Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk beschrijven:
- Ik ben recent van Solcon glasvezel → KPN glasvezel gegaan. Van Fritzbox → V14 box.
- Ik had en heb drie Ubiquity accespoints voor de wifi en een Unifi cloudkey draaien. Hierdoor heb ik al jaren goede wifi in huis. Alle apparaten hebben binnen altijd 5/5 streepjes en halen circa 400-500mbit snelheid.
- Sinds de overgang naar KPN hebben alle Android telefoons last van wegvallend internet terwijl ze nog steeds prima met wifi verbonden zijn. Even wifi uit en aan zetten verhelpt het probleem. Maar na circa 1 tot 2 uur is het weer zover.
- Alle bedrade windows pc's hebben hier geen last van.
- Het rare is dat niet al het internetverkeer wegvalt maar specifiek wat apps, voorbeelden: Buienradar en alle afbeeldingen in X (voorheen twitter).
Op tweakers is er een vergelijkbaar topic die erg overeenkomt met mijn probleem:
Wifi sommige apps soms geen internet - Netwerken - GoT (tweakers.net)
Ook in dit topic zelfde situatie van KPNbox met DCHP en Ubiquity apparatuur voor de wifi erachter.
Het zou mogelijk aan Ipv6 verkeer kunnen liggen: Bij de laatste keer dat het uitviel ging ik naar https://test-ipv6.com en die bevestigde inderdaad dat nu IPv6 er deels uitlag:
Als ik dan wifi uit en aan doe: → alles weer goed, ook bij deze test:
Het lijkt er dus op dat inderdaad Ipv6 de boosdoener is waardoor een deel van de internetverkeer niet meer goed gaat.
De concrete vraag:
- wat kan hieraan gedaan worden?
- In de V14 box staat nu ‘ipv6 prefix delegation’ op uit (standaard?). Heeft het zin dit aan te zetten? Zoja, dan op ‘Aan’ of ‘Aan met DCHPv6’ zetten?
- Moet ik maar Ipv6 geheel uitzetten bij tabblad internet op de V14 box? Heeft dat nadelen?