Skip to main content

Goedendag allemaal,

Ik heb een Asus TAF ax4200 router achter mijn KPN Box v12 gehangen om een appart game-netwerk op te zetten. Alle stappen gevolgd in:

Maar wat ik ook doe, ik krijg geen internetconnectie. Als ik de Asus router op Automatisch DHCP zet, dan ziet hij alleen zichzelf. En als ik die met een statisch IP opgeef 192.168.2.254 met submask 255.255.255.0 en Gateway 192.168.2.254 dan ziet de router zichzelf, de KPN Box en de modem, maar kan nog steeds geen verbinding met het internet maken.

Iemand een idee wat ik fout doe, behalve een Asus gekocht te hebben? Zou toch gewoon een instelling moeten zijn. momenteel hangt er 1 PS5 aan de router die geen internet ziet. Alles aan de KPN Box zelf is geen probleem…

 

 

en het werkt dus voor geen meter…     zelfs de kabels vervangen voor het geval dat…   nada


-----Als je een apparaat op jouw Asus aansluit dan krijgt deze een IP adres 192.168.50.x en kan op het LAN van de Asus. Als hij nu een site (IP adres) buiten zijn subnet wil bereiken dan zal dat doorgezet worden naar de op de Asus gedefinieerde Gateway en dat is dus de V12 op IP adres 192.168.2.254. De V12 zal het verzoek dus weer doorzetten naar de op de V12 gedefinieerde Gateway en dat is een server van KPN. ----

 

Ok   dat klinkt logisch       heb het nu ook op automatisch staan met auto dns        de router heeft zijn eigen ip binding op 192.168.2.195  en in DMZ op de KPN Box zoals in de handleiding  en toch geen internet    

maar dat is waar ik de eerste keer ook was en begon te klooien met instellingen en dingen graag verkeert begrijp     en dit alles voor een betere PS5 ervaring….


Sluit jouw PC, telefoon of tablet aan op het netwerk van de Asus en ga http://192.168.50.1.

Kom je nu op de inlog pagina van de Asus?


heb ik net gedaan     en dan kan ik naar de pagina van de router    en voor ik kan inloggen knalt de webpagina er uit met de melding dat er geen connectie gemaakt kan worden omdat het misschien te druk is op de server   :S     ehhhh    iets mis neem ik aan…

 


met de telefoon via het wifi netwerk van de Asus    dus niet bedraad   kan ik al wel de hele tijd inloggen


elefoon geeft nu bij inloggen aan dat de site niet beveiligd is en eigen risico om door te gaan      je kent de melding wel...


met de telefoon via het wifi netwerk van de Asus    dus niet bedraad   kan ik al wel de hele tijd inloggen

Op http://192.168.50.1, klopt dat?

En wat gebeurt er als je op die telefoon via het wifi netwerk van de Asus naar https://forum.kpn.com gaat, kom je dan op het forum?

 


Asus Router zegt nu      Your ISP's DHCP does not function properly


kan op de telefoon via het Asus netwerk niet naar iets anders dan de router


en dat is op 192.168.50.1   ja


ingelogd op de KPN Box en daar staat alles nog steeds goed zelfs nog steeds een vast ip voor de router wat eerder wel eens wilde verdwijnen


Heeft de DHCP server van de ASUS toevallig een Default Gateway of ingevulde DNS nodig die naar de KPN Box verwijst?   Want die zijn nu leeg     geen idee  


Heeft de DHCP server van de ASUS toevallig een Default Gateway of ingevulde DNS nodig die naar de KPN Box verwijst?   Want die zijn nu leeg     geen idee  

De default gateway zou op 192.168.50.1 moeten staan. De DNS zou je eens kunnen vullen met 192.168.2.254.


Ik heb bij mij zelf al 2 jaar dezelfde situatie opgebouwd. Laat het KPN V12 (ZTE H369A) op zijn eigen instellingen staan, het Gateway adres 192.168.2.254 /24 is zichtbaar op LAN poorten 1 t/4 en op Lan1 is mijn Netgear Orbi router aangesloten. Deze heb ik een eigen WAN vast IP adres gegeven 192.168.2.1 /24 en zie je in de KPN router logging ook het pingen naar internet gaan prima.

Op de Netgear ORBI router met mesh WIFI en ethernetaansluitingen een privated IP netwerk  192.168.1.1 /24 aangemaakt met lokaal DHCP voor de clients en voor DNS verwijzing naar 192.168.2.254 /24  alles wordt nu gerouteerd vanuit mijn lokale LAN homenetwerk.  Het voordeel is dan je router niet meer te traceren is en een zeer veilige omgeving geeft voor hackers mede door de Bitdefender schil die deze router voor alle clients opzet. Dit moet met iedere eigen router mogelijk zijn Netgear is hierin maar een voorbeeld.  

 


Vroeger, voordat ik de experiabox v10 kreeg, had ik dat ook met een eigen gaming router. Werkte als een zonnetje. Vanaf de v10 heb ik het nooit meer werkend gekregen. Begon met elk uur de verbinding met de modem verliezen en werd zo erg dat ik toen de eigen router maar verwijdert heb.

Mijn huidige router blijft melden dat het probleem bij de kpn box ligt en de kpn box meld uiteraard helemaal niets... 

Mijn besluit is dus ook: stop met klooien en vervang die kpn ramp door een edge en dan kijken we wel weer verder.

Heel veel dank voor je geduld en je wijsheid wjb en alle anderen. Helaas heeft het niet mochten baten. Misschien zit er wel een stomme optie in het 4k abonnement (want wie heeft dat nou nog...) die iedereen vergeten is en niet aangepast wordt. Klaar met bedenken waar het fout kan gaan. 

 

Fijne week iedereen  :D


Ik heb al jaren een eigen router achter het modem van KPN. Nooit problemen mee gehad.


Bij mij werkt het met de bovenstaande configuratie al 2 jaar, je moet wel het mac-adres en het IP-adres vast in de cache opnemen van de beide routers. Omdat de routers uit zich zelf geen dynamisch router protocol standaard gebruiken. RIPv2  Dus mijn advies bij DHCP het adres bij KPN router uit te zetten en vast opnemen in de tabel.


Bij mij werkt het met de bovenstaande configuratie al 2 jaar, je maat wel het mac-adres en het IP-adres vast in de cache opnemen van de beide routers. Omdat de routers uit zich zelf geen dynamisch router protocol standaard gebruiken. RIPv2  Dus mijn advies bij DHCP het adres bij KPN router uit te zetten en vast opnemen in de tabel.

Nergens voor nodig. Heb ik nog nooit gedaan. DHCP staat gewoon aan op de Experiabox. De tv ontvangers zitten rechtstreeks op de Experiabox. Krijgen gewoon hun ip automatisch via DHCP van de Experiabox. 

Ik snap soms wel eens niet wat sommige mensen allelei ingewikkelde constructies verzinnen. Ik gebruik pfsense. Dat start je op en het werkt meteen. Met default instellingen. Je hoeft niks aan te passen. Ook niet op het modem van KPN. 


Geluk er mee doe wat denkt wat goed voor je is.  Ik gebruik alleen uit security al een 2traps situatie zoals ik heb omschreven.  Kan ik nog wat van mijn Cisco CCIE kennis thuis gebruiken!!


Gewoon die Asus in AP mode zetten, werkt beter. Anders de DHCP server van de Asus router uitzetten en de Wan connectie op automatisch via DHCP verkrijgen. 


Dat kan maar dan ben je alle interne beveiliging kwijt en is de KPN router weer leidend. Voor AP mode had je ook een goedkope AP-hub kunnen nemen i.p.v. een dure router.


Das waar. Of een standalone firewall. Beetje onnodig IMHO.