hij de verbinding. 

@KPN  ik zou heel graag met iemand in contact willen komen die me normaal te woord kan staan, en mijn vragen kan beantwoorden.

15 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Inglorious058 . Deze pak ik even met voorrang op.

Wat een merkwaardig issue.  Even wat dingen op een rijtje:

Je gebruikt een eigen router maar je had nog een experiabox liggen. Wat voor type experiabox en hoe lang had je die in bezit?

Werkt je eigen router ondertussen wel?  Wat ik ook interessant vind is of je nog kunt inloggen in MijnKPN?  (een eventuele verklaring hiervoor kan een kruising zijn maar die zijn zeldzaam → men steekt een verkeerd stekkertje om in een wijlcentrale en daardoor heb je nu de diensten van iemand anders. Even een disclaimer: dit is speculatie. )

Erwin van KPN
Moderator

Oh, kun je ook even je profiel invullen en mij daarna hier een seintje geven?

https://community.kpn.com/settings/profile

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 22, 2025

Dit is niet een data lek maar een issue met het modem koppeling systeem. Meestal veroorzaakt doordat een monteur een draadje in de centrale verkeerd heeft gezet en het internet van een van de buren nu uw kant op wordt gestuurd. Meestal moet dit ook worden opgelost door een monteur op locatie. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 22, 2025

@Erwin van KPN ik heb mijn gegevens aangevuld. Op dit moment bel ik nogmaals met een KPN collega, die me wel goed en vriendelijk te woord staat :-). 

@Ik_Combineer dit kan zeer zeker wel als een datalek worden gezien, ik krijg gegevens van een andere klant op mijn modem (zie nu ook dat er een vaste lijn staat geconfigureerd dus telefoonnummer welke herleidbaar is naar een persoon).Het feit dat ik al beschik over deze gegevens maakt het al datalek. Volgens de AVG is KPN verplicht te melden aan de andere klant dat er gegeven zijn gelekt. 

Erwin van KPN
Moderator

Goed om te lezen dat je nu contact hebt met een andere collega.  Ik denk dat we redelijk safe kunnen vaststellen dat hier sprake is van een kruising (ook omdat je ene nieuwe ip hebt gekregen).

Laat even weten hoe de collega dit verder gaat afhandelen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 22, 2025

@Erwin van KPN de collega aan de lijn bevestigd dat het wsl om een kruising gaat. Maar er is niet eerder een monteur beschikbaar dan maandag.

Is er echt geen mogelijkheid om dit te op te lossen dit vandaag of morgen? Ik vind het namelijk vrij kwalijk, in het SSID staat de straatnaam waar deze mensen wonen. Het wachtwoord bestaat uit de namen van de mensen en ik heb een telefoonnummer. 

• August 22, 2025

Dit kan niet vanaf afstand opgelost worden. Er moet echt een monteur naar de wijkcentrale toe. Ik kan me heel goed voorstellen dat da nu op de vrijdagmiddag een beetje kort dag is om dat nog te regelen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 22, 2025

Beste ​@Inglorious058 KPN kan dit wel een kruising noemen, een technische kwestie, maar er is volgens mij wel degelijk sprake van een datalek en dient KPN de betreffende klant terstond te informeren om zijn/haar gegevens aan te passen en dient KPN tevens met spoed de kruising te herstellen en van het lek melding te maken bij de autoriteit AVG.

De meeste lekken zijn technische kwesties, maar daarom niet minder gevaarlijk en dienen z.s.m. opgelost te worden om van kwaad tot erger te voorkomen.

Want ​@Inglorious058 kan dan wel te goeder trouw zijn en er geen misbruik van maken, maar voor hetzelfce geld had iemand het ontdekt die er wil misbruik van kan maken.

Verder is het ook ‘een beetje dom’ zou Maxima zeggen, om in een SSID een straatnaam te vermelden en als wachtwoord je naam te gebruiken.

Dat er niet eerder dan a.s. maandag een monteur kan komen is mijns inziens ontoelaatbaar.

Dus KPN, doe er met de groots mogelijke spoed wat aan!!!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 22, 2025

@JanD precies mijn punt, ik zit er zelf ook over na te denken een melding te maken bij de AP. Ik vind dat er erg nonchalant mee om wordt gesprongen. Ik vraag me af wat de CISO van KPN hier van vindt.  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 22, 2025

@JanD precies mijn punt, ik zit er zelf ook over na te denken een melding te maken bij de AP. Ik vind dat er erg nonchalant mee om wordt gesprongen. Ik vraag me af wat de CISO van KPN hier van vindt.  

Als je door een kruising de gegevens van andere gebruiker kan zien, is de kans ook erg groot dat de andere gebruiker op dit moment jouw gegevens kan zien.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 22, 2025

@KPN ​@Erwin van KPN Ik heb nu nogmaals een aantal keer gebeld met de KPN, maar er is niemand die me te woord wil staan. Ook niet omtrent het melden van een datalek, wat ik echt een hele kwalijke zaak vind. Ik maak hieruit op dat KPN geen waarde hecht aan de bescherming van klantgegevens,

Erwin van KPN
Moderator

Dat is jammer om te lezen.  Ik ben zelf geen helpdesk en kan alleen maar adviseren.  Heeft mijn collega ook kunnen achterhalen (of heb jij dat met hem/haar besproken) wie die andere partij is?

Erwin van KPN
Moderator

Kun je me anders in een privébericht sturen wie die andere klant is? (postcode+huisnummer zou heel erg helpen).

Ik kan niks beloven, en ik treed ook buiten mn boekje maar ben het wel met je eens dat we die persoon even een berichtje moeten sturen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 22, 2025

@Erwin van KPN je hebt bericht. Door de collegas aan de telefoon krijg ik het niet tussen de oren dat het om een datalek gaat. Ze kijken alleen naar de glasvezel wissel in het systeem. 

Erwin van KPN
Moderator

Ter info: Ik heb de andere klant een mail gestuurd met tekst en uitleg en verzoek  om z.s.m. zijn haar wachtwoorden te veranderen.

Wat de monteur betreft kan ik niks voor je doen. Ik vrees dat die pas maandag komt.  Mocht je een mobiel nummer bij ons hebben kan ik daar een gratis bundel op zetten want mijn vermoeden is dat jouw internetverbinding gaat ‘klapperen’ (lees: uitvallen als de andere partij weer een aanlog poging doet)