Skip to main content
Vraag

Blokkeert KPN mijn VPN?

• 6 januari 2025
  • 34 reacties
  • 719 keer bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 17 januari 2025

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 499 reacties
  • 17 januari 2025

De makers van OpenVPN schonen het programma op en veranderen “deprecated” options in niet bestaande en dus fatale fout veroorzakende opties. Probeer eens zonder comp-noadapt in de file.

De volgende regel is “Unsupported option” (enkelvoud) gevolgd door een serie opties met een komma ertussen. Ik heb ze alleen apart op een regel gezien tot nu toe. De opties zijn wel correct, alleen hoort achter de eerste twee een getal. De software zegt wel “ignored”, dus met verwijderen van comp-noadapt zou je al verder moeten komen.

In mijn openvpn versie met de meest recente Linux versie 2.6.12 is comp-noadapt deprecated maar niet fataal.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 17 januari 2025
hmmsjan_2 schreef:

De makers van OpenVPN schonen het programma op en veranderen “deprecated” options in niet bestaande en dus fatale fout veroorzakende opties. Probeer eens zonder comp-noadapt in de file.

De volgende regel is “Unsupported option” (enkelvoud) gevolgd door een serie opties met een komma ertussen. Ik heb ze alleen apart op een regel gezien tot nu toe. De opties zijn wel correct, alleen hoort achter de eerste twee een getal. De software zegt wel “ignored”, dus met verwijderen van comp-noadapt zou je al verder moeten komen.

In mijn openvpn versie met de meest recente Linux versie 2.6.12 is comp-noadapt deprecated maar niet fataal.

Dus…. Verwijderen van “comp-noadapt” heeft inderdaad geholpen, maar… De internet snelheid is 4kb/s. Als ik Nederland als locatie probeer is het 8kb/s.
Ik ga huilen haha

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 17 januari 2025

Heb je al eens een Speedtest via die VPN verbinding gedaan?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 17 januari 2025
wjb schreef:

Heb je al eens een Speedtest via die VPN verbinding gedaan?

Dat was het eerste wat ik probeerde. De snelheid klopt wel, want hij wilt geen een pagina openen 😥

• 0 reacties
  • 18 januari 2025

@OsSi3 

Een vpn client opzetten gaat never nooit lukken middels de standaard modems die de ISP’s aanbieden.

U hebt daarvoor een router nodig die dit ondersteunt.

Ik gebruik geen windows, dus kan u niet verder helpen met het aanzwengelen van de vpn middels de openvpn aap op uw pc.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 499 reacties
  • 18 januari 2025

Een vpn client IN de KPN router opzetten is onmogelijk, maar een vpn client op een PC erachter mag geen probleem zijn.

Ook ik moet afhaken omdat ik blijkbaar de ontwikkelingen niet gevolgd heb: er is openvpn versie 3 en openvpn versie 2. Begrijp ik dat u nu niet de officiële HotSpot app gebruikt, maar een OpenVPN 3  client gecombineerd met een .ovpn file gedownload van de VPN provider voor routers of Linux? Het feit dat een optie geweigerd wordt is een indicatie dat Hotspot nog op niveau 2 zit. In ieder geval is aangetoond dat aan de KPN kant alles in orde is, als internet normaal werkt en OpenVPN verbinding maakt, is de KPN router in orde. De afwezigheid van dataverbinding moet dan aan de Windows kant gezocht worden: zijn versie 3 en 2 compatibel, is de routing in orde, zitten verschillende software pakketten elkaar niet in de weg? 

Ik moet aan de studie betreffende de 3 versie en de compabiliteit met 2. Met mijn beperkte  kennis  van Windows zou ik denken dat het het beste is om alle third-party VPN software te de-installeren, en de officiële app opnieuw te installeren,  maar misschien heeft iemand hier betere ideeën.

Enige interessante info zou nog zijn: In een “command prompt” het commando “ipconfig” of “ipconfig /all”. Dit toont een lijst van network adapters en hun IP adres. Met ingeschakelde VPN komt er een bij, mogelijk “Tun adapter” o.i.d. Wat is het IP adres daarvan?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 18 januari 2025

Met de firewall op "Laag" of "Middel" mag het geen enkel probleem zijn om uitgaande VPN verbindingen op te zetten. OpenVPN is over het algemeen wel de traagste VPN, dan kan je beter WireGuard gebruiken.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 499 reacties
  • 19 januari 2025

OpenVPN 3 geinstalleerd op de nieuwe Linux mint 22.1 en Fedora 41.

Er kunnen wat aanpassingen nodig zijn in het profiel, zoals comp-noadapt is dus niet toegestaan, en oude configuratie voorbeelden met “;” als commentaar teken geven ook problemen, alleen nog “#”. Maar het werkt met mijn eigen OpenVPN 2 server en met een commerciële gratis VPN provider. En met fatsoenlijke snelheid.

Geen idee wat er mis kan zijn, ik heb hier wel een V10 modem, maar als internet werkt en poort 1194 open staat naar buiten mag er eigenlijk geen probleem zijn. Je zou nog kunnen kijken of Hotspot shield OpenVPN profielen met TCP transport aanbiedt, maar dat heeft juist iets meer risico op vastlopen bij slechte verbindingen.

Als OpenVPN via telefoon hotspot werkt en via de router niet zie ik eigenlijk als enige mogelijkheid dat de VPN netwerkadapter met de KPN adressen overlapt, maar dat lijkt me zeer, zeer onwaarschijnlijk.

Reageer