Skip to main content

Sinds ca. 2.5 maanden ben ik de LAN-connectie van de SMA omvormer kwijt.

Dit terwijl de connectie van de omvormer al sinds de installatie in 2016 altijd heeft gewerkt.

Ik probeer de SMA-omvormer die bedraad op de experia box V10 is aangesloten te vinden maar krijg deze op mijn bedrade computer via de router niet meer te vinden.

Ook niet na het installeren van nieuwe software van de SMA-omvormer.

Een wifi verbinding is geen optie omdat de omvormer te ver van de router staat.

Geen oplossing maar een ideetje, op het eind vd kabel een wifi kastje aansluiten en dan via wifi verbinden, is ook interessant als test om te zien of dat wel werkt.

NB, normaal ben ik voorstander van kabels, bij PV panelen is draadloos een voordeel in geval van blikseminslag.

Bedankt voor de tip Kees, helaas zie ik nu dat de omvormer draadloos alleen met bluetooth te verbinden is in plaats van WiFi.

Alleen BT, zou dat voor instellen zijn, niet voor de data naar buiten ?

Weet je al zeker dat de kabel in orde is ? Ander apparaat er op aansluiten voor de test.
Maar ik lees hier op dit forum ook  over “up”dates van modems.

NB (alweer) bij onze omvormers was de wifi een optie a E 100,- p/s
Daar heb ik wifi kastje (wat ook “omgekeerd” kan werken) bij gezet.
Die verbinding viel soms weg maar nu met een schakelklok alleen overdag aan, ook weer “opgelost”.

De kabel is in orde.

Ik vind het bizar dat het al 8 jaar heeft gewerkt en dan plotseling niet meer.

Goedemiddag ​@PSEB , dank voor jouw bericht en welkom hier op de Community!

Heb je hier ook al eens contact over opgenomen met de fabrikant? Ik kan vanaf hier ook niet uitsluiten dat zoiets na 8 jaar aan vervanging toe is. Verder heb ik zelf geen ervaring met deze apparatuur dus ik vind het lastig om hier heel diep op in te gaan.

Nog geen contact opgenomen maar dat ga ik zeker doen.

Hartelijk dank.

Reageer