Skip to main content
Vraag

AON Glasvezel SFP module, 10km of 20km link-length?

  • 22 August 2024
  • 1 reactie
  • 60 keer bekeken

Allereerst; deze post is een vraag vanuit mijn technische nieuwsgierigheid.

In de AON glasvezel specs staat een range van 14 km, zie ‘technische eisen glasvezel’ bij https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.

 

Internet is bij mij inmiddels werkende via mijn eigen Mikrotik router, bedankt voor de hulp vanuit dit forum en via Mikrotik forum! De SFP modules zijn zeer betaalbaar, via fs.com heb ik er twee aangeschaft:

De 14km link-length vanuit KPN is een vreemde, omdat de SFP-modules niet beschikbaar zijn in deze spec. Het goede nieuws is dat beide SFP-modules prima werken, met dezelfde speedtest resultaten. 

 

Diagnostische gegevens vanuit de Mikrotik router:

  • Operating Temperature:

    • 10 km module: ~50°C
    • 20 km module: ~40°C
  • Supply Voltage:

    • 10 km module: 3.285 V
    • 20 km module: 3.271 V
  • TX Bias Current:

    • 10 km module: 20 mA
    • 20 km module: 30 mA
  • TX Power:

    • 10 km module: 4.5 dBm
    • 20 km module: 6.6 dBm
  • RX Power:

    • 10 km module: 5.0 dBm
    • 20 km module: 4.9 dBm

Nu is mijn vraag aan de glas-techneuten op dit forum, welke link-length is beter voor KPN. In mijn specifieke geval is de KPN wijkkast op 500m afstand, mocht dat nog wat uitmaken.

Ondanks de hogere temp bij de 10km module neig ik ernaar om deze te gebruiken zodat de laser niet te sterk is naar de apparatuur van KPN toe, ondanks de hogere temperatuur. De TX-power waarde van de 10km module is ook dichter bij de RX waarden van zowel de 10/20km SFP-modules.

Hi @KCL, welkom hier. 

Nu vraag je me wat, en om eerlijk te zijn heb ik geen idee.

@Ik_Combineer, weet jij hier toevallig iets van? Ik tag die beste man schaamteloos. 😊


Reageer