Skip to main content

Goedendag allemaal,

Ik heb een Asus TAF ax4200 router achter mijn KPN Box v12 gehangen om een appart game-netwerk op te zetten. Alle stappen gevolgd in:

Maar wat ik ook doe, ik krijg geen internetconnectie. Als ik de Asus router op Automatisch DHCP zet, dan ziet hij alleen zichzelf. En als ik die met een statisch IP opgeef 192.168.2.254 met submask 255.255.255.0 en Gateway 192.168.2.254 dan ziet de router zichzelf, de KPN Box en de modem, maar kan nog steeds geen verbinding met het internet maken.

Iemand een idee wat ik fout doe, behalve een Asus gekocht te hebben? Zou toch gewoon een instelling moeten zijn. momenteel hangt er 1 PS5 aan de router die geen internet ziet. Alles aan de KPN Box zelf is geen probleem…

 

 

Kan je eens screenshots plaatsen van de netwerk instellingen op die Asus?

Je kunt de WAN poort van de router natuurlijk niet hetzelfde IP adres geven als die van de V12.

Je moet gewoon “Automatic IP” gebruiken.


Zet hem in ap. Dan deelt de box de ip adressen uit. 


Schermafbeelding zal helaas niet gaan, ik verbind met mijn telefoon naar de Asus router omdat hij verder geen internet ziet en mijn pc is aangesloten op de KPN Box zodat ik internet heb…   zucht

 

Op de Asus:

Basic Config

WAN Connection Type      Static IP         ← Als ik dit op Automatic IP zet dan ziet de

                                                                  router geen KPN Box bij een netwerk diagnose

Enable WAN                     Yes

Enable NAT                      Yes

Enable UPnP FAQ             Yes

Enable WAN Aggregation  No

 

WAN IP Setting

IP Address      192.168.2.254             ← Als ik hier iets anders invul dan ziet de router

                                                              alleen zichzelf bij een diagnose

Subnet Mask   255.255.255.0

Default Gateway  192.168.2.254        ← Als ik deze niet hierop zet dan ziet de router

                                                              de modem niet bij een netwerk diagnose

 

WAN DNS setting

Alles uit

 

 

Hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft

 


Zet de “WAN Connection Type” op “Automatic IP” en zet “Connect to DNS Server automatically” op “Yes". 

“Enable UPnP” kan je betere uit laten staan.

 

Hoe staat jou LAN ingesteld?


 


Toch een plaatje  :D


UPnP staat aan voor het gamen, ik begreep tenminste dat dat nodig is voor een PS5.

 

Heb hem net weer op automatic IP gezet en zal zo een afbelding van de LAN settings proberen te maken

Ben al oud, sorry   al die moderne dingen...


Zie mijn vorige bericht.

En als je dan toch "Static IP" wilt gebruiken (absoluut niet mijn advies), zet dan het IP adres op 192.168.2.251 en de Gateway op 192.168.2.254.

Je zult dan ook de DNS server met het handje op 192.168.2.254 in moeten stellen.


UPnP staat aan voor het gamen, ik begreep tenminste dat dat nodig is voor een PS5.

Dat klopt.

 

Ben al oud, sorry   al die moderne dingen...

Wat is oud? Om je een idee te geven, ik ben (net) de 60 gepasseerd en daarbij komt dat je nooit te oud bent om te leren. 😉


en de LAN settings

 

 


Want wederom    met Automatic IP kom ik niet bij de modem     met Static wel    maar zal die van net eens proberen


----  En als je dan toch "Static IP" wilt gebruiken (absoluut niet mijn advies), zet dan het IP adres op 192.168.2.251 en de Gateway op 192.168.2.254.

Je zult dan ook de DNS server met het handje op 192.168.2.254 in moeten stellen.    -------

 

Als ik bovenstaande invoer ziet de router ook de modem niet….    :S

Dus modem zien alleen bij:

 

"Static IP" met IP adres op 192.168.2.254 en de Gateway op 192.168.2.254.

Je zult dan ook de DNS server met het handje op 192.168.2.254 in moeten stellen.

 

Maar in geen van alle gevalleen krijg ik internet op de Asus router


Als jij de instelling op "Automatic IP" hebt staan en een apparaat aangesloten hebt op de Asus dan kan je die Asus toch gewoon benaderen op 192.168.50.1?

En als je toch Static IP wilt gebruiken zie dan dit eerdere bericht.


Dus modem zien alleen bij:

 

"Static IP" met IP adres op 192.168.2.254 en de Gateway op 192.168.2.254.

Je zult dan ook de DNS server met het handje op 192.168.2.254 in moeten stellen.

 

Maar in geen van alle gevalleen krijg ik internet op de Asus router

En dat is ook NIET correct, je kunt het WAN IP adres niet op 192.168.2.254 instellen want dat IP adres is al van de V12. Als je “Static IP” wilt gebruiken, dan MOET je een een ander IP adres instellen en dan is mijn voorstel (zoals ook in dat aangehaalde topic staat) om IP adres 192.168.2.251 als WAN IP adres te gebruiken.


Kan toch niet zo zijn dat je dezelfde netwerk adressen moet laten uitgeven door de Asus router? Dan krijg je toch conflicten?


Kan toch niet zo zijn dat je dezelfde netwerk adressen moet laten uitgeven door de Asus router? Dan krijg je toch conflicten?

Precies en dat je nu zelf wel door het WAN IP adres op 192.168.2.254 in te stellen maar, nogmaals, dat is het IP adres van de V12 en die kan je dus NIET gebruiken.

 

En voor de zekerheid, je hebt toch wel een netwerkkabel van de WAN poort van de Asus naar een LAN poort van de V12. Klopt dat?


---- En dat is ook NIET correct, je kunt het WAN IP adres niet op 192.168.2.254 instellen want dat IP adres is al van de V12. Als je “Static IP” wilt gebruiken, dan MOET je een een ander IP adres instellen en dan is mijn voorstel (zoals ook in dat aangehaalde topic staat) om IP adres 192.168.2.251 als WAN IP adres te gebruiken. ----

 

Zet ik het daar weer op:

 

 

Maar zoals je ziet geen modem gevonden met deze instellingen.   Ik begin te denken dat die Asus TAF niet gaat werken met een KPN Box

 

 


Als de netwerkkabel tussen Asus en V12 goed aangesloten is (zie vorige bericht) dan zou het zo moeten werken.


en nu ik alles weer even doorlees     192.168.50.1 vanaf een pc aangesloten op KPN Box voor de router kan niet bereikt of gepinged worden

 


en nu ik alles weer even doorlees     192.168.50.1 vanaf een pc aangesloten op KPN Box voor de router kan niet bereikt of gepinged worden

Dat is logisch want het subnet 192.168.50.x is alleen beschikbaar aan de LAN zijde van jouw Asus en niet aan de WAN zijde van jouw Asus. Dat is voor de Asus immers het "grote boze Internet" waartegen de firewall bescherming biedt door inkomende verbindingen te blokkeren.


En voor de zekerheid, je hebt toch wel een netwerkkabel van de WAN poort van de Asus naar een LAN poort van de V12. Klopt dat?     <----     Ja dat heb ik


Dat is logisch want het subnet 192.168.50.x is alleen beschikbaar achter jouw Asus.    <---   Als dat logisch is, hoe krijg ik dan internet op dat stukje netwerk??  


oh

 


Ik zet alles weer op automatisch    want ik begin er geen bal meer van te snappen    dacht dat ik het goed deed


Dat is logisch want het subnet 192.168.50.x is alleen beschikbaar achter jouw Asus.    <---   Als dat logisch is, hoe krijg ik dan internet op dat stukje netwerk??  

Als je een apparaat op jouw Asus aansluit dan krijgt deze een IP adres 192.168.50.x en kan op het LAN van de Asus. Als hij nu een site (IP adres) buiten zijn subnet wil bereiken dan zal dat doorgezet worden naar de op de Asus gedefinieerde Gateway en dat is dus de V12 op IP adres 192.168.2.254. De V12 zal het verzoek dus weer doorzetten naar de op de V12 gedefinieerde Gateway en dat is een server van KPN.