Skip to main content
Antwoord

Asus RT-BE88U gebruiken i.p.v. KPN Box 12B – geen internet via VLAN 6 (DHCP probleem)

• September 25, 2025
  • 5 reacties
  • 78 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik stap net over van Ziggo naar KPN Glasvezel voor zowel internet als TV en wil mijn eigen router, een Asus RT-BE88U, gebruiken in plaats van de KPN Box 12b. Het lukt me echter niet om internet werkend te krijgen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:

• ISP-profiel ingesteld op KPN (Netherlands) in LAN → IPTV.
  • VLAN 6 voor Internet (WAN) en VLAN 4 voor IPTV geactiveerd.
  • IPTV LAN-poort staat automatisch op LAN 4.
  • Bij “Speciale toepassingen” staat DHCP-routes: Microsoft (dit lijkt correct).
  • WAN staat op automatische detectie (DHCP), geen PPPoE.
  • IGMP snooping en multicast routing zijn ingeschakeld.
  • MAC Clone uitgevoerd, omdat er mogelijk sprake is van MAC-binding.

Probleem:

De router krijgt geen IP-adres van KPN op VLAN 6. Met de KPN Box 12b werkt internet wel direct. Het lijkt dus iets in de instellingen van de Asus te zijn. Ik heb met KPN gebeld, maar die geven aan dat zij niets voor mij kunnen betekenen. 

Ik heb al gezocht:

Maar ik kan nergens een volledige werkende configuratie voor KPN glasvezel op de RT-BE88U vinden.

Mijn vraag:

Heeft iemand die de Asus RT-BE88U direct op KPN glasvezel gebruikt dit succesvol werken gekregen en een overzicht van de juiste instellingen? Met name:

• WAN-instellingen (moet ik nog iets met handmatig DHCP, of blijft dit automatisch?)
  • VLAN-instellingen (is 6 en 4 voldoende, of moet er nog iets extra’s?)
  • Instellingen onder Speciale toepassingen (DHCP-routes, UDP proxy, IGMP proxy etc.)

Alle tips zijn welkom 

Alvast bedankt!

Beste antwoord door joey92

@Mr_Noep 

de WAN moet je wel instellen op PPPoE op VLAN6. anders krijg je geen IP adres.

de TV+ kun je omzetten in de instellingen van de desbetreffende ontvanger. Tandwieltje recht bovenin, dan de optie “Beeld”. hier kun je hem omzetten van Multicast naar Unicast.

5 reacties

• September 25, 2025

TV van KPN ga je niet werkend krijgen achter een Asus router volgens mij. Want er zou een IGMP Proxy Server moeten zijn. Die heeft een Asus niet dacht ik.

Internet zou wel moeten werken. Maar ik lees dat da werkt? Je kunt de tv+ ontvangers op unicast mode zetten. Dan zou het zonder verdere instellingen moeten werken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 25, 2025

De situatie nu is dat ik geen internetverbinding kan opzetten via de Asus router. Er wordt simpelweg geen publiek IP-adres toegekend. Enig idee waar dat aan kan liggen?

Hoe kan ik de tv+ ontvanger op unicastmode zetten? Zijn daar stappen voor?

Wel jammer dat de combi internet + tv niet op de Asus router kan. Anderen die dezelfde ervaring hebben? Of kan het wel?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • September 25, 2025

@Mr_Noep 

de WAN moet je wel instellen op PPPoE op VLAN6. anders krijg je geen IP adres.

de TV+ kun je omzetten in de instellingen van de desbetreffende ontvanger. Tandwieltje recht bovenin, dan de optie “Beeld”. hier kun je hem omzetten van Multicast naar Unicast.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 25, 2025

Dank! Ik ga daar eens mee stoeien.

Nog wel een vraag over een andere benadering: is het een gek idee om de Asus-router als AP in te zetten en te verbinden met de KPN Box en de kabel voor de TV+ ontvanger eveneens in de KPN box te plaatsen? Ik mis dan misschien wel een stuk eigen controle met bijvoorbeeld de firewall, maar dat zou ik niet per se een probleem vinden.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 25, 2025

@Mr_Noep 

dat kan natuurlijk ook. je zult dan inderdaad wel wat functionaliteit missen in de Asus router.