Skip to main content

Goedeavond!

Ik heb twee Arris VIP2952 v2 tv ontvangers. Deze zitten aangesloten aan mijn super snelle gevirtualiseerde gigabit pfsense netwerk. Dit heeft altijd uitstekend gewerkt! 

Sinds ongeveer een maandje zijn beide tv-ontvangers heel erg traag en instabiel en hierdoor compleet waardeloos geworden. (toevallig ongeveer sinds nieuw menu update geloof ik)

Bepaalde zenders werken slecht, tv gids is traag, terugkijken werkt vrijwel niet ontvangers worden compleet unresponsive op IR signalen (rode lampje ontvanger blijft aan) en lopen compleet vast.

Compleet opnieuw opstarten duurt soms wel 30min waarbij de tv ontvanger ongeveer 15min op 95% blijft haken. Hierna werkt de tv ontvanger niet beter.

een “frisse start” (lees “fabrieksinstellingen”) heeft geen enkel nut. de decoder wil direct te nieuwste (blijkbaar) te zware updates installeren en doet het na enkele uren weer slecht.

Mijn netwerk ligt het niet aan, firewalls, priorities en multicasting zijn juist ingesteld en hebben altijd goed gefunctioneerd. ook is mijn lijnsnelheid gewoon stabiel tussen de 700 en de 1000 mbit met een ping van 5ms.

omdat ik de vraag al aan zie komen. Wat zit er nog meer aan je netwerk??, Ik heb het al eens met alleen de ontvangers op mijn netwerk geprobeerd. dit probleem blijft. En: “GeBrUiK dE exPeriA dOos eEns?” Dit is geen optie. deze heeft de KPN monteur ingenomen van mij toen ik mijn glasvezel aansluiting heb laten ombouwen t.b.v. een eigen modem/router. volgens hem moest dit. Leek mij wel handig te behouden voor dit soort situaties maar dit mocht absoluut niet!

Heb al met kpn gebeld, Deze konden uiteraard mijn netwerk niet doorpiepen. Dus deze zouden voor mij een nieuwe experiadoos regelen zodat ik het op de “officiele” manier uitvogelen kan met hun. anderhalve week later, nog niks terug van gehoord….. en nog niks ontvangen…

Nieuwe decoders krijgen was uiteraard ook geen optie! enkel alleen als ze ECHT defect zijn…. Wat ze voor mij op dit moment zijn…

 

Aangezien ik een eigen pfsense firewall gebruik dacht ik laat ik de community eens raadplegen voor ik nog eens een uur bellen ga!

Misschien komen we er zo wel samen uit.

 

p.s. Mocht het zo simpel zijn als gewijzigde firewall rules etc. etc. t.b.v. ip-tv sinds de nieuwe menu update hoor ik dit graag!!!

En: “GeBrUiK dE exPeriA dOos eEns?” Dit is geen optie. deze heeft de KPN monteur ingenomen van mij toen ik mijn glasvezel aansluiting heb laten ombouwen t.b.v. een eigen modem/router. volgens hem moest dit. Leek mij wel handig te behouden voor dit soort situaties maar dit mocht absoluut niet!

Vreemd dat die KPN monteur dat zei want de Experia/KPN Box moet je juist behouden. Je zult hem ook in moeten leveren als je jouw contract beëindigt maar dat zal dus niet meer lukken.

 

Sinds ongeveer een maandje zijn beide tv-ontvangers heel erg traag en instabiel en hierdoor compleet waardeloos geworden. (toevallig ongeveer sinds nieuw menu update geloof ik)

Er is recent helemaal geen "nieuw menu update" geweest, die is veel, heel veel eerder geweest.

 

Zelf gebruik ik al jaren een EdgeRouter en ik heb nog nooit problemen ervaren dus denk ik toch echt dat er iets in jouw pfSense configuratie niet goed moet zitten.

Kan jij jouw configuratie hier eens met ons delen?


En: “GeBrUiK dE exPeriA dOos eEns?” Dit is geen optie. deze heeft de KPN monteur ingenomen van mij toen ik mijn glasvezel aansluiting heb laten ombouwen t.b.v. een eigen modem/router. volgens hem moest dit. Leek mij wel handig te behouden voor dit soort situaties maar dit mocht absoluut niet!

Vreemd dat die KPN monteur dat zei want de Experia/KPN Box moet je juist behouden. Je zult hem ook in moeten leveren als je jouw contract beëindigt maar dat zal dus niet meer lukken.

 

Sinds ongeveer een maandje zijn beide tv-ontvangers heel erg traag en instabiel en hierdoor compleet waardeloos geworden. (toevallig ongeveer sinds nieuw menu update geloof ik)

Er is recent helemaal geen "nieuw menu update" geweest, die is veel, heel veel eerder geweest.

 

Zelf gebruik ik al jaren een EdgeRouter en ik heb nog nooit problemen ervaren dus denk ik toch echt dat er iets in jouw pfSense configuratie niet goed moet zitten.

Kan jij jouw configuratie hier eens met ons delen?

Ik vond het ook al vreemd, volgend hem was dit al een outdated model en moest hij die inzamelen, geen idee, mocht de standaard glas naar koper converter wel houden. 

Hardwarematig ben ik verbonden met een tranciever van t merk FS 1310nm-tx/1550nm-rx, aan een dell sfp kaart. Hierop draai ik binnen mijn proxmox hypervisor op een i9 een pfsense vm met 4 gig ram.

Softwarematig heb ik voor ip-tv de volgende firewall rules:
 

 

Wou u nog meer weten?


Ik vond het ook al vreemd, volgend hem was dit al een outdated model en moest hij die inzamelen, geen idee, mocht de standaard glas naar koper converter wel houden. 

Dan had hij jou een nieuwe Experia/KPN Box moeten geven immers elke abonnee behoort een Experia/KPN Box te hebben die in geval van contact mmet klantenservice aangesloten kan worden en bij beëindigen van het contract weer ingeleverd moet worden.

 

Hardwarematig ben ik verbonden met een tranciever van t merk FS 1310nm-tx/1550nm-rx, aan een dell sfp kaart. Hierop draai ik binnen mijn proxmox hypervisor op een i9 een pfsense vm met 4 gig ram.

Softwarematig heb ik voor ip-tv de volgende firewall rules:
 

 

Wou u nog meer weten?

De inrichting van de IGMP proxy server.

Overigens heb ik de onderste twee firewall regels niet en staat de destination van de eerste op 224.0.0.0/4 immers de IPv4 Multicast Address Space loopt van 224.0.0.0 tot 239.255.255.255.


En: “GeBrUiK dE exPeriA dOos eEns?” Dit is geen optie. deze heeft de KPN monteur ingenomen van mij toen ik mijn glasvezel aansluiting heb laten ombouwen t.b.v. een eigen modem/router. volgens hem moest dit. Leek mij wel handig te behouden voor dit soort situaties maar dit mocht absoluut niet!

Vreemd dat die KPN monteur dat zei want de Experia/KPN Box moet je juist behouden. Je zult hem ook in moeten leveren als je jouw contract beëindigt maar dat zal dus niet meer lukken.

 

Sinds ongeveer een maandje zijn beide tv-ontvangers heel erg traag en instabiel en hierdoor compleet waardeloos geworden. (toevallig ongeveer sinds nieuw menu update geloof ik)

Er is recent helemaal geen "nieuw menu update" geweest, die is veel, heel veel eerder geweest.

 

Zelf gebruik ik al jaren een EdgeRouter en ik heb nog nooit problemen ervaren dus denk ik toch echt dat er iets in jouw pfSense configuratie niet goed moet zitten.

Kan jij jouw configuratie hier eens met ons delen?

Ik vond het ook al vreemd, volgend hem was dit al een outdated model en moest hij die inzamelen, geen idee, mocht de standaard glas naar koper converter wel houden. 

Hardwarematig ben ik verbonden met een tranciever van t merk FS 1310nm-tx/1550nm-rx, aan een dell sfp kaart. Hierop draai ik binnen mijn proxmox hypervisor op een i9 een pfsense vm met 4 gig ram.

Softwarematig heb ik voor ip-tv de volgende firewall rules:
 

 

Wou u nog meer weten?

Beste Cblekkink,

Mijn configuratie is weer net iets anders. Sowieso valt op dat u geen ‘allow any’ rule onderaan hebt staan. Dat lijkt me noodzakelijk voor oa. de webdiensten die je via de settop-box kunt doen.

239.0.0.0/8 is een reeks die je in weinig handleiding op het internet tegenkomt. Voeg deze ook toe.
IPTV_LAN net is de naam van mijn LAN netwerk. Dat zal in uw geval waarschijnlijk LAN moeten zijn.


Ik verneem graag uw reactie!


239.0.0.0/8 is een reeks die je in weinig handleiding op het internet tegenkomt.

Dat klopt, de meeste handleidingen geven namelijk het hele multicast subnet (224.0.0.0/4) als destination op en dan valt 239.0.0.0/8 daar automatisch onder.


239.0.0.0/8 is een reeks die je in weinig handleiding op het internet tegenkomt.

Dat klopt, de meeste handleidingen geven namelijk het hele multicast subnet (224.0.0.0/4) als destination op en dan valt 239.0.0.0/8 daar automatisch onder.

Bedankt voor de toelichting! Ik heb me hierin verder verdiept en daarop mijn eigen configuratie aangepast.


Goedemiddag, een tijdje later, ik heb even bijgehouden wanneer dit vastlopen gebeurt. Misschien dat ik dan beter verder geholpen kan worden.

Ben tot een conclusie gekomen.. Het gebeurt ENKEL bij commerciele tv zenders, misschien maakt dit het debuggen makkelijker…

Complete herstart van tv ontvanger zorgt even voor een tijdje betere resultaten.