Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Ik heb een canon ts5151 printer en sinds mijn overstap naar KPN werkt deze niet meer, ondanks dat de wifi SSID en wachtwoord hetzelfde zijn ingesteld als hiervoor (andere randapparatuur werkt wel). Vandaag even contact gehad met Canon, zij gaven aan dat meerdere klanten van KPN/Odidio deze klachten hebben. Dit komt, schijnbaar, omdat de printer niet kan verbinden met het Superwifi Punt.

 

Mijn printer staat op zolder, tevens een superwifi punt (bekabeld vanaf de modem). Gek genoeg had ik bij mijn vorige provider exact dezelfde setup, alleen in plaats van superwifi punten had ik een Deco set van TP-Link. Toen deed alles het wel.

 

Volgens de klantenservice van Canon moest ik even contact opnemen met de provider en dit uitleggen, dus ik probeer het eerst via hier. Iemand een idee?

Het kan zijn dat dit door WPA2/3 komt. Sommige oudere generatie wifi apparaten hebben hier compatibiliteitsissues mee. Deze kun je door in het modem in te loggen wijzigen naar alleen WPA2. 


Dat heeft inderdaad geholpen, bedankt!

 

Wel apart, want hij staat op WPA2/3 dus hij zou beide moeten pakken dan toch? En bij mijn vorige provider stond het ook op WPA2/3. Maar goed nu moest ik het dus eerst omzetten naar enkel WPA2.


Graag gedaan! Ja schijnbaar kan de printer niet overweg met WPA3. En als je hem op WPA2/3 zet snapt hij het niet meer. Waardoor het eerst dan wel heeft gewerkt geen idee. 


Hmmm oke bedankt nogmaals! WPA2 heeft geen gekke nadelige gevolgen neem ik aan toch? Enkel iets “slechtere” wachtwoord encryptie?


Hmmm oke bedankt nogmaals! WPA2 heeft geen gekke nadelige gevolgen neem ik aan toch? Enkel iets “slechtere” wachtwoord encryptie?

Waarschijnlijk kan het ook op WPA2/3 modus werken maar dan met de PMF optie op uit.


Hmmm oke bedankt nogmaals! WPA2 heeft geen gekke nadelige gevolgen neem ik aan toch? Enkel iets “slechtere” wachtwoord encryptie?

Waarschijnlijk kan het ook op WPA2/3 modus werken maar dan met de PMF optie op uit.

Wat houdt de PMF optie in? En zet je dit uit op de printer of modem?


PMF staat voor Protected Management Frames. Hier kan je een heel lang verhaal over houden maar in het kort . Om wifi te laten functioneren gaat er meer communicatie door de lucht dan alleen datgene wat je daadwerkelijk wil versturen. De extra communicatie om zeg maar het transport in goede banen te leiden zijn wifi management frames. En middels deze optie wordt er geschakeld tussen uit, aan of optioneel. Deze management frames zullen dan niet, wel of optioneel versleuteld door de lucht gaan.

Bij WPA2 bestond dit initieel nog niet. Bij WPA3 is dit een verplichting en middels WPA2/WPA3 wordt er dus een soort middenweg gekozen waarbij PMF dus aangeeft wat er met de management frames moet gebeuren. 

Echter net als bij elke communicatie heb je met 2 communicatiekanten te maken. En de apparaten die dus wifi hebben moeten dus wel deze communicatie optie aankunnen.

De instelling wordt gemaakt aan de modem/router zijde in de KPN box en het aangesloten wifi apparaat volgt hier automatisch in indien deze het aankan. Zoniet dan is het zaak om af te zakken naar WPA2.

Overigens is het niet zo dat WPA2 geen encryptie heeft dat heeft het wel degelijk voor alle verkeer dat wordt verzonden wordt maar dus niet voor het regelende wifi verkeer.


Duidelijk, bedankt!

Dus ik kan de PMF uitzetten in de KPN box instellingen? 


Duidelijk, bedankt!

Dus ik kan de PMF uitzetten in de KPN box instellingen? 

Als er aanleiding voor is dat er wifi apparaten zijn aangesloten die er niet mee om kunnen gaan  dan is her antwoord ja.


Nou het is in ieder geval duidelijk dat mijn printer prima werkt op WPA2 maar met WPA2/3 niet


Reageer