Skip to main content
Beantwoord

Asus Zenwifi XD 4 Plus setup ipv Box 12?

• January 22, 2026
  • 5 reacties
  • 68 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Recent heb ik de Asus Zenwifi’s XD4 plus besteld met 3 nodes. Eerst poogde ik deze aan te sluiten op de V12 experiabox (een gele lan) op een losse node. De setup ging goed via de asus app, maar ik krijg geen echte internet verbinding. En de node brand rood. Als oplossing sloot ik de node los aan op de inkomende lan vanaf de nt. Ik dacht dan met een switch alles in huis door te verbinden en dan ook de KPN router daarachter aan te sluiten voor IPTV en telefonie. Echter, wederom komt er geen internet binnen en werkt de router niet. Wat doe ik verkeerd of mis ik? Ik hoor het graag :)

PS: bijgaand heb ik de twee verschillende setup visueel gemaakt. Dit was makkelijker werken in de gangkast met alle kabels ;)

Beste antwoord door Alex van KPN

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier te weinig van weet om er iets over te zeggen. Wel hebben we een aantal topics lopen waar leden actief zijn die hier wél veel van weten. 

Mijn advies is om de vraag daar ook te stellen. 

5 reacties

• January 22, 2026

Ik denk dat je het beste eerst alle hubs kan vervangen door switchen. Dat zal vast veel beter werken. 

De router van KPN werkt alleen als die rechtstreeks op het glasvezelkastje zit.

Ik zie via Google in handleidingen plaatjes staan waarbij er verschil is tussen de punten. Er is 1 router en de andere 2 zijn nodes.

Is dat bij jou ook zo?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Hoi Marlon, bedankt voor je reactie! Bij mij hebben alle nodes 2 ports: 1 lan/wan en 1 lan. En ook alle hubs zijn switches van netgear, ik had dat even anders moeten aangeven. Verder heb ik de node in DHCP mode staan en dus zou hij moeten werken als ik ze aansluit na de KPN router, maar op een of andere manier dus geen internet😅

link naar zenwifi’s: zenwifi

• January 23, 2026

Ok. Gebruik je de WAN/LAN poort voor de utp kabel die naar de KPN Box loopt?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Ja, de UTP kabel loopt van de Experiabox (een gele LAN port) naar de WAN/LAN port op de node. Ik heb ook eens direct geprobeerd de WAN kabel van de NT aan te sluiten, maar dat had ook geen succes. Tevens gaat het dan moeilijk worden telefonie en IPTV goed door te krijgen. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 28, 2026

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier te weinig van weet om er iets over te zeggen. Wel hebben we een aantal topics lopen waar leden actief zijn die hier wél veel van weten. 

Mijn advies is om de vraag daar ook te stellen.