Skip to main content

Een goede middag,

Ik heb een vraag om op de WiFi Netwerk Setup Pagina te komen, en wel voor het volgende:

Ik ben sinds kort in het bezit van een WiFi weerstation, en wil daarbij op WU (Weather Underground) mijn weerstation online zetten.

Volgens de handleiding en de fabrikant (waar ik inmiddels ook conatct mee heb) moet je het volgende doen:

Dit is wat in de handleiding staat en at de fabrikant aangeeft:

 

Hello,

 

We apologize for the inconvenience.

 

When the “Sainlogic” WiFi is connected successfully, please input the IP address http://192.168.5.1 into any browser, and the “WiFi Network Setup” Page will display.

 

Then, please select your home 2.4G router WiFi and input the password. Fill in with WU device ID and Key. 

 

Save the “WiFi Network Setup” Page and the status display “Connected IP”, then the console WiFi connection succeeds. 

 

Best regards,
Sainlogic

 

En hier gaat het nu om: als ik het aangegeven IP adres gebruik in welke browser dan ook, gebeurt er helemaal niets en wordt het volgende aangegeven: Bad Gateway.

 

De vraag is dan ook: hoe kom ik in De WiFi Setup Pagina om mijn weerstation online te zetten bij Weather Underground (WU)

 

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen. Heb inmiddels vandaag KPN aan de telefoon gehad, wisten het ook niet.

 

Met vriendelijke groet

 

FreBEr

 

 

 

Hallo @FreBer 

 

Volgens de handleiding zend het weerstation zelf een WiFi signaal uit en je moet daar je telefoon of laptop/PC mee verbinden om dat IP adres te kunnen openen.

Daarna zou je alles moeten kunnen instellen:


 


Hallo en bedankt voor de reactie.

 

Onderstaande heb ik inderdaad ook, maar het probleem was dat ik volgens deze handleiding wel Weathercloud online heb kunnen krijgen na een aantal mislukte pogingen, dit werkt nu prima. Vandaar dat ik naar een andere oplossing zoek om Weather Underground ook online te krijgen, en volgens de handleiding en de fabrikant moet je in kunnen loggen op de WiFi Network Setup Page van de router. Mijn vraag is dan ook welk IP adres moet ik daarvoor gebruiken ipv de genoemde: http://192.168.5.1 ?

 

Met vriendelijke groet

FreBer


Om achter het IP adres te komen wat je weerstation nu gebruikt moet je inloggen in de KPN modem/router, dat kan via http://192.168.2.254 eventuele meldingen over onveilige verbindingen kan je negeren en kiezen voor doorgaan.

Als je dat IP adres gevonden hebt kan je daarmee inloggen i.p.v. met dat http://192.168.5.1 IP adres.

 

Je kan hier vinden hoe je inlogt in de verschillende types modem/routers van KPN: https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145


192.168.5.1 gebruikt u alleen tijdens installatie. Daarna nooit meer.

En na installatie zou u dat WiFi netwerk wat het weerstation zelf uitzend uit moeten schakelen. Anders kan iedereen er zo op inloggen. Dat zou niet wenselijk zijn.


Een goede middag Nick83 bedankt voor de reactie,

 

Na het instellen van Weathercloud wat gelukt is, is in het WiFi netwerk het weerstation niet meer terug te vinden. Vandaar dat ik nu de andere oplossing wil gebruiken om Weatherground (WU) toe te voegen.

 

Vriendelijke groet

FreBer


Het weerstation zou te vinden moeten zijn op de manier zoals @GeSp beschrijft.


Een goede middag,

 

Inderdaad ben ingelogd in de router om het IP adres van het weerstation te zoeken, dit is gelukt, maar jammer genoeg als ik dit ip adresgebruik om op de  WiFi Netwerk Setup pagina te komen gebeurt er helemaal niets, terwijl het wel in de router staat.

 

Met vriendelijke groet

 

FreBer

 

 


Jammer dat dat niet werkt @FreBer 

Waarschijnlijk kan dat alleen de 1ste keer, zijn de instellingen ook niet te wijzigen via de Sainlogic app?

Anders zou je hem moeten resetten en weer opnieuw moeten instellen.


Ja inderdaad, wellicht opnieuw beginnen… ik heb dit nog even uitstaan bij Sainlogic zelf, dus nog even afwachten

Bedankt voor de reacties

 

Groet

FreBer


Een goede middag,

Alvorens ik het weerstation ga resetten toch nog even een vraag m.b.t. het IP adres http://192.168.5.1 wat dus niet werkt op de Experia Box 12. (Bad Gateway)

Genoemd IP adres is volop te vinden indien men hierop via google zoekt. de omschrijving van genoemd IP adres is als volgt:

IPv4: 192.168.5.1 is Privégebruik IP.

192.168.5.1 wordt meestal gebruikt voor de externe gateway van het interne netwerk. Vaak is het een Wifi draadloze router of switch met een routeringsfunctie. Als u wilt inloggen op de webadministratie-interface, klikt u op http://192.168.5.1 om naar binnen te gaan. 

 

Probeer het nogmaals wellicht dat een KPN moderator voor mij het juiste IP adres heeft, dus niet 192.168.2.254

 

Nog een laatste poging

 

Bedankt

 

FreBer


Hallo @FreBer 

 

Het is inderdaad een privé IP adres wat voor interne netwerken bedoeld is zoals elk IP adres wat begint met 192.168.
Alleen wordt daar voor thuisnetwerken maar een beperkt gedeelte voor gebruikt, bij KPN hebben ze voor 192.168.2.x gekozen, dat is ook de reden dat 192.168.5.1 niet bereikbaar is zou het IP adres überhaupt aanwezig zijn in je netwerk.
Bij KPN heeft de modem/router 192.168.2.254 als IP adres en dat is dan ook het gateway IP adres in je thuisnetwerk

Dat je die Bad Gateway melding krijgt betekend zoiets als dat het IP adres niet gevonden kan worden omdat er geen route naar de IP range waarin 5.1 zit is ingesteld.

 

Dat 5.1 IP adres heeft niets te maken met een gateway, het is immers het IP adres wat je weerstation heeft als hij nog niet ingesteld is, nadat je hem hebt ingesteld heeft hij een ander IP adres gekregen, dat is het IP adres wat je al hebt gevonden in de KPN modem/router.
Meer IP adressen heeft dat weerstation niet, dus een KPN moderator kan jou daar ook niet aan helpen.


Beste GeSp bedankt voor de reactie.

 

Is toch raar dat je niets kan toevoegen, alleen maar een reset geven ?

 

Zit dus niets anders op dan te resetten ?

 

Groet

FreBer


Ik vind dat ook vreemd maar als je op dat huidige IP adres van het weerstation geen reactie krijgt in de browser dan zou ik ook niet weten hoe je dan wel iets in de instellingen zou moeten wijzigen.

Dan is een reset helaas de enige oplossing.


Beste GeSp bedankt voor de reactie,

 

Helaas ja zal ik een reset moeten uitvoeren, waar ik zowel Weathercloud als WU (Weather Underground) samen zal moeten toevoegen.

 

Groet

FreBer

 


Hallo @FreBer heb je er wel voor gezorgd dat je geen actieve internetverbinding hebt via je modem, draadloos of bekabeld, daarna kun je op het wifi-icoon van het weerstation klikken en inloggen.

Zo werkt het ook vaak als je anderssoortige wifi-apparaten wilt benaderen met een geheel eigen ip-range.

 

 


Beste JanD

 

Bedankt voor de reactie,

 

Het is niet mogelijk om op het WiFi icoon va het weerstation te klikken, dit is geen touch screen scherm,

of ik begrijp het verkeerd, kan ook natuurlijk.

 

Groet

 

FreBer

 

 


Wellicht bedoelen ze met die opmerking waar ik een groen randje om gezet heb dat je op die manier toch weer bij de instellingen kan komen:

Dus 3 seconden op de Min/Max toets drukken tot het WiFi icoontje knippert.
Als dat het is zou je daarna weer met de open Wetherhome  WiFi moeten kunnen verbinden en via 192.168.5.1 bij de instellingen moeten kunnen komen.


Nogmaals dank,

 

Ja dit ken ik, betekent een reset waarbij ik dan beide hopelijk online kan krijgen.

Alleen ik had WUt liever toegevoegd, want had er al problemen mee om Weathergloud online te krigen.

Groet

 

FreBer


Ik had hetzelfde probleem met een Alecto WS-5500 weather station. Setup via de handleiding en de WS-View app voor instellen van de Wi-Fi leek goed te gaan maar de Weatherstation bleef offline in Wunderground.

De methode voor het oproepen van de Weatherstation homepage via IP adres waarmee het verbonden is in het thuisnetwerk heeft voor mij gewerkt. De Wunderground velden voor Device ID en Key waren leeg alhoewel wel ingegeven in WS-View. Ook andere services staan op deze pagina inclusief Weathercloud. ‘En passant’ ook nog een firmware upgrade kunnen doen via die pagina.