Skip to main content

Ik had een probleem met de Experiabox v12. Ik kreeg wel een ipadres maar had geen internet.

intern kon ik alles bereiken behalve de experiabox op 192.168.2.254.

geen webinterface, geen ping.

ook mijn nas (met vast ipadres) kon niet meer bij de expariabox en dus niet naar internet.

dit symptoom zowel via wifi als via kabel.

Helpdesk heeft een reset gedaan en het werkte weer. Een half uur :(

Daarna kon zelfs KPN niet meer bij mijn modem. Nieuwe box gekregen en dat werkte.

tot gisteren, zelfde probleem weer, wel DHCP maar de gateway (experiabox) niet bereikbaar.

na wat testen en proberen ontdekt dat de devolo powerline het probleem veroorzaakt.

het is een set van “Devolo dLAN 500 Duo Geen WiFi 500 Mbps 3 adapters“

zodra ik die gebruik in het netwerk gaat de experiabox op vakantie. 

Ik gebruik de devolo’s om internet te krijgen in de garage en tuinhuisje. 

Is dit een bekend probleem? Nooit problemen gehad tot de laatste update van de experiabox.

wat ook van invloed kan zijn is dat ik tussen de 60 en 70 apparaten op mijn lan heb.

Heren van KPN, Is dit bekend bij jullie? enhoe los ik dit op?

Misschien het juiste topic gekozen 🤔


Heeft u buren? Dichtbij? Rijtjeshuis? Dan zou uw Devolo met die van de buren kunnen praten. En dan word het een puinhoop. 


Heeft u buren? Dichtbij? Rijtjeshuis? Dan zou uw Devolo met die van de buren kunnen praten. En dan word het een puinhoop. 

geen slecht idee maar ik mijn buurman heeft het niet en ik woon in een gehucht. :)

ik heb nog een setje van tp-link (al 6 jaar oud) en die doet het wel.
via de software "devolo dashboard” zie ik de devolo's wel en ik kan er ook gewoon verkeer doorheen sturen. de 3 hebben samen een beveilgt netwerk dus daar zouden geen andere aan mee moeten/kunnen/mogen doen.

ik ga ze factory resetten en nog eens opnieuw proberen. (mocht ik niet reageren dan is mijn experiabox weer de weg kwijt 😅


de 3 hebben samen een beveilgt netwerk dus daar zouden geen andere aan mee moeten/kunnen/mogen doen.

Klopt. Maar standaard uit de doos gebruiken ze allemaal dezelfde beveiligingssleutel. Die kunt u aanpassen in de Devolo cockpit als het goed is...

 


factory reset gedaan en ze los opnieuw gekoppeld met een ethernetkabel aan mijn laptop zonder wifi.

wachtwoord gezet zoals je hierboven aangeeft.

1 van de 3 in de meterkast gestoken en een kabel vanaf de experiabox erin gestoken.

ik ben nu online via 2 van de devolo's.

maar alles via wifi begint nu uit te vallen, geen internet meer. 😡


Gewoon stoppen met die Devolo's en kiezen voor iets goeds. Data verstuur je via een netwerkkabel en niet via een stroomkabel. Er zijn zoveel problemen met die dingen.


Is dit een bekend probleem? Nooit problemen gehad tot de laatste update van de experiabox.

wat ook van invloed kan zijn is dat ik tussen de 60 en 70 apparaten op mijn lan heb.

Heren van KPN, Is dit bekend bij jullie? enhoe los ik dit op?

Dit is een bekend probleem en dat komt voort uit de Devolo's, of eigenlijk ieder type powerline adapter. Die kunnen zo enorm veel vreemde problemen veroorzaken dat de enige oplossing is om ze weg te gooien en een kabel te trekken. Naar een tuinhuisje misschien wat minder gemakkelijk maar dat is op te lossen met bijvoorbeeld een straalverbinding, bijvoorbeeld met UISP LTU Lites. 


ik ben weer online :)

devolo's los getrokken en de experiabox opnieuw gestart zonder netwerkkabels.

daarna kabeltje voor kabeltje erin gestoken en alles werkt weer.

alleen de experiabox opstarten helpt niet, dan blijft het probleem bestaan.

ook moet ik alle superwifipunten opnieuw starten.

 

maar inderdaad, ik zal de devolo's kennis laten maken met een hamer.

kabel naar tuinhuisje wordt wel een klus, die staat 40 meter bij het huis vandaan. (kijk hem een grote tuin hebben 😄)

ik zal eens kijken naar de “UISP LTU Lites” maar er staan ook bomen tussen dus ik ben bang dat het graven wordt….


ik zal eens kijken naar de “UISP LTU Lites” maar er staan ook bomen tussen dus ik ben bang dat het graven wordt….

Ah dan is de kans inderdaad dat je er weinig aan hebt.

Let bij het aanleggen van een kabel wel op dat je buitenkabel gebruikt. Een eventuele optie voor als je toch de moeite neemt voor aanleg is de aanleg van glasvezel. Hiermee ben je nu ietsjes duurder uit maar in the end heeft het veel voordelen, zo hoef je de komende jaren die kabel nooit meer op te graven en als er bliksem in slaat dan zal de kabel niet de factor zijn waarmee het 't huis binnenkomt en alles slopen.


Zat er in het tuinhuis aan de devolo ook nog een superwifi oid aangesloten. Risico bestaat dat via de devolo dan een netwerk lus situatie ontstaat die alles plat legt.


Zat er in het tuinhuis aan de devolo ook nog een superwifi oid aangesloten. Risico bestaat dat via de devolo dan een netwerk lus situatie ontstaat die alles plat legt.

in eerste instantie wel ja. werkte prima voor een jaar of 2.
nu met testen zat er niks aan gesloten behalve de experia box op 1 en mijn laptop op 2, nummer 3 zat alleen in het stopcontact zonder apparaten.


in eerste instantie wel ja. werkte prima voor een jaar of 2.

En dat is precies het euvel van dergelijke apparaten. Kan jaren stabiel werken maar op den duur veranderd er iets op het stroomnet en dan hebben de apparaten moeite met iets en dan heeft het hele netwerk er last van :(


Nou, ik heb het probleem weer en de devolo’s liggen in een doos.

oplossing: alle kabels uit de experiabox en rebooten.
wifi uitzetten en rebooten.

kabels 1 voor 1 erin (ik heb 2 extra switchen) wachten tot alles draait.

dan de wifi weer aanzetten want de experia wordt erg traag als de wifi uit staat.

dan de superwifi weer aanzetten.
het is dus echt wel de experia box die het niet trekt.

ik heb een fritzbox besteld :(


Nou, ik heb het probleem weer en de devolo’s liggen in een doos.

oplossing: alle kabels uit de experiabox en rebooten.
wifi uitzetten en rebooten.

kabels 1 voor 1 erin (ik heb 2 extra switchen) wachten tot alles draait.

dan de wifi weer aanzetten want de experia wordt erg traag als de wifi uit staat.

dan de superwifi weer aanzetten.
het is dus echt wel de experia box die het niet trekt.

ik heb een fritzbox besteld :(

fritzbox werkt en nu heb ik weer internet op al mijn aparaten EN ik gebruik de de devolo's ook weer zonder problemen. 🙂 ik ben weer een tevreden klant nu