Skip to main content

Ik heb een box12 met daaraan 2 experia wifi versterkers (1 is direct bekabeld aan box12 en 1 via een netgear switch die aan box12 bekabeld is). 

Channel selection staat op AUTO in box12. Ik zie regelmatig dat 1 van mijn wifi experia's niet op hetzelfde channel zit. Klopt dat?

Ik meen namelijk na wat googlen dat in dit Mesh netwerk alles op hetzelfde channel zou moeten zitten...?

Na herstarten vd experia's zitten ze ook weer allemaal op hetzelfde channel. Maar als ik op een later moment weer eens check (meestal als wifi wat traag lijkt), dan zit er vaak weer een experia op een ander channel.

Nb. Ik check de kanalen via een app ' Wifi Analyser'. 

Mocht het inderdaad niet in orde zijn als niet alles op hetzelfde channel zit, dan de volgende vragen:

- Hoe kom ik erachter welke experia op het verkeerde kanaal zit? In de modeminterface zie ik enkel het channel waar box12 op zit. De experia's worden niet getoond in het netwerk, wel de apparaten die wifi via de experia's hebben.

- Wat kan ik doen om te testen wat de oorzaak is, en wat is een mogelijke oplossing? 

Dank, dank, dank :)

Hallo @Plam 

Dat is geen probleem, als alle Wifi AP's bekabeld zijn heb je geen mesh via Wifi en kunnen de kanalen sowieso verschillend zijn.
Nu wordt er per AP waarschijnlijk het optimale kanaal gekozen voor de plek waar ze staan.

Voor roaming (zodat apparaten automatisch overgaan naar het AP met het sterkste signaal) hoeven ze ook niet op hetzelfde kanaal te zitten.

Ze moeten juist op verschillende (vrije) kanalen zitten anders krijg je interferentie, het SSID en wachtwoord moeten wel hetzelfde zijn.

Reageer