Skip to main content

Heb homey  en nu KPN met Box 12. Omdat homey graag vaste ip adressen kent, heb ik ze vast gezet in het modem. Maar na een stroomonderbreking kon ik alles opnieuw instellen omdat alle vaste IP adressen veranderd zijn. Nu lijkt het misschien dat ik het allemaal snap maar doe ook maar gewoon stap voor stap wat ik lees om apparaten in homey te krijgen en daar flows aan te hangen. Zoals verwarming en rolluiken afhankelijk van aanwezigheid.  Maar hoe los ik dit probleem met modem op? Ben niet van plan na een stroomonderbreking alles opnieuw in te moeten stellen. Andere serie nummers dan de standaard 192.168.2.xx en hoe dan?

 

Alvast dank voor elke reactie waar ik weer wijzer van wordt.

De apparaten bij mij krijgen van mij een vast IP-adres en niet via het modem. Soms moet het apparaat opnieuw worden gestart om dit ook kenbaar te maken in het modem. Zorg er ook voor dat je de vaste IP-adressen hebt gereserveerd in je modem dus de vrije IP-adressen een hoger nummer krijgen.

Groeten Beerezwaan


De apparaten bij mij krijgen van mij een vast IP-adres en niet via het modem. Soms moet het apparaat opnieuw worden gestart om dit ook kenbaar te maken in het modem. Zorg er ook voor dat je de vaste IP-adressen hebt gereserveerd in je modem dus de vrije IP-adressen een hoger nummer krijgen.

Groeten Beerezwaan

Hoe geef ik dan vast ip adres? Ik heb alleen het modem (en een kastje voor de tv) 


Door in te loggen op het apparaat (bijvoorbeeld een NAS of thermostaat) en daar de IP-adressen in te voeren


De functie van een modem/router als centraal netwerkbeheer systeem is nu juist om daarin de IP-adressen vast te leggen, en niet in allerlei aparte apparaten die je er op aansluit. (Die laat je op DHCP staan). Heb je bovendien een beter overzicht en controle van je apparaten.

Als na stroomonderbreking daarin IP adressen veranderen die je vast hebt ingegeven, is die modem/router gewoon defect. Bij KPN gewoon een nieuwe / andere modem/router aanvragen.

Je mag er toch van uitgaan dat door hen in bruikleen geleverde spullen correct werken.
Als ze dat niet doen is het de taak van KPN je een wel fatsoenlijk werkend apparaat te geven.

(Zelfs als een modem/router een half jaar niet aangesloten zou zijn geweest moeten instellingen die daarin zijn vastgelegd voor vaste IP-adressen nog steeds hetzelfde zijn).