Skip to main content

Ik heb een asus rapture axe 16000 en ik krijg dat onding ook niet verbonden met mijn net aangelegde glasvezel van kpn. Zelfs mijn collega’s die zeggen goed te zijn met  computers krijgen hrt ook niet voor elkaar. Dat dit zo moeilijk moet zijn snap ik echt niet. Terug naar coolblue en inleveren dat ding. Is gewoon zo ongebruiks vriendelijk. 

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Cruciaal is dat de pppoe verbinding op vlan 6 gemaakt wordt en dat is waar het meestal spaak loopt..Er zijn ook veel routers waar je helemaal niet kunt instellen welk vlan gebruikt moet worden en dan zal je een vlan aware switch tussen NTU/ONT en de router moeten plaatsen die het verkeer richting Internet alsnog op vlan 6 plaatst.


Cruciaal is dat de pppoe verbinding op vlan 6 gemaakt wordt en dat is waar het meestal spaak loopt..Er zijn ook veel routers waar je helemaal niet kunt instellen welk vlan gebruikt moet worden en dan zal je een vlan aware switch tussen NTU/ONT en de router moeten plaatsen die het verkeer richting Internet alsnog op vlan 6 plaatst.

 

Ik heb het inderdaad op de hier genoemde manier opgelost. Mijn ASUS RT-AX68U is verbonden met het NT-kastje via een TP-LINK managed switch. Hiermee wordt VLAN 6, dat “tagged” binnenkomt vanuit het NT-kastje, “untagged“ doorgegeven aan de ASUS-router. Vervolgens (maar niet noodzakelijk) sluit ik een van de LAN-poorten van de router opnieuw aan op de switch, maar deze keer op een poort in het standaard VLAN waar ook alle overige poorten zijn toegewezen die de verschillende outlets in mijn huis bedienen. Werkt al jaren zonder problemen. 

NB. Heb ook nog een tijdje VLAN 7 afgesplitst en doorgestuurd naar mijn oude Experia box v9, om zo de Experia box te gebruiken als ATA voor de telefonie. Maar dit werkt helaas niet meer met een v12 box die ik pas heb ontvangen na een snelheidsverhoging. Dus deze nu vervangen door Gigaset N300A IP basisstation voor VOIP.