Skip to main content

Ik had een Experia box, Lexmark printer rechtstreeks verbonden 12 meter UTP Cat 5 kabel, printer werkte prima.

Nu Box 12, printer wordt niet herkend, geen lampjes lichten op op beide apparaten.

Kabel vernieuwd (en doorgemeten) door Cat 6 UTP, nog niets.

Printer aangesloten met originele KPN data kabel 10 mtr, printer werkt prima.

Kabel vervangen door Cat 5E FTP (ge-chield) werkt nog niet.

Kabel ingekort naar 10 mtr, werkt niet.

Kabel extreem getest, ader voor ader, aan stekkers gebogen, geen twist, slechte contacten of onderbrekingen, moet goed zijn.

Experia box terug geplaatst, nu zelfde probleem, werkt niet meer.

KPN gebeld, weten geen raad, willen monteur sturen……

Zo moeilijk kan t toch niet zijn?

Wie heeft er raad?

Alvast bedankt.

Grtjs Guido.

 

 

De meeste testers meten alleen of de draadjes goed vast zitten en stroom door laten. Leuk en aardig, maar een utp kabel is meer dan dat. 

Als u een pc of laptop bekabeld aansluit op zo'n zelf gemaakte kabel, heeft u dan wel internet? 

Nee, niets werkt. Wat zou er dan nog meer fout kunnen zijn aan inmiddels 3 kabels die ik gemaakt heb, van cat5 tot FTP cat 6? Je schrijft UTP is meer dan dat. Wat kan er dan nog meer fout zijn?

Kijk nog eens naar de standaard kabel die wel werkt volgens welke standaard deze qua aderparen en twisting in elkaar zit en vergelijk dit met de zelfgemaakte kabel. 

Google eens op T568A en T568B standaard en bepaal volgens welke layout de zelfgemaakte kabel is aangelegd.

Daarnaast is voor een 1Gbps verbinding elke ader inclusief polariteit van belang. Er lopen namelijk + en - signalen overheen en deze moeten matchen. Zelfs als de aderparen overeenkomen maar polariteit verdraait dan kan het al mis gaan na een paar meter.

 

Zeker op een snelheid van 1Gbps. Als er op de v12 of een switch  een mogelijkheid bestaat om de ethernet snelheid naar 100 Mbps te forceren dan kan dit geprobeerd worden om dingen uit te sluiten. Dit werkt over 2 aderparen ipv 4.

 

Dan laatste wat ik nog kan bedenken. Maken 1 van de aders misschien contact met de massa ergens van de kabel of de connector waardoor het ethernet signaal naar nul getrokken wordt.


Soms werkt het wel met een switch ertussen. 
werkt het als je de printer naast het modem zet met een korte gekochte kabel?

 

 


Soms werkt het wel met een switch ertussen. 
werkt het als je de printer naast het modem zet met een korte gekochte kabel?

 

 

Ja, alles werkt, alleen niet mijn zelfgemaakte (12 meter lange) kabels….

 


Heb je ook al eens andere stekkertjes gekocht? Soms passen ze niet lekker aan een van de twee kanten, of is de weerstand toch te hoog. 


Printer aangesloten met originele KPN data kabel 10 mtr, printer werkt prima.

Gewoon dus de originele kabel gebruiken, want dat werkt dus gewoon goed en kan deze 'langdradige' discussie tot een eind komen.

 


Het is een bekend fenomeen dat de LAN poorten van de V12 uitermate kritisch zijn t.a.v. de sterkte van het signaal op de netwerkkabel. Het komt regelmatig voor dat apparatuur op kabels met een te hoge demping niet gezien wordt terwijl andere routers (ook Experia Boxen) daar geen probleem mee hebben.

Je kunt proberen om aan één van de zijden van die kabel een switch te plaatsen zodat de printer via die switch aangesloten is op de V12.

Helemaal juist, kennelijk. Ik heb nu inderdaad een switch naast de V12 staan, en nu doet hij het wel, met mijn zelfgemaakte kabel. Een probleem voor KPN dus, kijken hoe ze het oplossen….


Soms werkt het wel met een switch ertussen. 
werkt het als je de printer naast het modem zet met een korte gekochte kabel?

 

 

Ja, alles werkt, alleen niet mijn zelfgemaakte (12 meter lange) kabels….

 

Inderdaad, met een switch naast de V12 werkt het wel…..probleem voor KNP dus, met de V12, kijken hoe ze het oplossen, bedankt voor de tip.


De meeste testers meten alleen of de draadjes goed vast zitten en stroom door laten. Leuk en aardig, maar een utp kabel is meer dan dat. 

Als u een pc of laptop bekabeld aansluit op zo'n zelf gemaakte kabel, heeft u dan wel internet? 

Nee, niets werkt. Wat zou er dan nog meer fout kunnen zijn aan inmiddels 3 kabels die ik gemaakt heb, van cat5 tot FTP cat 6? Je schrijft UTP is meer dan dat. Wat kan er dan nog meer fout zijn?

Kijk nog eens naar de standaard kabel die wel werkt volgens welke standaard deze qua aderparen en twisting in elkaar zit en vergelijk dit met de zelfgemaakte kabel. 

Google eens op T568A en T568B standaard en bepaal volgens welke layout de zelfgemaakte kabel is aangelegd.

Daarnaast is voor een 1Gbps verbinding elke ader inclusief polariteit van belang. Er lopen namelijk + en - signalen overheen en deze moeten matchen. Zelfs als de aderparen overeenkomen maar polariteit verdraait dan kan het al mis gaan na een paar meter.

 

Zeker op een snelheid van 1Gbps. Als er op de v12 of een switch  een mogelijkheid bestaat om de ethernet snelheid naar 100 Mbps te forceren dan kan dit geprobeerd worden om dingen uit te sluiten. Dit werkt over 2 aderparen ipv 4.

 

Dan laatste wat ik nog kan bedenken. Maken 1 van de aders misschien contact met de massa ergens van de kabel of de connector waardoor het ethernet signaal naar nul getrokken wordt.

Inderdaad, met een switch er tussen werkt het nu wel. Ligt dus aan de V12, kijken hoe KPN dat oplost…. Bedankt voor het meedenken, en je uitgebreide uitleg.


probleem voor KNP dus, met de V12, kijken hoe ze het oplossen...

Dat lossen ze niet op ... denk ik ...


Het is een bekend fenomeen dat de LAN poorten van de V12 uitermate kritisch zijn t.a.v. de sterkte van het signaal op de netwerkkabel. Het komt regelmatig voor dat apparatuur op kabels met een te hoge demping niet gezien wordt terwijl andere routers (ook Experia Boxen) daar geen probleem mee hebben.

Je kunt proberen om aan één van de zijden van die kabel een switch te plaatsen zodat de printer via die switch aangesloten is op de V12.

Switch wordt ook niet herkend net als een labtop, e.d. helaas. De zelfgemaakte kabels zijn van betere kwaliteit als de originele!

Ik had de switch naast de printer gezet, en toen werkte het niet. Nu de switch naast de V12 gezet, en nu werkt het dus wel…


Allemaal bedankt voor het mee denken. Kennelijk heeft de V12 een probleem met alles wat niet standaard KPN is. Ik heb een switch naast de V12 geplaatst en nu werkt alles weer. Het ligt dus niet aan de kabel, maar aan de V12. Kijken hoe KPN dit gaat oplossen.