Skip to main content

Dag, wij hebben onlangs een Bosch easy control aangeschaft. Bij het installeren gaf de thermostaat aan dat deze geüpdatet moest worden. Dit netjes gedaan, vervolgens weer geprobeerd om in de loggen met de wifi code en nu werkt dat niet meer. Of we nu proberen met de wifi van de experiabox of de hotspot van de laptop of mobiele telefoon, in alle gevallen komt er een rode streep door het wifi logo heen.

we hebben ook al ingelogd op het ip adres. Er is wel een ip adres gekoppeld aan de thermostaat.

 

is er iemand die weet hoe dit opgelost kan worden? We zijn inmiddels al dagen aan t zoeken naar de oplossing.

Hoi @FranciscaZ welkom bij onze community! Heb je dit nog weten op te lossen? Als het apparaat een IP-adres krijgt toegewezen en hij kan updaten dan lijkt die op een bepaald niveau wel contact te maken met de Experia Box van KPN. 

Ik ben zelf niet echt bekend met dit apparaat, maar je kan altijd even een kijkje nemen op: https://www.nefit-bosch.nl/producten/thermostaten/easycontrol/bosch-easycontrol .

Anders zou ik even contact zoeken met de partij waar je dit apparaat hebt aangeschaft. 

 


Dag @Remco van KPN ,

We zijn nog geen stap verder. Contact gehad met de verkoper, die geven aan dat we contact op moeten nemen met Bosch. Contact gehad met Bosch, Bosch geeft aan dat we de vraag bij kpn moeten neerleggen. Vervolgens geef jij aan dat we bij de leverancier moeten zijn. Een van het kastje naar de muur verhaal als je het mij vraagt. 

We hebben het hele internet al afgezocht, inclusief dit forum maar de oplossing heb ik nog niet gevonden.. we zijn ook bijna aan het einde periode dat we de thermostaat kunnen retourneren. Erg spijtig want het is de enige thermostaat die ons aanspreekt.


we hebben ook al ingelogd op het ip adres. Er is wel een ip adres gekoppeld aan de thermostaat.

Als er wel een IP adres is gekoppeld aan de Bosch Easycontrol.
Zou betekenen dat die wel verbinding heeft met het WiFi netwerk, anders krijgt die geen IP-adres.

Heb even "proberen” wat (PDF) handleidingen te vinden van dat apparaatje.
Nog een heel gedoe om gewoon wat begrijpelijke simpele aanwijzingen te krijgen.
Die komen “als losse flodders” in een vloek en een zucht voorbij. Allerminst gebruiksvriendelijk.

Naar ik denk de belangrijkste actie om te proberen het zaakje weer aan de gang te krijgen.
Punt 3. van de onderstaande aanwijzing.


Erna zou je opnieuw een WiFi punt (van de ExperiaBox) moeten kunnen kiezen en instellen.
YouTube filmpje wat in 5-6 seconden voorbij komt vanaf het volgende punt < HIER >

Het zou nog kunnen dat het apparaatje kieskeurig is, en alleen goed werkt met 2.4 GHz WiFi.
Zou je in de Experia Box voor die doelen apart kunnen instellen. (Welk type Experia Box?)
Bijv. voor Box 12


Als het daarmee nog niet lukt. Met verder de volstrekte none interesse van Bosch klantenservice waar je contact mee hebt gehad (die alleen doorverwijzen), zou ik die thermostaat gewoon weer retourneren, en een ander type uitzoeken wat beter is in te stellen.


Dag @Babylonia,

Bedankt voor het bericht. 
 

ik heb gisteravond contact gehad met de klantenservice van kpn. Zij hebben mee gekeken en we hebben vanalles geprobeerd. Het 5 ghz signaal hebben we uit gezet, modem gereset en thermostaat gereset, maar zonder resultaat. 
Een extra wifi netwerk aanmaken kon volgens de klantenservice niet aangezien we een experiabox v10 hebben. 
 

zij gaven ook aan dat we weer bij Bosch moeten zijn omdat er niks mis is met het signaal. Ik zal om 9 uur direct even bellen en anders gaat de thermostaat retour. Erg spijtig maar een slimme thermostaat die niet slim werkt is ook erg zonde van het geld.

 

ik hou jullie op de hoogte.


Dat is inderdaad spijtig, het is soms erg lastig om dan op afstand vast te stellen wat er precies speelt. Als in de basis de andere apparaten in huis wel verbinding maken dan is het is signaal dan waarschijnlijk wel in orde. Het zou dan nog kunnen vallen op het 2.4/5GHz signaal. Ik hoop dat je er zo telefonisch uitkomt en hoor graag wat je bevindingen zijn!


Van de Experia Box V10, is het mogelijk de WiFi in twee stukken te verdelen .
Apart het 5 GHz signaal met eigen SSID, en een 2.4 GHz WiFi signaal met eigen SSID.
(Ingelogd in de V10 bij WiFi en dan onder het menu “geavanceerd”).


@Babylonia 

ja klopt, ook al geprobeerd door de naam van de 2,4 ghz aan te passen. De thermostaat ziet ook alleen maar de 2,4 GHz, maar dit maakte ook geen verschil.


Zojuist contact gehad met Bosch. Ook volgens hen zijn alle stappen geprobeerd om tot een oplossing te komen.

conclusie: wifi punt in de thermostaat is waarschijnlijk stuk dus inmiddels de thermostaat terug gebracht. 


Zojuist contact gehad met Bosch. Ook volgens hen zijn alle stappen geprobeerd om tot een oplossing te komen.

conclusie: wifi punt in de thermostaat is waarschijnlijk stuk dus inmiddels de thermostaat terug gebracht. 

Wat jammer dat het dan toch niet gelukt is Francisca 😞 . Ik hoop dan dat je snel toch een alternatief kan vinden!


Het verhaal heeft een afsluiter: we hebben vandaag een nieuwe easy control slimme thermostaat binnen gekregen (gisteravond maar besteld aangezien we die toch graag wilden hebben). Aangesloten op dezelfde wijze als de vorige met als resultaat: plug and play! 

Bijde vorige was het wifi onderdeel van de thermostaat dus daadwerkelijk kapot. 
 

 


Eind goed al goed. 👍


Wat fijn om te horen @FranciscaZ! Gelukkig dan toch een oplossing, post in de toekomst gerust nog eens een topic en @Babylonia bedankt voor je hulp!