Skip to main content

Beste allemaal,

Ik wil mijn netgear switches (GS105E en GS108E) gaan vervangen voor de Gigabit uitvoeringen. Dit zijn de GS105GE en de GS108GE. Op KPN webshop kan wel zien dat de GS105GE IGMP snooping aan kan, maar ik vind helaas nergens of de 108GE dit ook kan. Ik had in een vorige topic van mij gelezen dat alles waar de E achterstaat bij Netgear geschikt is voor IGMP snooping.

Weet iemand of de GS108GE of GS116GE geschikt zijn voor IGMP snooping, en of deze ook in toekomst gebruikt kunnen worden voor de KPN TV+ box?

De GS105E ondersteund gewoon gigabit hoor.…

 


@Nick83 de KPN monteur vandaag hier die zei mij dat ik beter de GS105GE en GS108GE kan nemen in combi met Fritz!box en pari-bonding zodoende dat ik beetje zat  te zoeken en lezen over die 2 switches. Schijnt wel verschil te zijn tussen de E en GE uitvoeringen.


@Nick83 de KPN monteur vandaag hier die zei mij dat ik beter de GS105GE en GS108GE kan nemen in combi met Fritz!box en pari-bonding zodoende dat ik beetje zat  te zoeken en lezen over die 2 switches. Schijnt wel verschil te zijn tussen de E en GE uitvoeringen.

Als jij nu een GS105Ev2 en GS108Ev3 gebruikt dan is het echt pure onzin om die te gaan vervangen.


En de GS105GE ondersteund geen IGMP snooping. 


Hi @PiPo-Sido! Kun je met de antwoorden hierboven uit de voeten? Als ik op de datasheet van Netgear voor de GS108 en 105 kijk (zonder de GE) dan zie ik IGMP snooping daar niet in genoemd worden. 

Je zou eventueel contact met Netgear op kunnen nemen om te vragen hoe het zit met de GE uitvoeringen. Ik ben benieuwd wat zij aangeven! 


Als ik op de datasheet van Netgear voor de GS108 en 105 kijk (zonder de GE) dan zie ik IGMP snooping daar niet in genoemd worden. 

Klopt, je moet ook altijd de E uitvoeringen hebben voor IGMP snooping.


En de GS105GE ondersteund geen IGMP snooping. 

De GS105GE heeft wel IGMP snooping https://www.kpnwebshop.com/switches/producten/netgear-5-port-switch1/2?origin=2979, buiten dat heb ik op de switch geen decoder aangesloten zitten. Gaat mij erom dat de GE uit testen en andere forums beter werkt met Unmanaged protocol.


Hi @PiPo-Sido! Kun je met de antwoorden hierboven uit de voeten? Als ik op de datasheet van Netgear voor de GS108 en 105 kijk (zonder de GE) dan zie ik IGMP snooping daar niet in genoemd worden. 

Je zou eventueel contact met Netgear op kunnen nemen om te vragen hoe het zit met de GE uitvoeringen. Ik ben benieuwd wat zij aangeven! 

Volgens de monteur bleek bij uit testen dat op moment mijn GS105E van modem los was de snelheid om hoog ging op zijn test toestel, op moment de GS105E er aan ging zakte die weer nar 70-72Mbps. Ook KPN Service Plus zei dat ik beter de GS105GE of ook wel de GS105 Gigabit E uitvoering genoemd kan gebruiken.


_

Gaat mij erom dat de GE uit testen en andere forums beter werkt met Unmanaged protocol.

Daar kan ik me niets bij voorstellen. De E versie werkt net zo goed als de GE versie.


"Unmanaged" is geen protocol. Unmanaged betekent dat het ding geen webinterface heeft. De E uitvoering heeft dat wel. Daarop kun je inloggen, net als op de Experiabox of KPN Box bij wijze van spreken. De GS105E is dus ... "managed".

De GS105GE heeft geen webinterface en is daarom dus "unmanaged".

Het is soms wel wat verwarrend, want op sommige sites en datasheets staat ook dat de GS105E unmanaged is. Daarmee word dan bedoelt dat het ding niet centraal beheerd kan worden. Dat kan bij de duurdere switchen wel. Als je er daar 30 van hebt in je bedrijf, dan kun je die vanuit 1 centraal control panel aansturen. Dat kan met de GS105E niet. En daarom is die volgens sommige sites unmanaged. 


@Nick83 aan mijn GS105E hangt een Lan Cat6 kabel rechtstreeks op Fritz!box 7583, vanaf de switch heb ik 1 HP Z400, een Pi3 en Pi4 aangesloten. De beide Pi's feeden ADSB websites en ook mijn rebroadcasting naar Duckdns website. De monteur heeft vanaf fritz!box alles los gekoppeld gehad en 1 voor 1 de lan kabels terug gezet, op het moment dat de switch er aan ging poef van 85Mbps naar 70Mbps. Toen heeft die op de switch alle lan kabels eruit gehaald dus dat de switch alleen Lan1 verbonden had naar de fritz!box, ook dan bleef die op 70-72Mbps hangen, ging de switch eruit bij Fritz!box kwam de snelheid terug naar 80-85Mbps. Hij heeft toen zijn test GS105GE / Gigabit geprobeerd en die behield wel de snelheid op 80-85Mbps. Dus blijkbaar kan de GS105E niet overweg met of de fritz!box of is die stuk. Hij heeft toen een andere GS105E geprobeerd die ik nog had liggen helemaal gereset naar fabriek instelling zelfde probleem snelheid zakt weg bij GS105E aan de modem. Hij zei dat ik voor mijn setup toch naar de GS105GE zou moeten gelukkig geen decoder eraan hangen dus ik zou zo kunnen wisselen. Helaas kan KPN helpdesk niet zeggen dat ze de GE uitvoering opsturen als die aanvinken “Stuur klant een switch” krijg ik weer de E uitvoering. Ben dus aan het kijken marktplaats voor 2de hands GS105GE en dan eens kijken wat die doet. Ik heb ruim 30% verlies na de switch.


Helaas kan KPN helpdesk niet zeggen dat ze de GE uitvoering opsturen als die aanvinken “Stuur klant een switch” krijg ik weer de E uitvoering. Ben dus aan het kijken marktplaats voor 2de hands GS105GE en dan eens kijken wat die doet. Ik heb ruim 30% verlies na de switch.

Je wilt ook geen GE uitvoering, je moet de gewone E uitvoering hebben.

De E uitvoering moet met twee vingers in z'n neus veel hogere snelheden aankunnen dus die 30% verlies ligt vast ergens anders aan.

Zet op die swictches de loop detection eens aan, heb je dan een betere "throughput".


... op het moment dat de switch er aan ging poef van 85Mbps naar 70Mbps. 

Alleen de switch waar verder nog geen apparaten op aangesloten waren? Andere kabel geprobeerd? 


@wjb ik heb die aangezet en merk idd meer snelheid, wat raad jij aan met Flow Control? Die staat nu op disbable.

@Nick83 we hebben 2 andere switch geprobeerd, lan kabels zijn nieuw en ook getest door monteur en die waren goed.


@wjb ik heb die aangezet en merk idd meer snelheid, wat raad jij aan met Flow Control? Die staat nu op disbable.

Die moet je op disable laten staan.

Wat is er eigenlijk allemaal op de switches aangesloten?


Mijn foon is op dit moment verbonden via een SuperWiFi die achter 7 switchen (en extra router) zit. Als er bij elke switch 15 mbit af zou gaan, dan zou dat niet best zijn 😄


@wjb ik heb die aangezet en merk idd meer snelheid, wat raad jij aan met Flow Control? Die staat nu op disbable.

Die moet je op disable laten staan.

Wat is er eigenlijk allemaal op de switches aangesloten?

Op de GS105E een HP Z400 en 2 Raspberry pi's (pi'3 en pi'4) verder niks. Ik gebruik een VRS software programma om ADSB websites te feeden (zoals fr24 etc) dus ik heb nog al wat poorten open staan op Fritz!box, dacht dat Flow Control daar voor was?


Ik gebruik een VRS software programma om ADSB websites te feeden (zoals fr24 etc) dus ik heb nog al wat poorten open staan op Fritz!box, dacht dat Flow Control daar voor was?

Daar hoef je flowcontrol niet voor aan te zetten, dat leidt alleen maar tot overhead.