Skip to main content
Antwoord

ATAG Zone wil niet verbinden met 2,4G extra wifinetwerk Box12

• April 16, 2025
  • 15 reacties
  • 293 keer bekeken

De Atag zone thermostaat heeft consistentie problemen als deze met het normale wifi netwerk is verbonden, telkens na enkele weken valt de verbinding uit. 
Atag advies is om de thermostaat te verbinden met 2,4 Ghz netwerk. Hiervoor heb ik in de KPN box 12 met firmversie: V12.C.24.05.08 een extra wifinetwerk 2,4Ghz aangezet en opgeslagen.
Echter het wil maar niet lukken om deze met elkaar te koppelen, gedurende koppel proces kan ik wel een keuze maken tussen het normale wifi netwerk en de extra aangemaakte wifi 2,4 kHz netwerk.
Wat doe ik verkeerd ?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Rob Kempers. Welkom op de KPN Community! 

Vervelend dat het nog niet lukt om je thermostaat te verbinden met het Extra 2,4 GHz Wifinetwerk. Je hebt al WPA2-Personal geprobeerd, maar dat hielp niet begrijp ik. Heb je dit wel bij Extra wifinetwerk gedaan in plaats van via Wifisignaal?

Dan kun je nog kijken of het uitmaakt wanneer je IPv6 uitschakelt of wanneer je Wifi5 instelt voor al je Wifi punten. 

IPv6 uitschakelen: Internetverbinding → IPv6 → schakel uit
Wifi5 instellen: Wifinetwerk → Wifisignaal → Wifi-5 profiel toepassen. Dit doe je ook eventueel voor SuperWifi punten via: Thuisnetwerk → Klik op SuperWifi → Wifi-radio → Wifi-5 profiel (of anders 2,4 GHz wifistandaard op b.g.n). 

Mocht dit niet helpen, dan kun je er ook voor kiezen om een gastnetwerk aan te maken en daarmee je thermostaat te verbinden. Dat geeft vaak ook goede resultaten. 

Laat maar weten of het lukt met één van deze tips. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 16, 2025

gedurende koppel proces kan ik wel een keuze maken tussen het normale wifi netwerk en de extra aangemaakte wifi 2,4 kHz netwerk.

Beste ​@Rob Kempers , je kiest dan natuurlijk voor het ‘extra’ 2.4-netwerk. Wat voor (fout)melding krijg je dan als je daarmee wilt verbinden?

Staat bij de wifi WPA wel op WPA2 en niet op WPA3 of WPA2/WPA3???

Voldoet het wachtwoord aan de eisen van ATAG?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 16, 2025

Dank voor je snelle reactie. 
De foutmelding volgt op de app. en is ‘oeps er is iets fout gegaan’ 
Geen idee of het wachtwoord voldoet aan de eisen van Atag, hij accepteert het .
In box12 heb ik de WPA nu op WPA2 gezet, dus nu nog maar eens proberen of het lukt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 16, 2025

Niet gelukt in de Atag zone blijft het beeldscherm op netwerk configuratie verbinding met router/verbinding met internet open vragend staan, ofwel geen verbinding.
Ik heb ook de KPN box een keer gereset alsmede de Atag zone thermostaat.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 16, 2025

Beste ​@Rob Kempers ik heb onderstaande viadeo van ATAG gevonden:

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 16, 2025

Dankjewel Jan, deze procedure kan ik dromen.
Zoals ik eerder schreef gaat de verbinding naar het normale wifi netwerk goed maar ik wil de Atag thermostaat op 2,4 Ghtz hebben en dat lukt niet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 18, 2025

Hoi ​@Rob Kempers. Welkom op de KPN Community! 

Vervelend dat het nog niet lukt om je thermostaat te verbinden met het Extra 2,4 GHz Wifinetwerk. Je hebt al WPA2-Personal geprobeerd, maar dat hielp niet begrijp ik. Heb je dit wel bij Extra wifinetwerk gedaan in plaats van via Wifisignaal?

Dan kun je nog kijken of het uitmaakt wanneer je IPv6 uitschakelt of wanneer je Wifi5 instelt voor al je Wifi punten. 

IPv6 uitschakelen: Internetverbinding → IPv6 → schakel uit
Wifi5 instellen: Wifinetwerk → Wifisignaal → Wifi-5 profiel toepassen. Dit doe je ook eventueel voor SuperWifi punten via: Thuisnetwerk → Klik op SuperWifi → Wifi-radio → Wifi-5 profiel (of anders 2,4 GHz wifistandaard op b.g.n). 

Mocht dit niet helpen, dan kun je er ook voor kiezen om een gastnetwerk aan te maken en daarmee je thermostaat te verbinden. Dat geeft vaak ook goede resultaten. 

Laat maar weten of het lukt met één van deze tips. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 18, 2025

Bedankt voor je reactie.
Ja WPA2-Personal bij Extra wifinetwerk.
Je advies ga ik zeker proberen en laat het resultaat hier weten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2025

Helaas wil het maar niet lukken, de Atag zone thermostaat vindt niet het gastnetwerk of 2,4 G netwerk, ook niet ondanks uitschakelen IPv6.
Wifi 5G niet geprobeerd want Atag beweerd dat het alleen gaat werken met 2,4G
Even voor de duidelijkheid, de thermostaat werkt dus wel via het wifinetwerk maar is dan niet consistent dat is de reden waarom ik hem wil overzetten op 2,4G conform advies Atag. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 22, 2025

Nogmaals het 2,4 G netwerk aangezet en gekeken of mijn iPhone het er wel op werkt en idd het werkt. Kortom dan zou je zeggen dat het met de Atag/zone thermostaat niet goed gaat want deze ziet niet het 2,4 G wifi netwerk.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Jammer dat de thermostaat nog niet wil verbinden. Ik raad je toch aan om nog even Wifi 6 uit te zetten, want het kan zijn dat de ATAG thermostaat alleen overweg kan met Wifi 5. Dat is wat anders dan de 5GHz band die je een aparte naam geeft met Extra Wifinetwerk. Wifi 6 zet je dan uit voor de 2,4GHz én de 5GHz band. Voor de volledigheid nog een keer de instructie om dit te doen: 

Hopelijk haalt dit iets uit. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 24, 2025

Bedankt voor de tips maar helaas ook deze wil niet werken. Hij maakt geen verbind met het modem.
Ik denk eraan om de Atag thermostaat door het raam te gooien, grrrrr.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 25, 2025

Kan dit met een Atag zone thermostaat ? ‘Scan de QR-code om een apparaat direct te verbinden met het wifinetwerk op de 2,4 Ghz-band’ 
Zou het het dan wel lukken ?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Welke QR code wil je dan scannen ​@Rob Kempers? Op de Box 12 achterop staat een QR code en als je die scant, dan kun je het Wifi wachtwoord weer kopiëren uit de platte tekst die tevoorschijn komt. Als je bij je Extra Wifinetwerk instellingen je wachtwoord niet hebt aangepast, dan weet je met de QR code scannen dat je wachtwoord 100% klopt. 

Maar misschien is het eens goed om met een schone lei te beginnen, dus weer helemaal weer van vooraf aan. Daarom raad ik je aan om eens de Experia Box te resetten en ook de Atag Zone thermostaat. Je Experia Box en thermostaat worden dan weer teruggezet naar de standaard instellingen en probeer dan eens weer opnieuw te verbinden. Lukt dat niet, probeer dan weer één voor één de tips die hier zijn gegeven. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2025

De wonderen zijn de wereld niet uit, het is gelukt.
Na resetten van de kpn box12  en resetten Atag-zone thermostaat.
In het Extra wifinetwerk 2,4 Ghz, WPA2-personal en 2,4 GHz wifistandaard op b.g.n en wachtwoord gewijzigd.

Bedankt voor alle support.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Helemaal geweldig! Daar ben ik blij om. En nu hopen dat het blijft werken, maar daar ga ik wel vanuit :) 

Dank je voor het delen!