Skip to main content

Ik heb onlangs mijn 7590 - die prima werkte met de mail - omgeruild voor een 7590 AX vanwege WiFi 6 op mijn Apple apparaten. Het websurfen is supersnel maar na een paar dagen klungelen werkt mijn standaard e-mail met IMAP nog steeds niet op mijn Mac en ook niet op de Ipad / Iphone, maar mijn kpnmail, googlemail en AppleMail werkt wel. 

Die IPad en IPhone mail werkt wel als ik thuis op die apparaten de WiFi uitschakel en dan via het mobiele netwerk de mail ophaal. Het moet dus in de router zitten. Ik denk dat de poorten geblokkeerd worden want ik zie op de Mac in de mail account instelling de IMAP mail op rood staan en kpnmail etc. op groen.

Wat kan ik doen om de juiste poorten te openen of instellingen aan te passen?

Waarschijnlijk is het een Apple Mail gerelateerd probleem. Zojuist heb ik OUTLOOK geïnstalleerd op de Mac en als test en daarop mijn 6 email accounts geïnstalleerd. Daar doen de 2 IMAPS het wel in OUTLOOK maar nog steeds niet in Apple Mail (mijn voorkeur!). Het heeft wel te maken met de 7590 AX (sinds de omwisseling heb ik het probleem), die met Apple Mail via LAN of WIFI geen IMAP mail ophaalt. De Apple mail werkt dus wel als ik de LAN en WIFI uitschakel en verbinding maak met de hotspot van mijn iPhone en het KPN mobiele netwerk. Welke APPLE DESKUNDIGE heeft een goede tip? 


Hallo @Ab-KPN-7590AX 

 

Voor IMAP gebruik je toch bij alle via IMAP ingestelde e-mailadressen dezelfde poort 993 neem ik aan?
Dan kan die poort niet geblokkeerd zijn als het wel werkt bij kpnmail.

Is/Zijn het domein(en) van de e-mailadressen die niet werken wel bereikbaar via je thuis internetverbinding, het zou een DNS probleem kunnen zijn.
Had je in de 7590 andere DNS servers ingesteld dan wat er nu ingesteld staat in de 7590AX?

Krijg je in een terminal venster op de mac via host <mailservernaam> wel een IP adres terug of krijg je een melding dat de host niet gevonden kan worden?

 

Of het voor IMAP ook geldt weet ik niet maar de Outlook app laat b.v. Exchange mail (van een lokale/bedrijfs exchange server) via Microsoft zelf lopen en zolang de betreffende mailserver DNS records wel bij Microsoft te vinden zijn werkt het daarmee dus wel.

 


Eerst even een paar domme vragen:

heb je de instellingen uit de 7590 ge-exporteerd, en weer geimporteerd in de 7590Ax? of heb je de FB-ax via de wizzard geconfigureerd? Staat de laatste firmware erop

Zit het juiste KPN profiel erin met default DNS instellingen, even checken bij de toegangsgegevens of aanbiedersdiensten aan staan. Zit er iets bijzonders bij IPv6? Wat doet het als je IPv6 uitzet op de router.

Op mijn mac geen probleem, Ik neem aan dat je de instellingen van netwerk default hebt staan en de mailinstellingen al gecontroleerd hebt. Welk macOs staat erop?

 


Dank voor de reacties, dat helpt nadenken. Ik heb geen import gedaan maar alles wel 3 maal opnieuw geconfigureerd vanaf zero via de wizzard. De nieuwste versies op Fritz (07,31) en ook Mac Ventura 13.1. Instellingen naar NL en dan via het KPN-profiel geconfigureerd. IPv6 uitzetten geeft geen verandering. 

 

Als ik de LAN/WIFI uitzet en de Mac via mijn mobiel verbind doen de twee IMAP mail adressen van SEBSOFT het wel…. 


Moet ik - na IPv6 uitschakelen - de MAC en/of FB opnieuw opstarten?  


Nee, opnieuw starten oid hoeft niet, na opnieuw aanzetten van ipv6 zal dhcp zelf de nummers weer uitdelen.

 

Vreemd verhaal inderdaad.

Heb je op de mac de accounts al eens opnieuw aangemaakt? Ik zie wel, maar dat kan aan mij liggen dat je de instellingen van apple mail niet meer kan aanpassen.


Wat betreft de accounts op de mac heb ik die al opnieuw aangemaakt. Dat lukt alleen als ik de mac niet via de WIFI / LAN (uit) maar via het internet van mijn mobiel verbind.

De instellingen van apple mail kan ik wel aanpassen in mail / instellingen / accounts / serverinstellingen. 


ZOU KPN-VEILIG OP DE MAC DE BOEL KUNNEN BLOKKEREN? Hoe schakel ik die uit?


Hoi @Ab-KPN-7590AX, het lijkt mij sterk dat KPN Veilig het mailverkeer blokkeert, maar wie weet. Je kan KPN Veilig verwijderen. Je kan dan eens kijken of het werkt. 


Ik heb het idee dat KPN mijn SMT en IMAP emailadressen van SEBSOFT als spam ziet en de poorten dichtgooit


WIE O WIE HEEFT DE OPLOSSING?


Ik heb in de uitgaande mail nu de kpnmail geselecteerd. De binnenkomende mail op de MAC blijft echter geblokkeerd via de wifi / lan 7590 AX. Maar als ik de MAC verbind met het KPN-mobiele netwerk dat komt er wel mail binnen! Is er iets mis of anders met de 7590 AX? Mijn vorige 7590 (zonder wifi-6) deed het probleemloos op de mail accounts. Ligt het aan de Apple Mail instellingen? Wie kan helpen?  


Ik durf het niet te zeggen waar het precies kan liggen. Wellicht kan je wat meer uitleg geven. Mogelijk komen wij of de community een stap verder voor de oplossing. 

Om welke extensies van mailadressen gaat het precies? En verder heb je het over Mijn SMT en IMAP adressen van SEBSOFT? Gaat het daarom?

 


Ook de FritzBox leverancier kon mij onlangs met een ios-update niet verder helpen. Maar ineens werkt alles perfect…. Misschien een blokkade bij KPN opgeheven van de Sebsoft mail en site provider? Geen idee maar blij dat het opgelost is. Dank voor de adviezen.


Ik durf het niet te zeggen, maar ik ben blijf te lezen dat het weer werkt. :)

Mocht er nog weer eens iets zijn, dan weet je ons te vinden.Â