Skip to main content

Ik kom van Ziggo TV af. De Ziggo Nextbox heeft een HDMI ARC poort.

Die box liep dus direct mijn Soundbar (Samsung 930) in op HDMI ARC poort. En andere HDMI port liep richting mijn Samsung TV 65QN95.

Dit werkt prima. Helaas heeft de KPN VIP5202 geen ARC ondersteuning (toch?)?

Wat is dan de beste manier om dit aan te sluiten en het liefst maar 1 afstandbediening te gebruiken?

KPN afstandbediening is al gekoppeld aan TV.

Dat kan precies hetzelfde aangesloten worden maar dan met een optische kabel (Toslink) tussen de 5202 en de soundbar.

Ik zie overigens maar één hdmi poort op de achterzijde van een Ziggo Next en dus vraag ik me nu af wat je bedoelt met die andere hdmi poort.

Is dat een poort op jouw Soundbar?


Pakt tv het dan allemaal net zo automatisch op? Soundbar gaat ook auto aan en harder en zachter enzo met 1 afstandsbediening. 

Ik dacht dat dat juist kwam door ARC?


Ik dacht dat dat juist kwam door ARC?

ARC staat voor Audio Return Channel en een hdmi ARC poort is dan ook primair voor het terugleiden van geluid vanuit de televisie naar een soundbar of home cinema set.

Op een settopbox zie je normaliter ook geen hdmi ARC poort en die is ook helemaal niet nodig.

Jouw bericht nog even teruglezend denk ik dat jij jouw Ziggo Next box dus op de soundbar had aangesloten en dat vanuit de soundbar weer een hdmi kabel naar de televisie ging. Klopt dat?

Zo ja dan zou dat ook precies zo moeten kunnen met een 5202.

Zelf heb ik de 5202 met de hdmi kabel op mijn Sony televisie aangesloten en loopt er via de hdmi-ARC poort van de televisie weer een hdmi kabel naar mij Sony home cinema set. Tevens loopt er een optische kabel vsn mijn 5202 naar de Sony home cinema set.

Niet hdmi-ARC maar hdmi-CEC zorgt ervoor dat de soundbar of home cinema set mee aan en uit gezet wordt en dat volume geregeld kan worden.


Ik dacht dat dat juist kwam door ARC?

ARC staat voor Audio Return Channel en een hdmi ARC poort is dan ook primair voor het terugleiden van geluid vanuit de televisie naar een soundbar of home cinema set.

Op een settopbox zie je normaliter ook geen hdmi ARC poort en die is ook helemaal niet nodig.

Jouw bericht nog even teruglezend denk ik dat jij jouw Ziggo Next box dus op de soundbar had aangesloten en dat vanuit de soundbar weer een hdmi kabel naar de televisie ging. Klopt dat?

Zo ja dan zou dat ook precies zo moeten kunnen met een 5202.

Zelf heb ik de 5202 met de hdmi kabel op mijn Sony televisie aangesloten en loopt er via de hdmi-ARC poort van de televisie weer een hdmi kabel naar mij Sony home cinema set. Tevens loopt er een optische kabel vsn mijn 5202 naar de Sony home cinema set.

Niet hdmi-ARC maar hdmi-CEC zorgt ervoor dat de soundbar of home cinema set mee aan en uit gezet wordt en dat volume geregeld kan worden.

Ja, liep zo:

STB (ARC HDMI) --> Soundbar (ARC HDMI) 

Soundbar --> TV

Deze opstelling werkt niet met KPN STB. Als ik TV audio op Soundbar zet (wat ik dus voorheen ook had) dan hoor ik niks. Zet ik de TV op TV audio dan heb ik wel geluid.

Signaal wordt dus wel via Soundbar doorgegeven.


Deze opstelling werkt niet met KPN STB. Als ik TV audio op Soundbar zet (wat ik dus voorheen ook had) dan hoor ik niks. Zet ik de TV op TV audio dan heb ik wel geluid.

Signaal wordt dus wel via Soundbar doorgegeven.

Dus met de instelling TV audio op TV werkt het wel naar behoren?


Deze opstelling werkt niet met KPN STB. Als ik TV audio op Soundbar zet (wat ik dus voorheen ook had) dan hoor ik niks. Zet ik de TV op TV audio dan heb ik wel geluid.

Signaal wordt dus wel via Soundbar doorgegeven.

Dus met de instelling TV audio op TV werkt het wel naar behoren?

Met de oude/huidige opstelling werkt de TV als ik audio op TV zet ipv op Soundbar dan werkt het wel ja.

 

Als ik mij niet vergis had mijn Ziggo STB dit ook alleen

heeft Ziggo dan een optie dat je in de STB zeggen dat audio via soundbar liep. Zo een soort optie kwam ik in KPN STB niet tegen. (Dit weet ik niet 100% zeker, de opstelling werkte al jaren op de huidige manier)


Met de oude/huidige opstelling werkt de TV als ik audio op TV zet ipv op Soundbar dan werkt het wel ja.

En komt het geluid dan uit de soundbar of uit de televisie? 


Wanneer ik de audio op TV zet komt de audio alleen uit de TV. Excuus was niet helemaal duidelijk.

Wanneer ik de HDMI direct vanuit STB in TV doe en ook HDMI van TV in Soundbar IN doe dan zal het wel werken denk ik. 

Maar dan kiest Soundbar niet direct juiste kanaal en gaat hij niet automatisch aan (als ik mij even niet vergis). Vandaar dat de huidige setup de beste was voor toenmalige opstelling waarbij STB een ARC HDMI poort heeft.


Oké, zou jij dan eens het onderstaande willen proberen.

De hdmi kabel afkomstig van de STB gaat niet in de hdmi-arc maar in een andere hdmi ingang van de soundbar.

De kabel tussen soundbar en televisie gaat aan beide zijden via de hdmi-ARC poort en je zorgt ervoor dat ARC aan staat op de televisie. Werkt het nu wel?

Let op: Je zult nu wellicht een andere hdmi poort op jouw televisie gebruiken en dus zal je die poort moeten selecteren om naar te "kijken".


Oké, zou jij dan eens het onderstaande willen proberen.

De hdmi kabel afkomstig van de STB gaat niet in de hdmi-arc maar in een andere hdmi ingang van de soundbar.

De kabel tussen soundbar en televisie gaat aan beide zijden via de hdmi-ARC poort en je zorgt ervoor dat ARC aan staat op de televisie. Werkt het nu wel?

Let op: Je zult nu wellicht een andere hdmi poort op jouw televisie gebruiken en dus zal je die poort moeten selecteren om naar te "kijken".

Excuus mijn administratie klopte niet. Ik heb alles even van muur gehaald. Het loopt zo:

 

STB (HDMI) => (HDMI) Soundbar (ARC HDMI, die poort staat ook TV bij) => (ARC HDMI, poort 3) TV

De Soundbar heeft een HDMI en optical en HDMI ARC waar dus duidelijk TV bij staat.

Nog steeds jouw suggestie proberen dan?

Dus ook de Ziggo STB had geen ARC HDMi poort. Nogmaals excuus voor de verwarring.


Excuus mijn administratie klopte niet. Ik heb alles even van muur gehaald. Het loopt zo:

STB (HDMI) => (HDMI) Soundbar (ARC HDMI, die poort staat ook TV bij) => (ARC HDMI, poort 3) TV

Dat is dus al precies zoals ik voorstelde en dat zou eigenlijk ook gewoon moeten werken.

Wat je nog kunt proberen is om de STB met de hdmi kabel rechtstreeks op de televisie aan te sluiten en daarbij de hdmi kabel tussen de televisie en de soundbar wel te laten zitten.

Ook dit zou moeten werken omdat het geluid dan via de hdmi-ARC (audio return channel) naar jouw soundbar teruggeleid zou moeten worden.

Een andere optie is om daarnaast ook nog een optische kabel tussen STB en soundbar te gebruiken. Ik gebruik deze optie omdat ik daarmee via de STB radio kan luisteren zonder dat de televisie aan hoeft te staan.


Excuus mijn administratie klopte niet. Ik heb alles even van muur gehaald. Het loopt zo:

STB (HDMI) => (HDMI) Soundbar (ARC HDMI, die poort staat ook TV bij) => (ARC HDMI, poort 3) TV

Dat is dus al precies zoals ik voorstelde en dat zou eigenlijk ook gewoon moeten werken.

Wat je nog kunt proberen is om de STB met de hdmi kabel rechtstreeks op de televisie aan te sluiten maar de hdmi kabel tussen de televisie en de soundbar wel te laten zitten.

Ook dit zou moeten werken omdat het geluid dan via de hdmi-ARC (audio return channel) naar jouw soundbar teruggeleid zou moeten worden.

Een andere optie is om daarnaast ook nog een optische kabel tussen STB en soundbar te gebruiken. Ik gebruik deze optie omdat ik daarmee via de STB radio kan luisteren zonder dat de televisie aan hoeft te staan.

Maar ik heb even gekeken, dit werkt ook niet direct op Ziggo STB. Daar moet je in het menu aangeven dat geluid via Soundbar loopt. Er is geen optie in de KPN STB die opgezet moet worden?

STB werkt op dit moment niet (ander topic voor aangemaakt, pfsense) dus kan dit nu verder even niet testen.


Het bijzonder is nu dat netflix en YT via TV nu ook geen geluid meer geven via de sounbar. Schakel ik terug naar geluid direct via TV dan wel. (En dan komt geluid via TV)


Er is geen optie in de KPN STB die opgezet moet worden?

Dat hoeft ook niet, dat stel je namelijk in op jouw televisie. Daar definieer je of het geluid via de hdmi-ARC poort doorgezet moet worden. Op een Sony televisie doe je dat door aan te geven dat niet de TV-speakers gebruikt moeten worden maar het audiosysteem.

Hoe dat op jouw samsung ingesteld kan worden weet ik niet maar ik neem aan dat dat op een soortgelijke wijze mogelijk is.


Het bijzonder is nu dat netflix en YT via TV nu ook geen geluid meer geven via de sounbar. Schakel ik terug naar geluid direct via TV dan wel. (En dan komt geluid via TV)

Hij springt steeds terug naar Soundbar Q930B (HDMI) als geluidsuitvoer. Als ik hem zet op TV + Soundbar Q930B (HDMI) dan hoor ik de geluidjes van de TV zelf weer. (Het pling pling)

 

maar zodra ik YT of KPN of Netflix aan zet dan hoor ik hoor niks. kijk ik weer bij geluidsuitvoer dan staat die weer verkeerd.


Dan toch maar even een Toslink optische kabel tussen de 5202 en de soundbar.


Dan toch maar even een Toslink optische kabel tussen de 5202 en de soundbar.

Dit heeft niks met de 5202 te maken (toch?). Die staat uit en los gekoppeld, want werkt even niet meer zoals ik eerder zei.

 

Ik begrijp dit niet zo goed deze setup draait al maanden prima (met uitzondering van KPN app, die is nieuw) YT en NF worden dagelijks bekeken.


Dan toch maar even een Toslink optische kabel tussen de 5202 en de soundbar.

Dit heeft niks met de 5202 te maken (toch?). Die staat uit en los gekoppeld, want werkt even niet meer zoals ik eerder zei.

 

Ik begrijp dit niet zo goed deze setup draait al maanden prima (met uitzondering van KPN app, die is nieuw) YT en NF worden dagelijks bekeken.

Op welk apparaat staan die YouTube en Netflix apps, is dat op de STB of op de televisie?


Dan toch maar even een Toslink optische kabel tussen de 5202 en de soundbar.

Dit heeft niks met de 5202 te maken (toch?). Die staat uit en los gekoppeld, want werkt even niet meer zoals ik eerder zei.

 

Ik begrijp dit niet zo goed deze setup draait al maanden prima (met uitzondering van KPN app, die is nieuw) YT en NF worden dagelijks bekeken.

Op welk apparaat staan die YouTube en Netflix apps, is dat op de STB of op de televisie?

TV. Zet ik soundbar uit dan werkt geluid prima via de TV.

Soundbar krijgt de signalen wel, harder/zachter werkt ook alleen het geluid komt er niet uit.

 

KPN STB heb ik even spanning afgehaald om te troubleshooten en werkt zoals ik zei niet. Probleem met PfSense, daar heb ik ander topic voor aangemaakt.


Hallo @Operations8 zelf heb ik de tv via een HDMI-kabel op de KPN-decoder aangesloten.

Mijn soundbar heb ik met een SP/DIF-kabel aangesloten op de KPN-decoder.

Het voordeel daarvan is dat ik radio kan luisteren zonder het tv-toestel aan.

 


Hallo @Operations8 zelf heb ik de tv via een HDMI-kabel op de KPN-decoder aangesloten.

Mijn soundbar heb ik met een SP/DIF-kabel aangesloten op de KPN-decoder.

Het voordeel daarvan is dat ik radio kan luisteren zonder het tv-toestel aan.

 

Dank voor je suggestie. Die was al eerder voorbij gekomen, maar daar ben ik op dit moment nog niet. Soundbar wil nu helemaal niet en STB werkt nog niet ivm pfsense. Daar heb ik ander topic voor aangemaakt.


TV. Zet ik soundbar uit dan werkt geluid prima via de TV.

Soundbar krijgt de signalen wel, harder/zachter werkt ook alleen het geluid komt er niet uit.

Dan heeft dat dus niets met de aangesloten STB immers die speelt daarbij geen enkele rol. Als jij de hdmi kabel tussen STB en soundbar loskoppelt dan heb je waarschijnlijk nog steeds dat het geluid van Netflix en youTube niet afgespeeld wordt, klopt dat?


TV. Zet ik soundbar uit dan werkt geluid prima via de TV.

Soundbar krijgt de signalen wel, harder/zachter werkt ook alleen het geluid komt er niet uit.

Dan heeft dat dus niets met de aangesloten STB immers die speelt daarbij geen enkele rol. Als jij de hdmi kabel tussen STB en soundbar loskoppelt dan heb je waarschijnlijk nog steeds dat het geluid van Netflix en youTube niet afgespeeld wordt, klopt dat?

 

Klopt. De HDMI kabel heb ik (net als de stroomkabel) uit de STB gehaald.

 

Wat ook vreemd is (zie foto) als ik YT kijk en dan even naar het menu ga en de audio output op juiste kanaal zet (bolletje 3 = TV + Soundbar) dan gaat het wel goed. Dus dan hoor ik het YT geluid via Soundbar.

 

maar ga ik vervolgens uit het menu en heropen ik de YT app dan hoor ik weer niks.

Kijk ik vervolgens in het menu naar audio output dan staat die weer op bolletje 2 (Soundbar HDMI)


Ik hoop dat er iemand met een Samsung televisie zal reageren om dit issue te tackelen.


Ik hoop dat er iemand met een Samsung televisie zal reageren om dit issue te tackelen.

Ik ben nu met STB bezig met testen vanuit andere topic. Dus HDMI weer even in STB en nu heb ik wel geluid bij YT, NF en KPN app.