Skip to main content

Ik heb sinds kort een Audi A3 e-tron waarbij de mogelijkheid is om mbv een simkaart verbinding te maken met Audi Connect. 

ik heb via mijn KPN abonnement een Dual simkaart gekregen en 1 van deze simkaarten in de SIMkaart lezer van de Audi gestopt. Echter de lezer geeft de melding “geen Sim kaart aanwezig". Op de fora van Audi lees ik dat de Dual Sim kaart geen oplossing is voor deze functionaliteit. KPN gaf aan dat er dan misschien een 2 abo moet worden afgesloten.

Heeft iemand ervaring met deze situatie?

 

 

Hallo @factsjim , een duo-sim werkt in dit geval hoogstwaarschijnlijk niet goed. Als je je smartphone aan hebt staan werkt de simkaart in de auto niet en omgekeerd.


dank voor je snelle reactie @JanD JanD. Ik begreep van KPN dat zodra het contact van de auto wordt aangezet, de sim-kaart in de kaartlezer van de auto automatisch wordt ingeschakeld en daardoor mijn telefoon wordt uitgeschakeld.

Ik begrijp uit jouw opmerking dat dit dus niet klopt?


Hallo @factsjim je kunt dan beter je smartphone eerst in de vliegtuigstand zetten en dan pas bij de auto activeren en omgekeerd.

 


 

dank voor je reactie @JanD . Zojuist geprobeerd met de telefoon in vliegtuigstand. Maar krijg nog steeds de melding "geen simkaart aanwezig".

 


Dual sim bestaat niet, nouja; het is een telefoon waar 2 simkaarten in kunnen (of 1 x esim en 1 x sim). 

Wat jij bedoelt is duo-sim. Dat is totaal geen oplossing voor dit. Aangezien er maar één toestel "tegelijk” in de lucht mag zijn.

Er moet een apart abonnement in. Een alleen data abonnement is dan het meest praktisch.

Aangezien er geen 'relatie’ tot je andere abonnementen hoeft te zijn kan het ook "data only” bij een andere provider zijn.:wink:


Dank voor je reactie @PeterG  Dan heeft KPN mij dus verkeerd geadviseerd?


Voor dit gebruik is DUO sim inderdaad totaal ongeschikt.

En moet er gewoon een apart data-abonnement in. (Dat zal ook in de handleiding van Audi staan). Het is een M2M toepassing.

Voor de communicatie van de auto zelf met de fabriek/dealer (bv onderhoud-informatie) (en evt. noodcentrale).

Voor jouw communicatie als je in de auto zit zal er Bluetooth aanwezig zijn om je mobiel te koppelen.


tanx @PeterG Ik ga met de klantenservice van KPN schakelen.

 


Mijn aanvulling nog gezien in mijn laatste bericht?


Je bedoelt "…. communicatie als je in de auto zit zal er Bluetooth aanwezig zijn om je mobiel te koppelen..."?

Ja alleen is de communicatie meer dan alleen “de auto zelf met de fabriek/dealer (bv onderhoud-informatie) (en evt. noodcentrale).” Via de data simkaart kun je ook google maps als navigatie gebruiken, software updaten en de auto als hotspot gebruiken voor Wifi.

 


Ah okee. 

Alleen voor deze:

en de auto als hotspot gebruiken voor Wifi.

Zul je dus een “aanzienlijke” maandbundel willen hebben voor het systeem. KPN heeft alleen 1 GB en 10 GB (op maandbasis). Wel aan te vullen met bundels (en overboeken van je telefoon).

Zelf gebruik ik in de auto de Hotspot van m'n mobiel voor wifi voor overige apparaten.


“Zelf gebruik ik in de auto de Hotspot van m'n mobiel voor wifi voor overige apparaten” Dis is dus niet mogelijk in deze auto. Er kan alleen maar een "connect” plaatsvinden als er een werkende simkaart in de sim-kaart lezer is gedecteeerd.


Wat ik doe is in iedere auto mogelijk. Daar is alleen een mobiel voor nodig. In elke smartphone zit ook een Hotspot (die dus wifi genereerd).

 

Maar om de Wifi v.d. auto zélf te gebruiken….tja, dan zal er dus een data-abonnement nodig zijn. Ook voor dat kaartsysteem.


ik heb vandaag mijn simkaart-lezer bij de Audi dealer laten vervangen. Nu werkt alles precies zoals de klantenservice van KPN had voorgesteld:

  • duo sim kaart. 1 in de kaartlezer van de auto, 1 in mijn smartphone
  • als de auto aanstaat, werkt de simkaart van de auto. Anders die van de telefoon.
  • In de auto (als deze aanstaat) kan ik van ALLE functionaliteit gebruikmaken (Audi connect, Google maps als navigatie, benzineprijzen van dichtbij zijnde pomps etc) 

Het lag dus aan de simkaart lezer van de auto.

 

Iedereen bedankt voor de support, replies etc.

 


ik heb vandaag mijn simkaart-lezer bij de Audi dealer laten vervangen. Nu werkt alles precies zoals de klantenservice van KPN had voorgesteld:

  • duo sim kaart. 1 in de kaartlezer van de auto, 1 in mijn smartphone
  • als de auto aanstaat, werkt de simkaart van de auto. Anders die van de telefoon.
  • In de auto (als deze aanstaat) kan ik van ALLE functionaliteit gebruikmaken (Audi connect, Google maps als navigatie, benzineprijzen van dichtbij zijnde pomps etc) 

Het lag dus aan de simkaart lezer van de auto.

 

Iedereen bedankt voor de support, replies etc.

 

Dit gaat voor problemen zorgen 

Ik heb het nog lopen via de dealer 

Maar met een q7 e-tron 

Als jij de gegevens op wil halen 

Of een route naar de auto wil sturen of ff de airco of kachel van te voren wil starten 

Gaat dat niet goed werken met een dubbele sim 

Omdat je telefoon de verbinding gebruikt 

De auto moet een data verbinding hebben 

Je zou een data abonnement kunnen nemen 

Ik zelf gebruik nog de ingebouwde sim/contract 

 


Bedankt voor je reactie peter-keetfm.

Als het klopt wat je zegt, hoe kan het dan dat ik gewoon van de connect diensten in de auto gebruik kan maken (zoeken dichts bijzijnde tankstation + brandstofprijzen etc)  terwijl mijn telefoon aan staat?

 

 


Bedankt voor je reactie peter-keetfm.

Als het klopt wat je zegt, hoe kan het dan dat ik gewoon van de connect diensten in de auto gebruik kan maken (zoeken dichts bijzijnde tankstation + brandstofprijzen etc)  terwijl mijn telefoon aan staat?

 

 


werkt dat ook als je telefoon een actieve 3g/4g/5g (data) verbinding heeft ?

anders lijkt de kans groot dat de auto nog een actief abonnement heeft

wat gebeurd er als je die sim kaart verwijderd ?


Dat heb ik nog niet niet getest. Mocht dit nou niet werken en ik dus toch een aparte simkaart moet bestellen, wat raad je dan aan? Wan ik heb geen behoefte aan een 2e KPN abon van EUR 30 alleen maar voor onbeperkt data.


@factsjim 

misschien heeft u hier wat aan

https://www.audi.nl/nl/web/nl/audi-connect/good-to-know.html

 


tanx ik ga er naar kijken


net contact gehd met Cubic. De geadverteerde sim in de link die je stuurde, werkt alleen maar voor Audi vanaf 2016. 

Helaas is mijn auto van 2015. 

Er is een alternatief: https://wereldwijdwifi.nl/simkaarten/europa_simkaart/

 

 


Met een simkaart ben ik niet bekend 

Mijn q7 e-tron is inderdaad van 2016 

Je kunt ook bij kpn voor een data pakket gaan 

Is meer bedoeld voor data voor bijvoorbeeld tablet 

Maar zou in de auto ook wel werken 

Als je al kpn thuis hebt betaal je 5 euro per maand en 1gb per maand bundel 

https://shop.kpn.com/mobiel/mobiel-internet/


tanx