Skip to main content
Vraag

Bijzondere wifi situatie in oud huis. Hoe kan ik dit verbeteren?

  • 28 August 2024
  • 5 reacties
  • 78 keer bekeken



Hallo,

Ik woon in een oud huis dat niet ideaal is voor een stabiele Wifi- en internetverbinding. Hoewel het huis drie verdiepingen heeft, gebruiken we de eerste verdieping niet als leefruimte. Dit gedeelte dient meer als een entree naar het huis (zie foto’s). De modem staat in de meterkast en is verbonden met een Super Wifi-punt, waardoor het signaal een lange weg moet afleggen voordat het de woonkamer bereikt. Het is helaas niet mogelijk om een netwerkkabel naar een eventueel centraal geplaatste router te trekken.

Op dit moment is de Wifi redelijk, met een downloadsnelheid van ongeveer 90 Mbps op de derde verdieping (wat feitelijk de tweede verdieping is vanaf de leefruimtes). We hebben in totaal vijf Wifi-punten door het huis verspreid om de verbinding enigszins stabiel te houden, maar dit leidt steeds vaker tot problemen en instabiliteit. Het streamen naar mijn Meta Quest 3 is bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk.

Mijn werkkamer bevindt zich op de derde verdieping, waar ik ook een Wifi-punt heb staan. Dit punt is via een kabel verbonden met een switch die weer naar mijn pc gaat, dus een bekabelde internetverbinding in mijn werkkamer is essentieel.

Ik vraag me af of er een manier is om de hele setup te verbeteren, bijvoorbeeld door een krachtige router naast de modem te plaatsen die het hele huis van Wifi kan voorzien. Heeft iemand suggesties of ideeën over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt!

Meterkast met modem en eerste WiFi-punt:

 

Hoi @LPSperwer, welkom op onze community! We denken graag even mee! 
Ik heb er niet een simpele kant en klare oplossing voor maar ik heb wel een paar handige topics:

 

Zoals je t beschrijft zou de meeste winst toch zitten érgens iets met kabels te doen. Is het mogelijk misschien een van de andere superwifi punten met een kabel aan te sluiten?  


De enige manier is toch een kabel. Ik zie dat er allelei buizen over de muren lopen. Waarom is dan een kabelgootje met een utp kabel een probleem? Die buizen mogen wel, maar een kabelgootje niet?


Hi @LPSperwer, loopt er vanuit de meterkast geen loze leiding ergens naar toe? Of eventueel een mogelijkheid om ergens te boren om een kabel doorheen te trekken? 


Ik zie vanaf de Experiabox 1 kabeltje naar boven lopen. Wat is dat?


Ik zie dat er goed meegeracht wordt, @LPSperwer kom je er een beetje uit zo?


Reageer