Skip to main content

Goedendag,

Ik heb recentelijk een Oculus Quest 2 gekocht. Deze wou ik via de wifi en de app Virtual Desktop verbinden met mijn PC. Dit was allemaal geen probleem, maar de app Virtual Desktop gaf aan dat hij met het wifi netwerk verbonden was met 2,4ghz tegen 192Mbs. Dit terwijl 5ghz nodig is voor een goede streaming.

Aangezien de Experia box 10a 5Ghz ondersteund, leek met dit geen probleem. Omdat na verschillende dingen geprobeerd te hebben Virtual Desktop 2,4Ghz bleef aangeven heb ik de 2,4Ghz radio helemaal uitgezet om zo te forceren dat de 5Ghz verbinding wordt gekozen.

Geen probleem met verbinden maar Virtual Desktop gaf nog steeds aan 2,4Ghz aan met 192Mbs.

Na wat gezocht te hebben op internet kwam ik een post op reddit tegen van iemand die hetzelfde probleem omschreef met onderstaande oplossing:

“Geez. Found the solution. My 5G channel bandwidth was set at 20/40/80/160mhz. Apparently q2 connects at 20mhz. I changed it to 160mhz to force q2 to connect on ax. And there you go, the connection speed is now 1200Mbps and half life is silky smooth!” 

 

Ik wou dit ook proberen in de settings van de Experiabox maar ik zie alleen de optie 20/40/80mhz staan. Is het mogelijk om 80Mhz te forceren in de Experia Box 10a?

 

 

192 mbit via 2,4 GHz? Dat kan helemaal niet. Zo snel is 2,4 GHz niet. Je mag al blij zijn als je zo ongeveer 100 haalt. 192 mbit is onrealistisch. Dat zal vast wel 5 GHz zijn. Kan haast niet anders. Het zal wel verkeerd weergegeven worden. En hoe snel is uw abonnement? Misschien 200 mbit? Als je dan 192 via WiFi haalt, wat is dan het probleem? 

In het citaat wat u aanhaalt word gesproken over ax. Dat is WiFi 6. Dat ondersteund de v10a niet.


Dankjewel voor je reactie Nick83!

Ik ben zeker geen expert maar over dat 192mbit niet te halen zou zijn met 2,4Ghz wifi lees ik dit:

“Under ideal conditions, 2.4 GHz WiFi will support up to 450 Mbps or 600 Mbps, while 5GHz Wi-Fi will support up to 1300 Mbps.”

Zover ik weet klopt deze bewering van u niet ?

En de snelheid van mijn abonnement is volgens mij niet relevant. Het gaat om de snelheid van de wifi verbinding tussen de Experia box en mijn Oculus Quest 2. Zodat ik kwalitatief goed kan streamen van mijn pc, door de ethernet kabel naar de experia box en via de 5ghz wifi naar mijn Oculus 2. Dit moet voor een goede ervaring verlopen via het 5Ghz wifi en dat gebeurd blijkbaar dus niet.

En mogelijk gebeurd dit dus niet omdat de bandbreedte staat op 20/40/80Mhz en dat dan 20Mhz automatisch wordt gekozen door de Quest2. 

Vandaar de vraag is er een mogelijkheid om een bandbreedte van 80Mhz te forceren via de instelling van de router?

 

 

 

 

 

 


Die 192 Mbps zal wel kloppen, in 2.4GHz band is 300Mbps for dual-stream/antenne mogelijk. Goedkoop Wifi (2 euro USB) heeft meestal maar 1 antenne, maar routers wrijwel altijd 2 of meer. Zie o.a. https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009#Data_rates

Maar de grote vraag is wat de vereisten zijn van de app Virtual Desktop?

Streaming heeft weinig bandbreedte nodig, FullHD kan met 5 Mbps toe, ligt eraan hoe modern de codering van het beeld materiaal is. 192 Mbps is onnodig, 10x zo weinig is ook voldoende.

Je kan in WiFi geen bandbreedte forceren, dat is fundamenteel zo. 2.4GHz band is vrije ruimte, er zijn doorgaans andere zenders/verstoorders, zoals magnetron oven. Hoe breder de band dus 40 MHz i.p.v. 20MHz je instelt of toelaat, hoe groter de kans dat er iets anders de link verstoort, dan gaat het haperen, dat is veel erger dan b.v. 20 Mhz instellen en meer stabiele link hebben.


Dankje voor je antwoord.

De vereiste zijn om een 5ghz verbinding te hebben met ongeveer 800Mbs. Iets wat de Experia box v10A makkelijk zou moeten aan kunnen. Maar als ik heel de 2,4GHz verbinding uitzet op de router en alleen de 5Ghz aan staat, wordt die niet als zodanig herkend.

 

ZIen jullie op het tabblad WLAN 5Ghz en bij de optie wireless mode ook alleen de opties “auto” en N-only”?

Ik heb gelezen dat de Expria Box v10a Dual-band 802.11ac zou ondersteunen, dus dan zou je ook mogen verwachten dat dit een optie is om te kiezen.

En is er ergens op de KPN sites een overzicht van de specificatie van de Experia 10A te vinden met een handleiding? Ik krijg het niet gevonden. Ik zie alleen een pagina die stap-gewijs helpt maar daar heb ik niks aan.

 

 

 

 


Hallo @STeven B ,

Bij Mijn V10 (zonder de a dus) kan ik kiezen tussen:

A/N/AC

of 

A/N

of 

N

Bj de bovenste instelling behaal je de hoogste snelheid.

Bij de kanaalbreedte kun je kiezen tussen AUTO of de betreffende beschikbare kanalen.

Dat moet de V10a zeker ook kunnen denk ik.

 


Dankjewel voor je reactie Nick83!

Ik ben zeker geen expert maar over dat 192mbit niet te halen zou zijn met 2,4Ghz wifi lees ik dit:

“Under ideal conditions, 2.4 GHz WiFi will support up to 450 Mbps or 600 Mbps, while 5GHz Wi-Fi will support up to 1300 Mbps.”

Zoals er ook al staat: onder ideale omstandigheden. Lees: laboratorium opstelling met dure hoogkwalitatieve apparatuur. Thuis haal je dat zomaar niet op een standaard provider router.


@Nick83 Dat begrijp ik, daarom heb ik het er ook bijgezet :)

Het gaat me niet om de snelheid van 2,4Ghz. Ik heb ook gelezen dat als de max 450-600 is dat je dan  iets kan verwachten tussen de 200 en 300. Zeker in een flat waar meer storings-bronnen zijn.

Maar dat die de 5Ghz niet als zodaning herkend vind ik wel erg vreemd. Zeker als ik letterlijk op de router heel de 2,4GHz band uitstaat. Als in, er zou alleen een 5GHz netwerk beschikbaar moeten zijn ongeacht de snelheid, dus terug schakelen naar 2,4GHz zou niet mogelijk moeten zijn dan

 

@JanD Bedankt voor je reactie! Mij leek dat ook heel logisch, maar ik zie alleen de optie “auto” en “N only”. Misschien dat er iets kaduuk is aan mijn router?

 


@Nick83 Dat begrijp ik, daarom heb ik het er ook bijgezet :)

Het gaat me niet om de snelheid van 2,4Ghz. Ik heb ook gelezen dat als de max 450-600 is dat je dan  iets kan verwachten tussen de 200 en 300. Zeker in een flat waar meer storings-bronnen zijn.

Maar dat die de 5Ghz niet als zodaning herkend vind ik wel erg vreemd. Zeker als ik letterlijk op de router heel de 2,4GHz band uitstaat. Als in, er zou alleen een 5GHz netwerk beschikbaar moeten zijn ongeacht de snelheid, dus terug schakelen naar 2,4GHz zou niet mogelijk moeten zijn dan

 

@JanD Bedankt voor je reactie! Mij leek dat ook heel logisch, maar ik zie alleen de optie “auto” en “N only”. Misschien dat er iets kaduuk is aan mijn router?

 

Hallo @STeven B misschien kan @Nick83 even reageren als hij een V10a heeft.

Succes.


Hallo @STeven B , ik vond nog een screendump van de WLAN-instellingen op de V10a:

Daarin zie je dat je de bandwith in kunt stellen op maximaal 80, het hoogst haalbare binnen dit modem voor de 5.0-band, dan zit je dus automatisch op de AC-band.

 


De vereiste zijn om een 5ghz verbinding te hebben met ongeveer 800Mbs.

Als ik wat google krijg ik hoofdzakelijk allemaal dezelfde bagger info, alllemaal overkill statements. Ik ga niet langer zoeken, maar op 1 site stond ‘5GHz WiFi recommended’

Die 800Mbps is echt geen vereiste, het is wat mensen zien bij wie het zo naar behoren werkt en die verkondigen dat dan als zou het een vereiste zijn.

 

Maar zo te lezen aan je berichten is dit gewoon een WiFi instel probleem. Het is zeker waar dat je met 802.11ac veel betere resultaten kan bereiken, maar je kan misschien beter eerst eens met een WiFi Manager app een je smartphone kijken wat er allemaal aan buur-wifi in de lucht hangt. Ik doe zit zelf voor testjes ook wel, daarna stel in dan het wifipunt b.v. even op een leeg 20Mhz kanaal. Dat is met zelfgemaakte wifipunten, die kastjes van providers zijn geregeld een gruwel en doen niet wat je wilt. Die v10a spant wel zo ongeveer de kroon.

 

 


Daarin zie je dat je de bandwith in kunt stellen op maximaal 80, het hoogst haalbare binnen dit modem voor de 5.0-band, dan zit je dus automatisch op de AC-band.

Je kan beter Wireless Mode op 802.11ac zetten/forceren. Een ouder protocol kan ook 5GHz zijn. Hoe die V10a dat behandelt weet ik niet, KPN laat dat allemaal in het ongewis.

 


Daarin zie je dat je de bandwith in kunt stellen op maximaal 80, het hoogst haalbare binnen dit modem voor de 5.0-band, dan zit je dus automatisch op de AC-band.

Je kan beter Wireless Mode op 802.11ac zetten/forceren. Een ouder protocol kan ook 5GHz zijn. Hoe die V10a dat behandelt weet ik niet, KPN laat dat allemaal in het ongewis.

 

Hallo @tmoesel , dat liet ik in de screendump zien door de bij de bandwith te kiezen voor 80, dan forceer je de AC-status.

 


@JanD  bedankt voor de screenshot. Helaas heb ik die optie niet. Ik kan alleen 20/40/80 kiezen (en 20 en 20/40). De firmware zou wel zijn aangepast in de tussentijd.

En het lijkt er voor mij op dat sommige opties die volgens mij heel veel routers wel hebben niet op de Experia box 10a (meer) zitten.

Het zou helpen als er een fatsoenlijke handleiding zou zijn vanuit KPN maar zover ik kan lezen is die er gewoon niet. Alleen maar een aantal stompzinnige beperkte zelf help pagina;s waar je niks aan hebt. Heel erg matig vanuit KPN.

Ik ga morgen met KPN contact opnemen, oa over de opties die er blijkbaar ooit waren maar nu niet meer. Gister ook geprobeerd maar de chat klapte eruit omdat er iets mis was. Mogelijk dat ze me kunnen helpen met info of met een Experia box 12. Anders tijd om een fatsoenlijke router te kopen en/of over te stappen naar een provider waar je wel fatsoenlijk informatie kan vinden.

 

 

 

 

 

 


Hallo @STeven B kies dan voor 20/40/80, dan zit je goed en maak je gebruik van de snelle AC-band.

 


@JanD daar staat het al op. Ik ben bang dat mijn Oculus niet fijn samenwerkt met de Experia Box v10a.

Blijkbaar heeft de Oculus wel meer problemen met dualband-routers. Helaas zijn veel van de mogelijke oplossingen die voor die problemen te vinden zijn niet mogelijk met de beperkte firmware die KPN levert. Zoals een bandbreedte van 80MHz forceren zodat die niet standaard de lager 20Mhz band kiest, zoals beschreven in mijn openings-post.

Of misschien ook wel, maar er is nergens een handleiding te vinden van wat de Experia box wel of niet zou moeten kunnen met de firmware die KPN aanlevert. Ik begrijp ondertussen met wat @tmoesel  zegt met “KPN laat dit in het ongewis”. 


@STeven B  Als je snel een oplossing wilt, kan je het beste een eigen los WiFi AP regelen. Gezien de prijs van de Oculus zou ik echt niet te lang sukkelen met een bruikleenrouter van KPN. Als het zo zou werken, dan geen probleem, maar er is iets loos kennelijk en die V10a komt er niet uit en je kan ook niet in detail wat zaken aanpassen.

Maar hoe dan ook, kijk eerst eens met een WiFi manager app in je huis.

Je zou ook b.v. als test voorlopig even een laptop in wifi hotspotmodus kunnen zetten, dus laptop met kabel aansluiten en dan iets van ‘internet delen’ instellen. Is al oeroud principe en kost niks. En dan de Oculus met dat laptop wifipunt verbinden.