Skip to main content

Hoi,

Ben sinds kort glazvezelklant bij KPN en merk wat vreemde dingen met mijn Experiabox.

Vooraf: eigen router/modem/optic is niet nodig, voor nu kan ik met de Experiabox uit de voeten, mits de onderstaande dingen zijn opgelost:

Model: SagemcomFast5359_KPN 
Firmware:
V12.C.23.04.38

Feedback knop is stuk.

Als ik onderaan op de Feedback knop klik verschijnt er een lege pagina.

Is dit de bedoeling?

Copy/Paste werkt op geen enkele pagina.

Dit is echt ontzettend irritant als ik wat wil delen bijv hier op het forum.

Ik wilde snel mijn versienummer in het topic zetten maar ja, copy/paste kan niet.

Graag toestaan svp.

IPv6 instellingen

(major)

Onder Internetverbinding > DNS kan ik een eigen DNSv6 server ingeven, maar deze blijft niet staan/opgeslagen in de GUI.

Bizar genoeg lijkt deze wel uitgezonden te worden in de RA vanaf de Sagemcom, maar dit is nergens terug te vinden in de GUI. Wat is hier aan de hand.

(minor)

Als ik onder Internetverbinding > IPv6 kijk, dan staat er ‘delegated prefix’ met een /48.

Vet. Echter staat 2 regels daar BOVEN een IPv6 adres zonder prefix.

Door eigen ervaring weet ik dat dit de EERSTE /64 uit de /48 is, deze wordt gebruikt op de LAN, maar dit wordt verder nergens duidelijk vermeld. Graag de prefixgrootte in de GUI vermelden.

(Minor)

Overigens is het niet dudelijk dat de v6 prefix op de LAN zijde wordt gebruikt. Bij v4 is het publieke IP adres aanwezig op de WAN zijde. Voor veel klanten zal dit weinig interessant zijn, maar een kleine vermelding bij de v6 prefix zou fijn zijn.

(minor)

Onder Thuisnetwerk > IPv6 is er een optie voor “prefix gelegation”.

Hoe groot is de prefix die wordt doorgegeven? Dit staat nergens vermeld.

Aan de engineers: Ik kan PCAPS vanaf mn LAN regelen, indien nodig. 
Via deze zag ik ook dat ICMPv6 wel wat lijkt te doen vanaf de Box.

Firmware:
V12.C.23.04.38

Kan jij de firmware eens updaten naar V12.C.24.05.08?

Dit kan je doen onder Instellingen -> Systeem.

IPv6 instellingen

(major)

Onder Internetverbinding > DNS kan ik een eigen DNSv6 server ingeven, maar deze blijft niet staan/opgeslagen in de GUI.

Bizar genoeg lijkt deze wel uitgezonden te worden in de RA vanaf de Sagemcom, maar dit is nergens terug te vinden in de GUI. Wat is hier aan de hand.

Ik denk dat de DNSv6 servers wel opgeslagen zijn maar dat ze enkel niet weergegeven worden. Overigens worden ze in versie 24.05.08 de eerste keer niet maar daarna wel weergegeven.

(minor)

Als ik onder Internetverbinding > IPv6 kijk, dan staat er ‘delegated prefix’ met een /48.

Vet. Echter staat 2 regels daar BOVEN een IPv6 adres zonder prefix.

Door eigen ervaring weet ik dat dit de EERSTE /64 uit de /48 is, deze wordt gebruikt op de LAN, maar dit wordt verder nergens duidelijk vermeld. Graag de prefixgrootte in de GUI vermelden.

(Minor)

Overigens is het niet dudelijk dat de v6 prefix op de LAN zijde wordt gebruikt. Bij v4 is het publieke IP adres aanwezig op de WAN zijde. Voor veel klanten zal dit weinig interessant zijn, maar een kleine vermelding bij de v6 prefix zou fijn zijn.

(minor)

Onder Thuisnetwerk > IPv6 is er een optie voor “prefix gelegation”.

Hoe groot is de prefix die wordt doorgegeven? Dit staat nergens vermeld.

De prefix van IPv6 adressen op apparaten die SLAAC ondersteunen is altijd /64.

De IPv6 prefix die KPN jou geeft is inderdaad altijd /48 en IPv6 prefixes die door de de V12 aan achterliggende routers toegewezen worden zijn altijd /56. 

Ik gebruik geen Experia/KPN Box maar om in topics als deze toch iets "zinvols" te kunnen zeggen heb ik een V12 achter mijn EdgeRouter staan en die verbindt niet met de pppoe server van KPN maar met de pppoe server op mijn EdgeRouter. Standaard ondersteunt die pppoe server echter geen DHCPv6 prefix delegation waardoor de V12 geen IPv6 adres kreeg en ik IPv6 dus ook niet kon "testen/bekijken" op mijn V12. Toevallig heb ik juist gisteren op mijn EdgeRouter DHCPv6 prefix delegation weten te implementeren door zelf een DHCPv6-PD server deamon te bouwen die op de pppoe verbinding tussen EdgeRouter en V12 actief is. Die heb ik wel geconfigureerd met een prefix van /56 waardoor mijn V12 een /56 prefix toegewezen krijgt.

Overigens is IPv6 nog wel een beetje "buggy" op de V12.

Zo wordt bij mij tablet op de V12 geen IPv6 adres getoond…

...terwijl deze wel netjes toegewezen is.

Firmware:
V12.C.23.04.38

Hoi!

Nope, da gaat nie. De knop blijft grijs mij bij 🤷🏽.

Firmware:
V12.C.23.04.38

Hoi!

Staat de dns proxy toevallig uit. Dat was een probleem in die versie dat de software update functie dan niet kan werken.

Firmware:
V12.C.23.04.38

Hoi!

Staat de dns proxy toevallig uit. Dat was een probleem in die versie dat de software update functie dan niet kan werken.

Hoi!
Yeah de proxy optie had ik uitgeschakeld. Uit de GUI werd ik niet wijs of dit alleen voor de DNS queries vanaf de Experiabox zelf geldt, of dat deze ook voor LAN devices werden gebruikt.
Na het aanzetten van de optie verscheen de nieuwe software in ieder geval.

Ik ga er later deze week mee testen, dank voor de tip!

Update:

Goed, dus, update gedaan, router nog een keer opnieuw herstart:

Firmware versie: V12.C.24.05.08

Copy/Paste werkt op sommige pagina’s, maar niet op alle.

Nog steeds is niet te zien welke IPv6 opties allemaal worden doorgegegeven op het LAN.

Mn zelf ingestelde DNS server wordt echter wel in de RA's geadverteerd, dus yay?

De Feedback knop doet nog steeds geen moer, ik krijg een lege lagina te zien.
Wel makkelijk zo, als je geen feedback kan sturen, hoor je ook geen klachten, handig!

Het lettertype op alle pagina's is verslechterd, of misschien de rendering ofzo, maar het ziet er niet uit.

Het blijft allemaal een beetje middelmatig, maar de dienst lijkt iig te werken.

Nog steeds is niet te zien welke IPv6 opties allemaal worden doorgegegeven op het LAN.

Mn zelf ingestelde DNS server wordt echter wel in de RA's geadverteerd, dus yay?

Wat zie je nu dan nog niet en wil je wel zien?

Welke browser gebruik je dan immers ik krijg in Edge wel degelijk een feedback formulier.

Het lettertype op alle pagina's is verslechterd, of misschien de rendering ofzo, maar het ziet er niet uit.

Kan je eens een screenshot plaatsen?

De DNS server(s) die ik instel?

Momenteel is er alleen eentje bij v4 te zien, maar niets bij v6. Beide DNS servers LIJKEN niet ingesteld te zijn. Dit is onjuist want wat ik heb ingesteld wordt wel degelijk gebruikt.

Welke browser gebruik je dan immers ik krijg in Edge wel degelijk een feedback formulier.

Heb het net met Firefox, Chrome en Edge geprobeerd, allemaal blijven ze een lege pagina tonen.

Kan je eens een screenshot plaatsen?

Volgt nog, dit is geen dringende issue :)

Momenteel is er alleen eentje bij v4 te zien, maar niets bij v6. Beide DNS servers LIJKEN niet ingesteld te zijn. Dit is onjuist want wat ik heb ingesteld wordt wel degelijk gebruikt.

Maar je ziet de IPv6 DNS servers toch staan bij "Internetverbinding -> DNS"?

Kan je anders eens een screenshot posten van dat scherm.

Maar je ziet de IPv6 DNS servers toch staan bij "Internetverbinding -> DNS"?

Kan je anders eens een screenshot posten van dat scherm.

Sure, bij deze:

In Edge op mijn desktop werden de DNSv6 servers in eerste instantie inderdaad niet getoond maar even later wel.

De UI van de V12 lijkt inderdaad nog een beetje buggy.

Als je switcht van DNS naar IPv6 en dan weer terug naar DNS, zie je ze dan wel staan?

Ik hoop dat de moderators dit, net als mijn andere melding dat het IPv6 adres bij "Apparaat info" vaak niet getoond wordt, mee zullen nemen naar het developmentteam.

Reageer