Skip to main content
Vraag

BiDi module fiber (laten) aanleggen?

  • 7 September 2024
  • 7 reacties
  • 77 keer bekeken

Vanuit de meterkast wil ik 1 of 2 fiber kabels laten trekken naar mijn kantoor op 2e verdieping. Dit gaat een verbinding worden tussen twee Ubiquiti Enterprise 8 PoE switches en hun 10Gbe SPF+ poorten.

Er gaan al 2 Cat5e kabels elk door een eigen buis van de meterkast naar mijn kantoor, 1 van die buizen kan voor het glasvezel worden gebruikt.

  1. Een BiDi module past natuurlijk niet door de buis, dus zal die module er ter plekke opgezet moeten worden. RJ45 zelf doen lukt nog wel, fiber nog nooit gedaan (en dus ook geen tools voor in huis). Wat filmpjes bekeken en ziet er vrij finicky uit, denk dat ik dat beter kan uitbesteden…? Is dit iets wat de locale elektriciën in principe moet kunnen of moet ik naar iemand met specifiekere skills op zoek?
  2. Zijn er wandcontactdozen voor om dit netjes op te lossen of is het gewoon kwestie van fiber uit de muur laten komen en direct in de switch steken...?

Ga er maar vanuit dat de lokale elektricien da niet kan. Wat u wilt komt bijna nooit voor. Niemand wil dit. Want dit heeft helemaal geen nut. Via een utp kabel is 10 gbit haalbaar. En zelfs nog meer als je wilt. Dus waarom glasvezel? 


@gxjansen Je kan een prefab-glasvezel (met groen/blauw connectoren aan 2 einden) kopen voor gewenste lengte en met een kabeltrekker door de buizen trekken. De connector vast maken aan de kabeltrekker met duct tapes en gewoon trekken zoals je gewenst bij andere kabel, het is veel eenvoudiger dan UTP kabels omdat de kabel veel dunner zijn.

Hier is een voorbeeld hoe je de kabeleinde vast maakt aan de kabeltrekker

 


@Nick83 1) omdat ik geen switches heb met 10Gbe RJ45 poorten, 2) als ik UTP gebruik op de SFP+ poorten heb ik 2x een SFP+ Transceiver Module nodig en dat is A) veel duurder en 😎 verbruiken die dingen veel energie en worden ze heel erg heet.


@TDN in een SFP(+) module gaat meestal een glasvezel stekker met 2 kabels (zoals op onderstaand plaatje) toch? Nu ligt er geen banaan naast dus de maat is wat lastig inschatten, maar deze stekker ziet er alsnog uit alsof dat te groot is om door een PVS buis heen te trekken…? 🙂

 


punt 2 is opgelost: dat bestaat blijkbaar: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/glasvezelframeset_2x_e2000_sc-simplex_lc-duplex-359060?PROVID=2809 :)

 


@Nick83 1) omdat ik geen switches heb met 10Gbe RJ45 poorten, 2) als ik UTP gebruik op de SFP+ poorten heb ik 2x een SFP+ Transceiver Module nodig en dat is A) veel duurder en 😎 verbruiken die dingen veel energie en worden ze heel erg heet.

De vraag "waarom glasvezel" was meer in z'n algemeenheid gesteld en niet specifiek aan u. De meeste mensen hebben niet zulke switchen als die u heeft en vinden ze veel te duur.


@gxjansen Hier zijn dubbele connectoren, een single connector is ongeveer 4-5mm dik (ongeveer half zo groot als een RJ45-steker) en kan makkelijk door pvc-buizen.

Hier zijn de afmeting voor de connectoren op jouw afbeelding

 


Reageer